Orak ve çekiç gölgesinde, kapitalist dünyaya yeni yeni bağrını açmış; her yerinden edebiyat tarih ve sanat fışkıran bir çeşit masal şehridir Moskova.

Moskova

2014 yılı Mart ayında Ukrayna-Liviv için yaptığımız tatil hazırlığımız, Ukrayna ve Rusya krizi nedeniyle tatil rotamızın zorunlu olarak değişmesine neden oldu. Biz de uçak biletlerimizi hemen Moskova olarak değiştirdik.

Şimdiye kadar gittiğimiz tatiller arasında gezi rotası belirleme ve şehir detaylarını çıkarmada beni en zorlayan ve evde kağıt kalem çalışmama sebep olan destinasyonlardan biri de işte bu rotaydı. Rus dilini bilmiyorsanız ve bir tur firmasıyla gitmiyorsanız eğer gerçekten bu şehir için iyi bir hazırlık yapmalısınız. Biriktirebildiğim  notları ve yaşadığımız bütün tecrübeleri tatilinizi kolay hale getirmek için detaylarıyla size aktarmaya çalışacağım.

2010 yılında Türkiye ile Rusya Federasyonu arasında yapılan anlaşma gereği; 30 güne kadar olan seyahatlerde turistler için vizelerin kaldırılmasıyla Rusya, Türk tatilciler için cazip bir rota oldu. Özellikle Haziran ayından itibaren beyaz gecelerin yaşanmaya başladığı ve yılbaşında kutlamaların yapıldığı dönemler Rusya’nın en çok ziyaret edildiği dönemlere dönüşmüş durumda.

Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan kalkan uçağımız şehrin yaklaşık 34 km güneyinde bulunan Domodedovo Havaalanı'na indi. İstanbul-Moskova arası uçakla ortalama 2 saat 50 dakika sürüyor. Bu havaalanı ülkenin en büyük ve en modern havaalanı olarak biliniyor. Bunun dışında şehrin 30 km kuzeybatısında yer alan Sheremetyevo Uluslararası Havaalanı şehrin ikinci büyük ve çok kullanılanı.

Domodedovo Havaalanı'ndan şehre ulaşmak için inince kırmızı renk göreceğiniz AEROEXPRESS yazan treni bulmanız gerekiyor. İşte bundan sonra Moskova’nın biz turistler için en çıldırtan ve mutlaka çözülmesi gereken sorunsalı olan metro kabusu başlıyor. Aeroexpress tren saatleri için: https://aeroexpress.ru/en/domodedovo.html

Moskova şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Sadovoye Koltso Apartments Maryina Roshcha, Moscow4Rent Apartments on Belorusskaya, ApartLux Park Pobedy. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Pogosti na Leningradskom, ApartLux Novoarbatskaya Studio gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Mayakovka House, Moscow Apartment Center on Savelovskaya, Apartment on Mendeleyevskaya tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Moskova aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bazı kelimelerin Rusçalarını size çok yardımcı olacağını düşündüğüm için tam da bu bölümde yazacağım :) Şehirde ve genel olarak havaalanında İngilizce tabela bulunmuyor.

Domodedevo - Домодедово
Sheremetyevo - Шереметьево
Passengers - Пассажирам
Aeroexpress - Аэроэкспресс
Çıkış - выход
Bilet - билет
Tren - поезд

Domodedevo Havaalanı'ndan bindiğimiz Aeroexpress treni bizi PAVALETSKAYA tren istasyonu durağında indirdi, yolculuğumuz yaklaşık 50 dk sürdü.

Bu durakta indikten sonra metro tabelalarını takip ederek metro istasyonuna gitmelisiniz. Yine aynı adı taşıyan metro durağından gideceğiniz yöne göre metroya binebilirsiniz.

Moskova metrosu için: http://engl.mosmetro.ru

Metrolarda ve şehir merkezinde Latin alfabesi kullanılmadığı ve İngilizce tabela bulunmadığı için bizim kullandığımız ve üzerinde hem Kiril alfabesi hem de Latin alfabesiyle yazılı olan linkte verdiğim haritayı kullanmanız gerekecektir.

Linkten tıklayarak açtığınız metro haritasında da göreceğiniz gibi Moskova metrosunun 11 farklı hattı bulunuyor. Her hat ayrı bir renkle çizilmiş. İlk baktığınızda ve içine girdiğinizde çok karmaşık gibi görünen bu metro kullanmaya başladıkça Moskova’da en çok işinize yarayan şey olacak.

5 numaralı hat KOLTSEVAYA hattı; (kahverengi olan çember şeklindeki) tüm hatları kesen ve sürekli hatlar arasında size aktarma imkanı sağlayacak en önemli hatlardan birisi. Aktarmaları hangi duraktan yapacağınızı gösteren işaretler haritada size yuvarlak ve üçgen şeklinde çerçevelenmiş gözüken daireler. Haritanın en altında sembollerin hangi anlama geldiğini gösteren işaretlerden de kontrol edebilirsiniz.

Metro istasyonunun içine girdiğinizde sağda ve solda hatları göreceksiniz. Tren raylarının olduğu karşı duvarda da trenin gideceği yönüne göre durak isimlerini elinizdeki haritadan kontrol ederek belirleyebilirsiniz. Metroyla ilgili oldukça çok bilgi veriyorum çünkü istasyona girdiğinizde kalabalığı, hatların yoğunluğunu ve bazı yerlerde iki katlı olan metro istasyonunu gördüğünüzde kısa süreli bir şok yaşama olasılığınız çok yüksek.

Genel olarak aktarma duraklarında diğer bir hatta geçmek için bir üst kata geçmeniz gerekiyor. Siz de bizim gibi  otelinizin yönüne göre veya yakınında ki metro istasyonunun adını bularak gitmeden önce kullanacağınız hatları bulabilirsiniz. Çıkış için выход yazısını takip etmelisiniz yine hangi yöne gideceğinize göre duvarlarda ki haritaları kullanmalısınız çünkü bazı istasyonların birden fazla çıkışı bulunuyor.

Birçok otel seçeneği arasında ve Rusya’nın oldukça pahalı bir şehir olmasından ötürü biz yemeğimizi kendimizin yapabileceği apart şeklinde bir oda tuttuk. Kremlin’e 350 metre mesafede olan bu otel (Rusapart at Lenivka) gezdiğimiz bütün rotalara yakınlığı nedeniyle bizim için harika bir seçenek oldu. Çok lüks takıntınız yoksa eğer minimalist bir düzenle donatılmış; içinde her şeyi bulabileceğiniz (gerçekten abartmıyorum), pırıl pırıl olan bu oteli gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.

Moskova-1

Biz Mart'ın sonunda gittiğimiz halde hava -7 derece civarındaydı. Çok titredik donduk diyemem ama hava oldukça soğuktu. Genel olarak bu dönemde kar olmuyor siz yinede hava durumunu önceden kontrol etmeyi unutmayın tabi. Siz de bu dönemlerde gidecekseniz eğer; yanınızda iyi bir eldiven, atkı, bere ve güzel bir kaban götürmeniz yeterli olacaktır. Dışarıda hava buz gibi olmasına rağmen içeride kısa kollu t-shirtle rahatlıkla dolaşabiliyorsunuz.

Isıtma sistemleri çok iyi ve binaların dış duvar kalınlığı yaklaşık 1,5 metre. Bunun için üzerinize içten kısa kollu olacak şekilde birkaç kat kıyafet giymenizi önerebilirim. Her ne kadar biz soğuktan titresek de Ruslar için bu mevsim oldukça sıcak bir dönemdi. Sokakta şortla spor yapanlar, minicik eteklerinin altına açık sandeletlerini giyenler hatta kısa kollu bluzleriyle sokakta dolaşan güzel kadınlar bile vardı, onları izlerken bizim içimiz dondu diyebilirim :)

Moskova‘da gerçekten gezebilmek ve biraz şehrin havasını solumak için en az 4-5 günlük bir süreyi bu şehre ayırmanız gerekir. Her köşesinden başka bir macera fışkıran bu kent sizi de kendine hayran bırakacaktır. Biz sokaklarında son derece güvenli gezdik ama bize de söylenen bu 5 numaralı şehri çevreleyen hattın dışındaki destinasyonlara gece çıkmamak. Çemberin içinde kalan kısım oldukça turistik, bu yüzden daha güvenilir bir alan. Yine de gece çok geç saatlerde metro istasyonlarında ve çok tenha yerlerde dolaşmamakta fayda olduğunu düşünüyorum. Keyfini çıkarıp gönlünüzce eğleneceğiniz bir Moskova tatili diliyorum.

Moskova-2

BİRLİKTE YOL ALALIM****

DAHACOKGEZSEK

Kafanızda uçuşan tatil planlarına kendinizi kaptırıp, Seyehat hazırlığındaysanız  eğer; sayfamız tam size göre…Çok geziyoruz ama yetmiyor, sürekli daha çok gezmek istiyoruz diyebilmek için; rota belirlemek,ucuz uçak bileti bulmak ve gidilecek yerler için gezi planı hazırlığı yapmak gerekiyor.Yani;  epeyi bir uğraşı,  üstüne bir sürü de vakit...