MODERN BALKAN ŞEHRİ BELGRAD

Henüz hiç yurtdışına çıkmamış ve Balkan kültürü sevdalısı biri olarak ilk yurtdışı deneyimim için Sırbistan'ın başkenti Belgrad'a gitmeye karar verdim. Okuduğum birkaç gezi notu sonrasında 3-4 günde gezileceğini öğrendiğim şehir için bir haftalık bir tatil ayarladım ve geri saymaya başladım.

Sabah saatlerinde İstanbul'dan yola çıkan uçağım yaklaşık 1 saat 10 dakikalık uçusun ardından Nikola Tesla Havaalanı'na vardı. Heyecandan ölmek üzereyken aslında rutin olan ama o an panik yaptığım ufak bir sorunla karşılaştım. Körükten tam çıkmak üzereyken havaalanı polisi sizi bekliyor ve pasaportunuzu kontrol ediyor. Biz Exit Festival zamanında oradaydık. Şehirde genel bir yoğunluk olduğundan kontrolleri sıklaştırmış olacaklar ki uçağın 2/3'nün pasaportunu alıp yaklaşık bir saat kadar beklettiler. Otel rezervasyonlarımız, gidiş-dönüş uçak biletlerimiz ve seyahat planımın yanımda olmasının avantajı ile mührü aldık ve şehre giriş yapabildik.

Havaalanından şehre gitmenin birkaç alternatifi var. Otobüs ya da taksiyi seçebilirsiniz. Ama otobüs için iki alternatif var. Biri özel otobüs diyebileceğimiz "A1" numaralı olan, diğeri ise 72 numaralı halk otobüsü. Taksiye binecekseniz de dikkat etmeniz gereken başlıkları olacaktır. Pembe başlıklı olan "Pink Taxi"ler en ucuz seçenek iken altın rengi başlığı olan "Golden Taxi"ler daha pahalıdır. Anlayacağınız taksilerin sınıfı var. Biz A1 numaralı otobüse bindik. Havaalanı kapısından çıktığınızda, kapının hemen sol tarafında bulunuyor. Bilet için endişe etmenize gerek yok. Binip yerinizi alabilirsiniz. Şoför gelip biletinizi kesiyor. Bunun bedeli 300 dinar, yaklaşık olarak 8 TL. Süre: yaklaşık 20 dk. 72 numaralı otobüs ise 150 dinar bilet ücreti ile yaklaşık 40 dk kadar bir zamanda şehir merkezinde oluyor.

Belgrad

Belgrad bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Otobüsün sizi bıraktığı yer şehir merkezi diyebileceğimiz bir nokta. Yaklaşık 10 dk yürüyerek Knez Mihaliova Caddesi'ne varıyoruz. Bizim konaklayacağımız yer bu cadde üzerinde olduğundan, Belgrad'daki ömrümüzün çoğu bu caddede geçiyor.

Belgrad şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Apartment Block A, Apartment LP Belgrade, Mige Apartment. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Imperia Apartments, Balkan-inn Parlament apartment, Apartment Belgrade Home Savamala gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz New Hostel Belgrade, Hostel Fair and Square, City Break Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Belgrad aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Knez Mihaliova üzerinde bir çok restoran, market, ünlü mağaza ve galeri bulunan, oldukça uzun bir cadde. Bu cadde için yapılan İstiklal Caddesi benzetmesini duymuşsunuzdur. Ben buna katılmıyorum. Evet ikisi de hayatın kalbinin attığı merkezi yerler ama işlevsellik olarak bakarsak farklılar. Turist merkezi bu cadde üzerinde bulunuyor. Ayrıca cadde ortasında su içebileceğiniz bir sebil de bulunmakta.

Belgrad-1

Prens Mihailo heykelinin olduğu Cumhuriyet Meydanı, Knez Mihaliova Caddesi üzerinde bulunuyor. Heykelin hemen arkasında bulunan bina ise Sırbistan Ulusal Müzesi. Burası Sırbistan'ın en eski ve en büyük müzesi. Monet, Van Gogh, Picasso gibi isimlerin eserlerini içeride bulmak mümkün.

Knez Mihaliova Caddesi'nin çıkışında ise Kalemeydan'ın girişi bulunuyor. Kalemeydan'ı gezmek neredeyse bir gününüzü alabilir. Oldukça büyük bir alan. Aslında Kalemeydan ile Belgrad Kalesi'ni tek başlık altında incelemek en mantıklısı olabilir; çünkü bu ikisi iç içe geçmiş durumdalar. Bu park içinde Askeri Müze, Belgrad Kalesi, Pobednik, Ruzica Kilisesi, Hamam, İstanbul Kapısı, Saat Kulesi, Mora Fatihi Damat Ali Paşa'nın Türbesi, Charles IV Kapısı gibi bölümler bulunuyor. (Adını unuttuğum başka bölümler de olabilir) Parkın alt kısmında bir hayvanat bahçesi var. Oldukça büyük bir alana ve çok çeşide sahip olan bu hayvanat bahçesinin bilet ücreti 400 dinar, yaklaşık 11 TL. Eğer akşam yapacak bir işiniz yoksa ve vaktiniz varsa burada gelip sabaha kadar takılabilirsiniz. Park 24 saat açık ve istediğiniz gibi oturabilirsiniz.

Belgrad-2

Belgrad-4

Nikola Tesla, aslında bir çoğumuzun bilmediği ama hayatımızda çok önemli yeri olan bir isim. Dedim ya Balkan kültürüne merakım var diye. Bir Balkan başkenti havaalanına ismini veren bu insanı araştırmış, hayatı hakkında epey bilgi sahibi olmuştum. Belgrad'a gittiğimde de Nikola Tesla Müzesi en öncelikli duraklarımdan biri oldu. Konum olarak Knez Mihaliova Caddesi'nin aksi yönde bulunuyor. A1 numaralı otobüsün sizi ilk bıraktığı yerden dümdüz devam ederseniz bu bölgeye gelebilirsiniz. Ama gözünüz korkmasın burada her şey yürüme mesafesinde. Müze, saat başı İngilizce rehberli tur hizmeti sağlıyor. Size Tesla'nın hayatı anlatılıyor, icatları gösteriliyor; hatta denemenize ve külleriyle tanışıp veda etmenize imkan tanınıyor. Müzenin sağ kısmında bulunan salon düzenli olan değişen sergilere ev sahipliği yapıyormuş. Biz gittiğimizde Tesla'nın kişisel eşyaları sergileniyordu. Tesla'nın deneylerini görmüş, denemiş olmanın yanı sıra küllerini de görüp bir teşekkür etme imkanı bulmuş olmak gerçekten güzeldi. Müze ücreti (İngilizce turlu) 500 dinar yani yaklaşık 14-15 TL.

Belgrad-5

Aziz Sava Katedrali ile Tesla Müzesi'ni peşpeşe gezmenizi tavsiye ederim. Birbirilerine oldukça yakınlar. Katedral dıştan oldukça görkemli ve büyük gözüküyor. Yıllardır içini tamir ettiriyor olmaları ve tadilatın henüz bitmemiş olmasından kaynaklı katedralin içinde pek umduğumuzu bulamıyoruz. Yine de katedralin içinde bulunan gravürler ve içeri giren dengeli ışık bizi mutlu ediyor. Burası için Ayasofya'yı andırıyor diyebiliriz. Katedralin en güzel yanlarından biri de etrafının yeşillik bir alanla çevrilmiş olması. Ketradralin tam giriş kapısının karşısında bulunan süs havuzu çevresinde oturup dinlenebilir ve katedralin güzelliğini karşısından izleyebilirsiniz.

Belgrad-7

Tesla Müzesi'ni gezdiniz, katedrele gittiniz, karnınız acıkmış olmalı. Bir sonraki durağınızın meşhur Skadarlija bölgesi olmasını öneririm. Arnavut kaldırımlı, ufak sokakta lezzetli bir yemek yiyebilirsiniz. Bölgenin etnik bir yapısı da var. Belgrad genel olarak çok ucuz bir şehir olduğundan iyi bir yemeği ucuza yiyebiliyorsunuz. Burada Balkan müziği eşliğinde kufte (bizim köfte) yiyebilir, Balkanlara özgü olan ama tanıdık bir his veren Rajika içkisinden tadabilirsiniz.

Belgrad-8

Bayraklı Camii, Belgrad sınırları içinde bulunan tek cami olma özelliğini taşıyor. Adını ise tepesinde bulundurduğu bayraktan alıyor. Cami çevresinde müslüman kesim ağırlıklı olarak yaşamakta ve Türkçe bilen bir çoğunluk var.

Kalemeydan'ı merkez aldığımızda solunuzda bulunan ilk köprü Savamala Köprüsü. Burası yaya yürüyüşüne açık bir köprü. Eğer nehrin karşı kıyısına geçmez istiyorsanız bu köprü üzerinden ilerleyebilirsiniz. Ayrıca nehrin size göre olan karşı kıyısı, yani köprünün diğer tarafı "Novi Beograd" yani "Yeni Belgrad" olarak geçiyor. Orada daha modern binalar, sokaklar, yapılar bulunuyor. Fazladan vaktiniz yoksa bir sonraki sefere saklayabilirsiniz.

Belgrad-10

Eğer haftasonu Belgrad'daysanız Savamala Köprüsü'nden karşıya geçebilir ve nehir kısında bulunan mekanlardan birinde eğlenebilirsiniz. Belgrad'ın gece hayatı gerçekten çok güzeldir.

Nato bombalamasından kalan TV binaları, Hyde Park, Yugoslav Tarihi Müzesi, Sırbistan Ulusal Meclis Binası, Sırbistan Cumhurbaşkanlığı Binası, Taşmeydan, Saint Mark Kilisesi, Etnografya Müzesi, Zemun bölgesi ise Belgrad'da gezilecek diğer başlıca yerlerdir.

Belgrad-11
Ulusal Meclis Binası

Ulaşım konusunda içiniz çok rahat olabilir. Belgrad'da uzak bölgeleri ziyarete gitmek istemiyorsanız ya da havalanına gitmeyecekseniz herhangi bir ulaşım aracınıza ihtiyacınız yok.

Yeme-içme konusunda da rahat olabilirsiniz. Damak zevkleri bizim damak zevkimize oldukça benziyor. Tek farkı bizden daha fazla et ürünü tüketiyor olabilirler. Sokak aralarında dilim pizza satan dükkanlara çok sık denk gelebiliyorsunuz. Dilim pizza seviliyor burada. Aynı şekilde patlamış mısır satan seyyar büfeler de oldukça popüler.

Belgrad sokaklarında yeşillik alana, sokaklarda graffitiye ve mimariye ve küçük sanat galerilerine doyacaksınız.

Belgrad-12

Burakkyt

Lise sıralarındayken keşfettiğim ve hayranı olduğum Goethe der ki: "Gezgin bir yere varmak için değil, keşfetmek için seyahat eder." Aslında bütün yaşamımızın da bir seyahat olduğunu düşünürsek amacımızın bir yere varmak değil, olanı keşfetmek olması gerektiğini anlarız. Bu felsefeyle yola çıkmış önce kendini, sonra çevresini keşfetmiş şimdi...