ORTA KARADENİZ'İN İNCİSİ KASTAMONU 1. BÖLÜM

310013 Nis 2016Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar13 Nis 201631002 Yorum
Mart ayının son günlerindeyiz ama bahar biraz erken geldi bu sene, ağaçlar tomurcuklanmaya başlarken benim içimdeki gezme tohumları da hızla çiçek açıyor sanki. Güzel ülkemin gitmediğim, görmediğim yörelerini gezmeye devam ediyorum. Uzun bir hafta sonu geçirmek üzere, İstanbul'un gürültüsünü, trafiğini arkamıza alarak rotamı tarihi şehir, kültürel zenginliği ve doğal güzellikleri ile ünlü Kastamonu'ya çeviriyoruz.
Kastamonu

Karadeniz’in bu tarihi kentine ayrı bir özellik katan birçok unsur var, ilk kurucularının Türkler olması, İstiklal Savaşı’nda topraklarının işgal edilmemesine rağmen en çok şehit veren illerden biri olması, Çanakkale Destanı’nda Milletçe verdiğimiz 253.000 şehitten 93.000’nin Kastamonulu olması bunlardan sadece bir kaçı. Şehrin en önemli özelliği de belki Mustafa Kemal Atatürk’ün 1925 yılında, Kastamonu ve İnebolu’da şapkasını halka göstererek, “Medeni ve beynelmilel kıyafet bizim için, çok cevherli milletimize layık bir kıyafettir.” diyerek, medeni yaşayışa uyan kıyafetin kabulü gerekliliğini belirterek kıyafet ve şapka devriminin ilk işaretini burada vermiş.

Kastamonu-1
Kastamonu, Osmanlı döneminde de önemli bir kent olmuş, Fatih Sultan Mehmet Han’ın annesi Kastamonu’nun Devrekani ilçesinden, oğlu Şehzade Cem Sultan da Kastamonu’da valilik yapar ve bu dönemde Kastamonu Sancakbeyliğinin sınırları Üsküdar hudutlarına dek uzanır. Osmanlı ile Rusya arasında geçen Prut Savaşı'na katılan Baltacı Mehmet Paşa da Kastamonulu. İstanbul' un fethi sırasında dökülen şahi adındaki topların dökümünde kullanılan demir ve bakır madenleri Küre ilçemizden getirilmiş. Anadolu’da kurulan ilk lise de Kastamonu Lisesi.

Kastamonu-2
Şehrin özellikleri bitmedi; Kastamonu’da bir antik kent olduğunu biliyor muydunuz? Zımbıllı Tepe Höyüğü -  Pompeipolis. Taşköprü ilçe merkezi yakınlarında bulunan antik kent M.Ö. 64 yılında Romalılar tarafından Paphlagonia eyaletinin merkezi olarak kurulmuş. Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan birçok eser ve mozaiklerin yanı sıra Selçuklulardan, beyliklerden ya da Osmanlı döneminden kalan pek çok cami bulunmakta. Kazı çalışmaları devam etmekte olan kentte çıkarılan mozaikler Kastamonu Arkeoloji Müzesinde (müze gezimizi daha sonraki bölümlerde anlatacağım). Antik kent Efes'e eş değer güzellikte.

Kastamonu-3
Bu arada şehrin adıyla ilgili de bazı kent efsaneleri var, mesela“Kastın ne idi Moni” olur Kastamonu. Nasıl mı? Efsane bu ya“Türkler tarafından Kastamonu Kalesinin fethi sırasında; Bizans Tekfur'unun “Moni” adında güzeller güzeli bir de kızı varmış. Moni, yakışıklı Türk Kumandana olan aşkı ile kale kapısının anahtarını verir. Uzun süre kaleye girmeyi başaramayan  Türk askerlerinin aniden kaleye girdiğini görünce, durumu anlayan Tekfur güzel kızı Moni’yi kale burcundan aşağıya atar, kızını atarken de arkasından seslenir “Kastın ne idi Moni”. Bu söz daha sonra da Halk dilinde Kastamoni şeklini alır. Bir başka rivayete göre de Moni zindana atılan ve gönlünü kaptırdığı Türk askerine kalenin anahtarını vererek, kaçmasına yardım etmiş. Bu hikayenin devamı da var, onu da  Kale’yi gezerken dinlemeye ne dersiniz?

Kastamonu-4

Biraz daha bilimsel bir hikaye ise 'Domanitis' adının yanlış telaffuz edilerek “Gas Timonion” olması. Gerçek şu ki Anadolu’daki birçok kentin isimleri zaman içinde  kısmen değiştirilerek bugünkü hallerini almışlar.

Kastamonu-5
Yol arkadaşlarım Zeynep ve Tuğrul ile birlikte sabah erkence çıkıyoruz yola, Karadeniz’de en uzun sahil şeridine ve en çok ilçeye sahip Kastamonu’ya doğru. Yol boyu çam ormanları ve baharın geldiğini müjdeleyen kimi beyaz kimi pembe gelinliklerini giymiş ağaçların eşliğinde Bolu dağını da aşarak havadaki bahar kokuları ile keyifli bir yolculuk yapıyoruz.

İstanbul Ankara otoyolundan Gerede'de ayrılıyoruz. Safranbolu - Karabük yolunu (dönüş yolunda Safranbolu'da birkaç saat geçirmeyi planladığımız için) dönüşe bırakarak, Çerkeş - Samsun yönüne devam ediyoruz, böylece Ilgaz milli parkın içinden geçerek Anadolu'nun yüce dağı Ilgaz’ı ve o yöreyi de görmüş olacağız. İlin en yüksek noktası Ilgaz Dağları üzerindeki 2.565 m. ile Hacet Tepesi. Zirvesi halen bembeyaz karlar içinde olan tepe tüm heybetiyle bize çok güzel görüntüler veriyor. Karlı yollardan dağları aşarken arabada bir şarkı mırıldanıyorum...

Ilgaz Anadolu'nun / Sen yüce bir dağısın / Baharda yeryüzünde / O cennetin bağısın
Yalçın kayalıklar/ Göklere yükseliyor / Senin dumanlı başın /Bulutları deliyor
Yükseklerden akıyor / Ne güzel berrak sular / Eteklerinde otlar /Sürülerle kuzular
Ne güzeldir Anadolu’m, ne güzeldir her yörenin bir türküsü bir şiiri, bir hikayesi olması yurdumun

(İstanbul - Kastamonu arası 517 km. Sabah 8 de yola çıkıyor, kahvaltı ve kahve molasıyla saat 15:00 gibi Kastamonu'ya varıyoruz.)

Kastamonu-6

Kastamonu'da tarihi bir handa konaklayacağız. Kurşunluhan, şehrin merkezi Nasrullah meydanına yürüme mesafesindeki bu tarihi han, Candaroğulları Beyliğinin son hükümdarı ve Fatih Sultan Mehmet’in dayısı Kemalettin İsmail bey tarafından 15. yüzyılda yaptırılmış. Han şimdilerde restore edilmiş, otantik bir butik otel olarak turizme hizmet vermekte. Otelin iki giriş kapısı var, ana kapı iki kanatlı, oldukça büyük müthiş bir kapı. Dışarıdan baktığınızda tüm kapının kurşun kaplı olduğunu göreceksiniz, bu gerçek kurşun ve o yıllarda yapılmış el işçiliğinin çok güzel bir örneği. 'İsmail Bey Hanı - Kurşunlu Han'  Osmanlı ve Selçuklu mimarisi karışımı bir mimari sergiliyor, örneğin odaların bulunduğu üst kat balkona çıkan merdivenlerden biri Osmanlı diğeri Selçuklu mimarisi. Otele girdiğinizde büyük bir avluda buluyorsunuz kendinizi, tam bir han mimarisi, avluda çepeçevre revaklı koridor üzerinde, resepsiyon, lobby odası, restoran ve çepeçevre dizilmiş odalar, sağlı sollu iki merdivenle çıkılan üst balkon koridor, yine çepeçevre odalar.

Kastamonu-7
Bize üst kattan oda vermişler, oda kapıları muhtemelen orijinaline benzetilerek, çok güzel bir ahşap işçiliği sergiliyor, ama o da ne? Odaya girmek için bir tonoz içinden açılan kapılar birer "cüce kapısı", eğilerek girmek zorundayız :) Çok ilginç... Ama bu kapının ardında çok güzel bir odayla karşılaşıyorum, her oda daha büyük birer tonoz içinde, pencereler ufacık ama denizlikleri içine oturacak kadar derin. Tertemiz, hoş, şık mobilyaların tamamı ahşap ve işçilikleri de kapılar kadar müthiş. Böyle tarihi bir oteli tercih ettiğimiz için çok isabetli bir karar verdiğimizi düşünüyorum, ayrıca ilk kez böyle han tipi bir otelde kalıyorum. Tavsiye ederim.

Kastamonu-8
Odalarımıza yerleşip vakit kaybetmeden, ilkçağlardan beri  bölgenin kültürel başkenti olma özelliğini koruyan tarihi şehri gezmeye çıkıyoruz. En çok da otele gelirken yol boyu sağlı sollu gördüğüm tarihi Kastamonu evlerini merak ediyorum. Otelden çıktığımızda hemen karşıdaki dükkanlarda ve yol kenarındaki tezgahlardaki cana yakın, güleç yüzlü bayanlar yörenin ünlü dokumaları ve kumaşlarından yapılmış masa örtüsü, perde, yazma ve daha birçok ürünler, hediyelikler dikkatimizi çekiyor, bayanlar için alış veriş vazgeçilmezdir bilirsiniz J Otelimize dönerken bu el emeği el sanatları yöresel ürünlerden alarak bu sevimli insanların ekonomilerine katkıda bulunmalıyız… Hem de sevdiklerimize armağanlar almış oluruz.

Kastamonu-9
Hava kararmadan şehri gezmek için sadece birkaç saatimiz var, bu güzel ve tarihi şehirdeki gezimizi, ilginç hikaye ve rivayetleri yarın anlatacağım, sonrasında ise şehrin en ünlü yöresel yemekleri restoranına gidiyoruz. 812 çeşit yöresel yemeği olan ve Kastamonu'nun, yöresel yemekler denince de ilk akla gelen isim "Münire Sultan Sofrası" bilgisini gelmeden önce bir dostumdan almıştım. Bu müthiş yemekleri sakın kaçırmayın.

Kastamonu-10

<<<<<<<

Kastamonu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Kastamonu Kadıoğlu Konak, Otel Mutevelli, Kebeli Konakları. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Everest Pension, Kayi Hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Osmanli Sarayi Hotel, Gun Hotel, Hafizbey Konagi tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Kastamonu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.