Mutlu İnsanlar Ülkesi Sri Lanka: Kandy

Sigiriya’dan sonra bugünkü planda Kandy şehri var ama aradaki bir otelde durup nefis açık büfe Sri Lanka yemekleri yiyoruz. Papadam (ekmek) ve Rathu Haal Bath (kırmızı pilav) favorim, Namal bir de ısrarla Lunu Dehi (küçük limon turşusu) yiyin diyor. Tabii bunların yanında Dhal (mercimekli acı sos) ve etler de var. Hepsini karıştırıp yemek ayrı bir zevk, bu arada Sri Lankalılar da 3 parmaklarını kullanıp elleri ile yemek yemeyi seviyorlar.

Kandy’e giderken yolun üzerinde Ayurveda ilaçları hazırlayan bir yerde duruyoruz. Ağaçları ve meyveleri tanıttıktan sonra 5’er dakikalık Ayurveda masajı bizi resmen kendimize getiriyor, ilgilendiğimiz ürünlerden satın alıp Kandy’e doğru yollanıyoruz.

Kandy şehri Buddha’nın dişinin saklandığı tapınağa ev sahipliği yaptığı için çok ünlü. Aynı zamanda Unesco tarafından da Dünya Mirası altına alınan şehirler arasında. Kandy’de ilk durağımız; Kandy Kültür Şovu.

Erkek ve kadın dansçıların geleneksel Sri Lanka danslarını ve kıyafetlerini seyretmek gerçekten eğlenceli. Sonrasında yaptıkları ateş üzerinde yürüme ise nefes kesici.

Sırada Buddhanın dişinin olduğu Sacred Tooth Temple var. Sacred Tooth Temple’da günde üç kere seremoni var. Biz akşam saatine kaldığımız için akşamki seremoniye katılabileceğiz. Sri Lanka’da tapınaklara giderken kolların ve bacakların kapalı olması gerekiyor. Yani şort ve t-shirt ile giriş pek mümkün değil. Yerel halk genelde seremoniye bembeyaz giyinip geliyor ama biz üstümüzdekiler ile yetinmek zorundayız.

Bu arada tapınakların ve turistik yerlerin giriş ücretleri diğer ülkeler ile kıyaslayınca çok pahalı, buraya giriş için yanımızda Sri Lanka parası olmadığı için dört kişiye 20 Euro ödeyip girebiliyoruz. Aslında, halkın da turistleri kaçırdığı yönünde bir inancı olduğu için bu uygulamaya inanılmaz tepkisi varmış. Seremoni çoktan başladığı için tripod kurup dışarıdan fotoğraf çekecek vaktimiz yok, gündüz olmadığı için güzel bir fotoğraf da koyamayacağım için size bir fikir olması için şu linki izleyebilirsiniz. https://www.youtube.com/watch?v=BQCkh3UZhtM

Buddha’nın dişi, tarih içinde o kadar çok yere taşınmış ki saymaya başlasam birkaç sayfa daha eklemem gerekecek, tapınak iki kez de silahlı saldırıya uğramış 1989 ve 1998 yıllarında sonrasında restore edilmiş.

İçeri girdiğimizde ortadaki sütunların arasındaki davulcuları görüyoruz. Tapınağın içerisi çok kalabalık bir yandan seremoniye katılanlar bir yandan dua edenler inanılmaz güzel. Namal 15 gün süren bir festivalin bugün son gün ve seremonisi, ama esas festivalin Ağustos ayında yapılan olduğunu söylüyor. Kandy şehri ve güzel tapınak her Ağustos ayında Esala Perahera adındaki Budist festivaline ev sahipliği yapıyormuş. Tanrı Natha, Vishnu, Kataramana ve Tanrıça Pattini ile Buddhanın dişini onurlandırmak üzere yapılan bu festival dünyanın dört bir yanından Kandy şehrine gelmelerini sağlıyor. Bu anlamda, Budizmde çok önemli bir festival. Festival esnasında Buddha’nın dişi bir filin üzerinde tüm Kandy sokaklarında gezdiriliyor ki bu Asya’da düzenlenen en güzel törenlerden biri sayılıyormuş. Gerçek festival olmasa bile ona hazırlık mahiyetindeki başka bir festivale denk geldiğimiz için seviniyoruz.

Tapınaktan ayrılırken hava artık iyice karanlık, tapınağa çok yakın olan Otel SuissKandy’e gidiyoruz, o da tapınak gibi gölün kenarında. Tam bir İngiliz oteli, kurt gibi acıktığımız için üstümüzü değişip hemen yemeğe gidiyoruz. Açık büfelerde genelde Sri Lanka yemeklerinin olduğu masa ayrı oluyor, hemen bakınıyorum neler deneyebilirim diye : ) Bu akşam eşimle bizim için çok özel çünkü 19. evlilik yıldönümüzü kutluyoruz, masamıza kadar gelip bize özel Sri Lanka şarkıları söyleyen grup ise hakikaten bu geceyi bize daha da özel kılıyor.

Bir sonraki yazı: Nuwara Eliya : )

Yazı: Banu Demir  Fotoğraflar: Banu-Göksel Demir
Banuyollarda (instagram-twitter)

YAZI DİZİSİNİN TÜM BÖLÜMLERİ
gezimanya.com/GeziNotlari/mutlu-insanlar-ulkesi-sri-lanka
gezimanya.com/GeziNotlari/mutlu-insanlar-ulkesinde-sigiriya
gezimanya.com/GeziNotlari/mutlu-insanlar-ulkesinde-kandy
gezimanya.com/GeziNotlari/mutlu-insanlar-ulkesinde-kandy-ve-nuwara-eliyagezimanya.com/GeziNotlari/mutlu-insanlarin-ulkesinde-nuwara-eliya-yala-yolu

BANU DEMİR

İstanbul Üniversitesi Radyo-TV bölümü ve Marmara Üniversitesi Contemporary Business Management’tan (gece bölümü) mezun olduktan sonra İngiltere Nescot College’da okudum.