ORTA KARADENİZ'İN İNCİSİ KASTAMONU 3. BÖLÜM

155913 Nis 2016Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar13 Nis 201615590 Yorum
KASTAMONU KALESİ ve TARİHİ KASTAMONU EVLERİ

Gezimizin 3. gününde sabahtan Kastamonu Kalesi’ni, Osmanlı döneminden kalma sayısız tarihi yapıyı, tarihi Kastamonu evlerini gezecek, öğlen de İnebolu'ya giderek Karadeniz kıyısındaki balıkçılarda tam da zamanı olan kalkan balığı yemeyi planladık.

Kastamonu

Kastamonu-1

Kastamonu-2

Kaleye yürüyerek çıkalım hem de yürüyüş yapmış oluruz diye düşündük ancak otelden kaleye yürüyerek gitmenin hayli zorlu olacağı bilgisini alıyoruz, gerçekten de oldukça dik bir tepede Kastamonu Kalesi. Arabayla belli bir noktaya kadar çıkıp küçük bir meydanda arabamızı park ediyor sonra yine dik parke taşlı bir yoldan yürüyerek kale kapısına geliyoruz. Kalenin harika ahşap işçiliği olan çift kanatlı kapısı ardına kadar açık bizi içeri buyur ediyor. Biz de birer kraliçe ve kral edasıyla bu daveti kabul ederek kaleye doğru ilerliyoruz, önümüzde uzunca taştan bir yol daha var. Taş tonoz bir geçitten de geçtikten sonra artık, dün saat kulesinde kahvelerimizi içerken uzaktan fotoğrafladığımız kalenin avlusundayız. Bugün de çok güzel bir şehir manzarasına sahip, kuş bakışı tüm şehri adeta kontrolü altında tutan kaleden karşı tepedeki Saat Kulesi’ni fotoğraflıyoruz.

Kastamonu-3

Saat Kulesi’ni anlattığım 2. bölüm yazımda sizlere anlattığım Kastamonu adı nereden geliyor hikayesinin sonuna gelince; “Kral, kızı Moni' ye kızıp kalenin burçlarından aşağı atmıştı hatırlarsanız, işte kralın güya kızını aşağıya attığı yer günümüzde "Kırk Kız" türbesi olarak bilinmekte ve halk tarafından saygı görmekte. Kırk kız denmesinin nedeni de düştüğünde “Kırk parçaya ayrıldı" sözünden olsa gerek.

Kastamonu-4

Gelelim Kale’nin hikayesine, daha doğrusu tarihçesine; 12. yüzyılda, Bizans Kommenler Hanedanı zamanında, Türklerin bölgeye yaptıkları akınlar neticesinde yapılan Kale şehrin en önemli tarihi miraslarından biri. Ortaçağ Son Dönem Bizans mimari özelliğini taşıyan kalenin yüksekliği 112 metre, alt yapısı Orta Çağ Son Dönem Bizans mimari özelliğini taşıyor.
Kastamonu Kalesi Candaroğulları zamanında genişletilmiş, Osmanlı döneminde onarımdan geçmiş, 1943 yılında yaşanan depremde ise büyük hasar görmüş. 2005 yılında Kastamonu Belediye Başkanlığı tarafından restorasyon ve onarımı yapılan kalenin büyük bir kısmı ve dış surlar günümüze kadar ulaşsa iç kısımda çoğu oda, kulenin ve duvarların büyük kısmı yıllara dayanamamış. Kalenin etrafındaki tarihi evlerde ise yaşam devam ediyor, bazı evlerin altında ve meydanda hediyelik dükkanlardan da yöresel ürünler, ya da sevdiklerinize Kastamonu Evlerin maketinden lambalar alabilirsiniz, ben aldım, balkon duvarımda çok hoş görünüyor, ayrıca fiyatlara da inanamayacaksınız.

Kastamonu-1

Kastamonu-6

TARİHİ KASTAMONU EVLERİ

Kastamonu'daki tarihi evler hemen her sokakta, her köşe başında karşınıza çıkacak demiştim, işte kaleden caddeye indiğinizde hemen sağa doğru dönerseniz, Selçuklu, Candaroğulları ve Osmanlı dönemlerine ait yapıların bulunduğu sokaklar içinde bulacaksınız kendinizi. Bu sokaklardaki evlerde hummalı bir restore çalışması var ki bu çok memnun edici. Kültür ve Turizm Bakanlığı tarihi tescilli yapıların sahiplerine proje ve proje uygulama yardımı da yapmaktaymış ki bu olanağı olmayan ev sahipleri için çok güzel bir olanak, evleri yenilenecek veya turizme hizmet verecek, böylece evler de kaderlerine terk edilip yok olmayacaklar.

Kastamonu-7

Kastamonu-8

Evlerin çoğunluğu bahçeli, kimisinin ön, kimisinin arkaları bahçeli, arka bahçede fırın, kümes veya  kuyu bulunuyor. Kastamonu evlerinin bir özelliği de üçgen biçimli saçak altı katları. İkişer katlı ve geleneksel pederşahi Osmanlı aile tipine uygun evler, çok odalı. Ortada bir yaşam ya da yemek holü ve etrafında, içerisinde yüklükler ve ısınmak için ocaklar bulunan kare veya dikdörtgen planlı, ahşap tavanları oldukça yüksek odalar. Mutfakta da mutlaka büyük bir ocak var, hem ısınma hem yemek pişirme amaçlı.

Kastamonu-9

Tarihi Kastamonu Evleri, belki konakları demek daha doğru ve hoş, çoğunlukla otel, motel, restoran gibi turizme yönelik işletmeler ya da devlet daireleri. Maddi olanaksızlıklar nedeniyle çok azı halen ev, konak olarak kullanılıyor.
Kastamonu-10

Sokaktaki sıra sıra tarihi ve restorasyonu tamamlanmış evler o kadar hoş görünüyor ki, hangisini fotoğraflayacağımı bilemiyorum. Umarım şehirdeki diğer harap binalar da en kısa zamanda restore edilirler. Bir de üzerindeki tabela, reklam ve panoları kaldırsalar keşke. Yeni yapılan binalar da betonarme yerine geleneksel mimariye uygun şekilde inşa edilir umarım. Çok şey istemiyorum değil mi?
Kastamonu-11

Kastamonu-12

Bu sokaklarda, hatta hemen her sokakta, caddede, mahallede ünlü konaklar kadar sayısız Türbe tabelalarına da rastlayacaksınız. Selçuklu ve Çobanoğulları döneminde yaşamış evliyalara ait türbeler çoğunlukla bir caminin yanında ya da bahçesinde.
Kastamonu-13

Kastamonu-14

Şehirdeki gezimizi bugünlük tamamlayarak Kastamonu'nun kuzeyinde, Karadeniz sahiline paralel yükselen Küre Dağlarını aşarak, eteklerinde ve Karadeniz’in azgın dalgaları kıyısına kurulmuş İstiklal madalyalı şehir İnebolu'yu görmek için yola çıkıyoruz.

<<<<<<<

Kastamonu şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Kastamonu Kadıoğlu Konak, Otel Mutevelli, Kebeli Konakları. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Everest Pension, Kayi Hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Osmanli Sarayi Hotel, Gun Hotel, Hafizbey Konagi tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Kastamonu aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.