NEPAL GÜNCESİ: 11. VE 12. GÜNLER

153514 Tem 2014Gezi Notu
GEÇKİN GEZGİNGEÇKİN GEZGİNBronz Yazar14 Tem 201415350 Yorum

28-29 Nisan 2014 - 11.30

Dün çok içimden gelmediği için defteri açmadım. Belki de eve biraz daha yaklaşmış olmamın heyecanı ile yazamadım.

Katmandu

Katmandu-1

Paket turlarda kaçırılmaması gereken en güncel ve ekonomik kampanyalar şöyle: Bansko Kayak Turu – 1 Gece Bedava, Bansko Kayak Turu – Ücretsiz Kayak Eğitimi, Lapland Turu - Son dakika 200 Euro indirim, %25 indirimli Prag Turu, Sicilya & Malta Turu – Son dakika %5 indirim, Belgrad Turu - %25 indirim , Prag Turu 14 Şubat Özel – Son Dakika %5 İndirim

28 Nisan sabahı Namche’den 07.15’te yola çıktım. İnanılmaz derecede keyifliydim. Hava da çok güzeldi. Rinji’nin dediğine göre Pangboche’ye 5 saatlik bir yolum var. Eh, önümde koskoca bir gün var. Hiiiiç acele etme Rüştü. Eğlene eğlene, fotoğraf çeke çeke günün keyfini çıkart.

Katmandu-2

Namche’den ayrıldıktan kısa bir süre sonra Everest Seyir Terası’na ulaştım. Burada da Atam, bayrağım ve Zirvem ile fotoğraflar çektirdim. Sağda Lhotse Shar, solda Everest. Bu konuda biraz kafam karıştı zira Lhotse dediği Everest’e daha çok benziyordu, ama Rinji öyle olduğunu söyledi. Eh, çocuk işini biliyor tabii ki onun dediği doğrudur. Ayrıca değişik açılardan dağların zirveleri çok farklı görünebiliyorlar.

Katmandu-3

Katmandu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Paulines Guesthouse, Chef House Resort, Hotel Grand Prince. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Avalon House, Blue Mountain Home Stay gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hotel Utse, Hotel Manaslu, Kubeyra Mahal Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Katmandu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Sonrasında ağır aksak yoluma devam edip yeni yapılan üst köprüden geçerek Namche-Phakding arasındaki beş köprünün ilkinden geçmiş oldum. Yol genelde sakindi. Fakat işin ilginç tarafı daha önce üç kez geçtiğim yolları kesinlikle tanıyamadım ve emin olmak için ikide bir karşılaştığım insanlara Phakding yolunda olup olmadığımı sordum. Rinji buluştuğumuz anlardan birinde istersem bugün Lukla’ya devam edebileceğimizi söyledi. Boşver, dedim. Eğer Katmandu’ya döndüğümde uçuş tarihini öne alamazsam aşağılarda 1 gün daha fazla kalmaktansa dağda olmak daha iyi düşüncesiyle buna karar verdim.

Phakding’e geldiğimizde her zaman olduğu gibi bizim ekâbir taşıyıcı yine ortalarda yok. Bu durumda, havanın çok güzel olması ve kendimi de iyi hissettiğim ve de otele de giriş yapmadığımız için Rinji’ye bir çorba içimlik süre dinleneyim ondan sonra yola devam edelim dedim. Üstelik de saat daha 12.30, akşam olmaz. Tamam, dedi. Çıkarken kaldığımız otel nedense biraz nazlı davranınca çorba içmek için başka bir yere bakalım dedim. Yol kenarında sevimli bir lokantada benim artık klasik vazgeçilmezim olan ra-ra şehriye çorbasını içtikten sonra yola koyuldum. Genelde bu yola koyulmalarda, önceleri Furwa’yı şimdi de Rinji’yi mola verdiğimiz yerde keyif yapmaya bırakıp ben kendi başıma devam ediyordum. Onlar nasılsa arkadan yetişip beni de geçiyorlardı. Ancak bu sefer günü ve yürüyüş süresini uzattığımdan ve bunun sonucu oyalanmak daha çok yoracağı için fazla oyalanmadan yola devam etmeye karar verdim. Taşıyıcının yeni kararımızdan haberi olmadığı için onu bekleyip Lukla’ya devam edeceğimizi söyleyecek. Ben yine keyifli keyifli yürürken baktım Lukla tarafı kararmaya başladı. Eyvaaaah, işte bu keyif kaçırıcı bir durum. Benim yağmurluk da Furwa’da kaldı. İndirirse sırılsıklam olacağım demektir. Çok dert değil ama ben yine de vitesi hemen yükselttim. Çıkışların haricinde tempomu iyice artırdım. Ama huylu huyundan geçer mi? Ara ara durup yine fotoğraf çekiyorum : )

Katmandu-4

Katmandu-5

Lukla’ya ulaşmadan önceki son 40 dakika artık teklemeye başladım. Böyle olunca da bir an önce hedefin görünmesini istiyor insan. Ha şu virajın arkası, ha şu ilerideki burnun ötesi derken telefon çaldı. Furwa’ya ilk fırsatta beni araması içim ileti göndermiştim, dedim tamam o telefonun çektiği bir noktaya ulaştı ve iletimi alınca da arıyor diye düşünerek hemen açtım telefonu. Rinji’ymiş. Yolda olduğunu, benim yerimi merak ettiğini ve yetişeceğini söyledi. Bu arada Furwa’nın da aradığını söyledi. Hemen zirve yapabilmişler mi, sağlıkları iyi mi, neredeler gibi sorular sordum. Ama adam hiçbirini sormamış ve o konuları konuşmamışlar. Eee… Ne konuştunuz? Anladığım kadarı ile benden nasıl kurtulacağını sormuş. Kurtulmak derken, parasının derdinde… Bu kaygıyla sadece o konuları konuşmuşlar. Tamam, haklı ama bu da benim sorunum değil. Furwa ile arasındaki bir konu. Yine de ben merak etme sen paranın tamamını alırsın. Furwa seninle anlaştığı gibi ödemesini yapar diyerek onu rahatlatmaya çalıştım. Bana neyse!

Katmandu-6

Katmandu-7

Katmandu-8

Artık son metreler bir türlü bitmek bilmiyor. Sonunda, kasabanın girişinde Nepal’in onur duyduğu insanlardan biri olan Pasang Lhamu’nun büstünün yer aldığı takı görünce acayip mutlu oldum. Saate baktım 15.20. Namche Bazaar’dan Lukla’ya hemen hemen 8 (sekiz) saatte ulaşmıştım.

Katmandu-9

Katmandu-10

[Pasang Lhamu Sherpa (Nepalceपासाङ ल्हामु शेर्पा - 10 Aralık 1961 - 22 Nisan 1993) Everest’in zirvesine tırmanan ilk Nepalli kadın dağcı. Diğer dağların yanı sıra Mont Blanc, Cho Oyu, Yalapic Dağı ve Pisang Himal’de zirveleri var. 22 Nisan 1993’teki başarılı tırmanışından önce Everest’te üç denemesi daha olmuş. 22 Nisan 1993 sabahı hava çok güzeldi ve Pasang diğer beş şerpayla; Sonam Tshering Sherpa, Lhakpa Noru Sherpa, Pemba Dorje Sherpa and Dawa Tashi Sherpa, 8.848 metredeki zirveye ulaşana kadar hava böyle devam etti.  Ancak inişte daha önce beş kez Everest’te zirve yapmış olan Sonam Tshering Sherpa ciddi bir şekilde rahatsızlandı. Pasang Lhamu’nun tüm gayretlerine rağmen Sonam kurtarılamadı. Yola devam eden ekip kısa bir süre sonra dağlarda her zaman karşılaşılabilecek durumla karşılaştı; hava birden patladı. Pasang’ta yaşamını güney zirvesinde kaybetti. Daha önce hiçbir Nepalli kadının başaramadığı işleri başarmış olan bir insan olarak Pasang Lhamu hem ülkesinde hem de dünya dağcıları arasında değişik şekillerde onurlandırıldı. Nepal kralı tarafından “Nepal Tara” (Nepal Yıldızı) madalyası ile ödüllendirildi.]

Katmandu-11

Katmandu-12

Katmandu-13

Şimdi sıra yarın sabah için uçak bileti alabilecek bir havayolu ofisi bulmakta… İlk rastladığım Nepal Havayolları ofisine soktum Rinji’yi. Ama sonuç olumsuz. Bir sonra karşımıza çıkan ofis Tara Havayolları… Ondan aldığımız yanıt da aynı. Yavaş yavaş paniklemeye başladım. Yorgun ama keyifli keyifli girdiğim Lukla’da yüzüm düşmeye başladı. Biraz ileride Sita Havayolları’nın ofisini gördüm. Bu sefer Rinji’den önce davranıp önce ben girdim içeri. Silahlarımı [batonlarım ; )] doğrultup derhal arkadaşım ve kendim için yarın sabah kalkacak ilk uçakta iki yer vermelerini istedim. Oradakileri gülümsetmiştim hiç olmazsa. Belki şansımı artırmıştım bu şekilde! Sorumlu oğlan, başrol oyuncusu ağır erkek, önündeki kâğıtları kurcalayıp yarım saat sonra tekrar gelmemizi istedi. Yarım saatte ne olacaksa! Mecburen çıktık otele doğru yola koyulduk. Rinji, otel sahibinin ilişkileri sonucu uçak işini halledebileceğini söyledi. İnanmaktan, güvenmekten başka çare yok.

Katmandu-14

Otele vardık. Rinji ile patron konuşup duruyorlar, odadan da söz eden yok. Ben tez canlıyım ya! Bir an önce odaya yerleşip tekrar Sita ofisine gitmek istiyorum. “Hadi şu odaya bir yerleşelim, sonra sohbet ederiz”, dedim. Sanki beni yeni görüyorlarmış gibi bana baktılar. Ama uyanmaları geç olmadı. Patron eline bir anahtar aldı ve bizi yolun karşısına doğru götürmeye başladı. “Hayrola? Bu otelde yer yok mu?” Orada yokmuş. Yolun karşısındaki de onlarınmış, beni oraya götürdüler. Eşyaları odaya bıraktıktan sonra ben durur muyum, hemen, “Hadi” dedim “hemen bilet almaya”… Adamlar acele harekete alışmamış ki! Şaşkın şaşkın otelden çıktık.

Katmandu-15

Katmandu-16

Yurtdışı seyahatlerinde beklenmedik sağlık sorunlarının ve aksaklıkların bütçenizi sarsmaması için mutlaka bir Yurtdışı Seyahat Sağlık Sigortası yaptırmanız gerekir.

Zaten birçok ülke vize işlemleri sırasında bu sigortayı zorunlu olarak talep etmektedir. www.axasigorta.com.tr ‘ye girerek sadece birkaç dakika içinde üstelik 6 Euro’dan başlayan fiyatlarla sigortanızı online olarak alabilirsiniz. İyi yolculuklar… Detaylar için tıklayın.

Tekrar Sita’nın bürosuna gittik. Ağır erkek önünde kâğıtlar kulağında telefon, ağııııııır ağır sohbet ediyor. Sen de bu arada fıtık olmuş bir şekilde bekliyorsun. Dillerini de anlamayınca, bir de telâşe müdürü isen insan bunalıyor. “Kapat ülen şu telefonu!” diyesi geliyor. Sonunda lütfetti kapattı telefonu. Onla bunla öbürü ile konuşuyor, önündeki kâğıtları kurcalıyor bize bir türlü sıra gelmiyor. Bu anlattıklarımı duyunca herhalde kocaman bir ofisteyiz diye düşünüyorsun değil mi? Ufak bir kasabada, topu topu 6 (altı!) metrekarelik bir ofis. Neyse… Nihayet ancak üçüncü uçuşta yer verebileceğini söyledi. “Kaçta?” “09.30’da” “Tamam, kes biletleri. Aldık!” dedim. Şöyle bir düşündüm daha sabahın erken saatleri dolayısıyla kesin hava bozmadan biz uçmuş oluruz dedim kendi kendime. Benim için 127 Euro Rinji için de 35 Euro, yani toplamda 162 Euro istedi. Üstün pazarlık gücümle bu rakamı 160’a indirip biletleri kestirdikten sonra biraz olsun rahatlamış olarak otele döndük.

Katmandu-17

Katmandu-18

Otelde servis iyi ama çalışanlar ortadan kaybolup servis patroniçeye kalınca iş yatıyor. Tam bir Hanım Ağa! Otelin oda sayısı bayağı fazla ama lokanta kısmı ufacık ve yoldan bir üst katta. İki camın birleştiği kral (!) locasına çöktüm. Bir şeyler içip akşam yemeğimi erkenden sipariş ettim. Düşüncem, erkenden yiyip yatmak ki bir an önce sabah olsun.

Yemeğimi yiyip çekildim odama. Uyku tulumumu çıkarmaya üşendiğim için odadaki iki battaniyeyi kullanmaya karar verdim. İyi de oldu. Üşümedim…

Katmandu-19

Katmandu-20

O kadar erken yatınca kaçınılmaz olarak sabahın 05.00’inde güne merhaba demek zorunda kaldım. Ama yataktan çıkmanın bir anlamı olmayacağı için ara ara battaniyelerin altına saklanarak ısınıp arada okuyarak o ara okumakta olduğum kitabımı bitirdim. 06.00-06.30 gibi kalktım, hazırlanmaya başladım. 08.30’da havaalanında olmamız gerekiyor. Otelden 10 dakikalık yolda… 07.30’da kahvaltıya indim. Çabucak getirdiler, bitti. Ne yapalım? Hadi gidelim! 8.00’e doğru havaalanına yaklaştığımızda ben pistin ucunda bekleyip iniş yapan uçakları filme alacağımı söyledim. Bunun üzerine Rinji’de check-in yapmak için gitti. İlk gelen uçağı filme aldıktan sonra ben de arkasından gittim. Ama henüz check-in başlamamış. Bizim çantaları birçok çantanın arasına bırakmış Rinji ortalıkta dolanıyor.

Bir süre sonra 08.30’da kalkacak Sita uçağı geldi. Baktım bizim ağır erkek pistte onunla ilgileniyor. Onu yola çıkardıktan sonra check-in masasına geldi. Acayip ağır yaaa! Ses çıkarmanın bir faydası olmayacağı için sakin sakin beklemeye çalışıyorum. Neyse fazla da kızmayayım oğlana, herkesin eşyasından önce bizim çantaları aldı ; ) Fakat bu sefer de 10 kilo fazla bagaj için 1000 Rupi alınca lâf etmeye başladım. Ne anlamı ve gereği varsa! Kural bu! Vereceksin kardeşim! Ne demeye itiraz ediyorsun? İşte bazen böyle anlamsız davranıyor insan!

Anlamsızlığa çantaların piste indirilmesine kadar devam ettim. Ben kızdım diye çantaları bir sonraki uçağa vermek gibi bir muziplik yapar mı yapmaz mı kaygısıyla aşağı piste indirilen çantaları takibe aldım. 20-25 dakika sonra üç çantamızın da piste indirildiğini gördükten sonra rahatlayıp güvenlikten geçtim ve başladım bizim uçağın gelişini beklemeye. İkide bir Tara Havayolları’nın uçakları inip kalkıyor, bizimkinden eser yok. 09.30’da kalkacağız ama saat geldi daha uçak yok. 10.00, yok… 10.15, yok… Artık iyice işkillenmeye başladım. Lukla’da mahsur kalma olaylarını çok duyduğum için piyango bir kez de bize mi vuracak diye heyecanlanmaya başladım. Düşünceyi kovmaya çalışıyorum ama ilerden de bulutların yaklaşmaya başlaması pek hayra alamet değil... Durum pek hoş görünmüyor… Aklıma gelmesini engellemeye çalıştığım kaygı bizim ağır erkeğin 10.35’te salona gelip tüm uçuşların yarına kadar iptal edildiğini söylemesiyle birden gerçek durumuna dönüştü. Kahır, belâ! Burada bu o kadar olağan ki demek, hiç umursamıyorlar. Benim gibi kaygılı telâşe birine doğru dürüst bir açıklama yapma gereği bile duymuyorlar. İptal! Bitti!

Katmandu-21

Katmandu-22

Artık hiç umut kalmadığına ikna olduktan sonra güvenlikten çıkıp çantalarımızı almaya gittik. Rinji de biraz ağır, aslında tüm Nepalliler gibi… Eskiden olsa iyi sinirlenirdim. Şimdilerde biraz daha alıştım. Duygularımı gizlemeye çalışıyorum. Çantaları taşıma, otel bulma konularında hemen harekete geçmesi gerekirken benden bir şeyler bekliyor. İki çantayı bana yüklemeye çalışınca artık taşıyıcı bulması konusunda uyardım. Orada dikiliyor! Yahu, git şu otele, bu otele sorsana diye itelemek zorunda kaldım. Havaalanı çevresindeki otellerde yer bulamadı. Tekrar çarşı tarafına yöneldik. Orada güzel bir otelde yer bulduk. Daha odamı görmedim.

Uçak biletini yenilemek üzere saat 15.00’te büroya gelmemizi söyledi Sita bürosundakiler. Göründüğü kadarı ile yarın bile uçabileceğimiz şüpheli. Öğleden sonra saat gelince büroya Rinji’yi yalnız mı yollasam yoksa ben de onunla beraber mi gitsem? Sanki ben orada olursam uçma olasılığımız daha fazla gibi geliyor. Neye dayanarak böyle düşünüyorsam? Burada günlerce kalmak dert değil, zira öyle kalanlar bugüne kadar çok olmuş, nasıl olsa ülkeme gideceğim tarihe daha çok var ama ben burada sıkıntıdan patlarım yahu. Hem de üstüne üstlük kilo bile alırım. Şurada 300-500 gram vermişken onları yeniden yüklenmek hiç de hoş olmaz. Şimdi bunları yazarken aklıma geldi; aslında öyle durumlarda günübirlik trekking yapılarak zaman geçirmek en akıllıcası sanırım.

Katmandu-23

Neyse, karnım acıktı… Patates kızartması (bu ana yemek olarak sayılıyor!) söyledim. Yiyip de gidip odamı bir göreyim.

Gözlemlerimi, düşüncelerimi içinde bulunduğum ruh hali nedeniyle kaleme almak ne kadar zor. Şu anda zihnim sadece Katmandu’ya dönmeye odaklanmış durumda…

*** “NEPAL GÜNCESİ” bir yazı dizisidir. Yazı dizisinin diğer bölümlerine aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:

Katmandu şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Katmandu Yaklaşık 3 Gün Yürüyüş (102.98 €), Katmandu City & Temple Turu (65.91 €), Katmandu 3 Gün Butan Kültür Turu (1152.59 €), Katmandu Transferi: Rahatlatıcı bir Ride (12.36 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.