Gecesi de Gündüzü de Güzel Şehir: Petra

Ürdün, Orta Doğu’nun en güvenli bölgelerindenden. Bu günümüzde de böyle, geçmişte de böyleydi. 1973-74 Arap-İsrail Savaşı’nda taraf olmamış. 1978’de Mısır-İsrail arasında yapılan anlaşmayı reddederek Mısır ile diplomatik ilişkilerini kesen ilk Arap ülkesi olmuş. Şu an çevresinde komşu ülkelerde ortalık darman duman iken bu karışıklıklardan kendisini uzak tutuyor tutmasına ama bölgedeki durumdan da ister istemez olumsuz etkilenmiş. Turist sayısı geçen seneye göre neredeyse yarı yarıya düşmüş.

Ürdün’ün en fazla ziyaret edilen yeri şüphesiz ki Petra. Dünyanın Yeni 7 Harikası’ndan biri olan Petra, gül şehri olarak da biliniyor. Büyüleyici bir güzelliğe sahip olan Petra sadece gündüz saatlerinde değil, akşam saatlerinde de ziyarete açık.

Daha önce Petra’yı 2 kez ziyaret etmiştim ama gecesine hiç denk gelememiştim. Bu kez özellikle gecesini göreceğim için çok heyecanlıyım.

Bu kez Akabe üzerinden Petra’ya ulaştık. Yol yaklaşık 2,5 saat sürüyor. Petra’da çöl iklimi daha hâkim olduğu için burada geceler Akabe ile kıyaslandığında çok daha soğuk.

Petra’ya vardığımız gibi ilk olarak yemeğe gidiyoruz. Oldukça leziz yemeklerden sonra hiç vakit kaybetmeden Petra’ya doğru yürüyüşe başlıyoruz. Kanyon içinde tüm yol kese kâğıtları içinde konulmuş kum ve mumlar ile aydınlatılmış. Yaklaşık 1 saate yakın süren yürüyüş sonrası karşımızda Hazine Binası’nı (Treasury) görüyoruz.

Her yerde kese kâğıdı içinde mumlar var ve etraf mum ışığı ile ışıl ışıl aydınlatılmış. Tam ortada ise bir kalp figürü var.

Tüm ziyaretçiler geldikten sonra derin bir sessizlik oluyor. Herkes yere serilmiş olan kilimlerin üzerine oturuyor. Hazine Binası üzerindeki aydınlatma söndürülüyor ve tok bir ses Hazine Binası’nın tarihini gösteri şeklinde anlatmaya başlıyor. Hemen sonrasında Hazine Binası üzerinde hoş bir ışık gösterisi yapılıyor.

Işık gösterisi bittikten sonra herkes mum ışığında kayalara yansıyan kendi siluetini fotoğraflıyor. Eksik kalmak olmaz tabii : )

Bir sonraki gün ise sabah kahvaltısı ardından Türk Hava Yolları (THY) ile Petra şehir yönetimi arasında yapılacak “Pazarlama Sponsorluğu” anlaşmasının imza törenine gidiyoruz.

Bu anlaşma gereği THY ile Ürdün’e uçanlar ve uçuş kartını gösteren tüm yolcuların Petra Antik Kenti’ni ziyaret ederken 72 dolar olan giriş bileti üzerinden yapılacak % 15 indirimden yararlanabilecekler.

Bu çok güzel bir haber. Çünkü gerçekten Petra, dünyada giriş ücreti en yüksek olan antik kentler arasında.

Petra'nın tarihi, tarih öncesi dönemlere dayanıyor. İlk olarak burası milattan önce yaklaşık 500 senelerinde Antik Arap halkı olan Nebati medeniyeti ile anılıyor. Nebatiler Petra’yı Milattan Önce 6. yüzyılda başkent olarak kurmuşlar. Ardından burası güney Afrika'dan başlayıp Suriye’nin çöl kısmındaki Palmira’ya kadar uzanan ticaret yolu üzerinde önemli bir merkez haline gelmiş.

Nebatiler burada yaşadıkları dönemde yakaladıkları başarılardan biri de su mühendisliği sistemi. Bu istem sayesinde kış aylarında suyun barajda birikmesi ve saklanması sağlanmıştır. Aynı zamanda ta o yıllarda biriktirilen bu su yaz aylarında kanallar vasıtasıyla tüm şehre dağıtılmaktadır.

Milattan önce yaklaşık 60 yılında, Nebati Krallığı Roma generali olan Pompey tarafından fethedilmiş, fakat özerklik kanununu korumasına izin verilmiştir. Milattan sonra 106 yılında, Roma İmparatoru Trajan, Nebati üzerinde tam kontrolünü genişletmiştir.

Petra, Roma kanunları kapsamında kalmaya devam etmiş, sokak sıra sütunlan ve etkileyici klasik tiyatro gibi Roma mimarisi eserleri zaman içinde şehre eklenmiştir. Romalılar da Nebati mimarisinden etkilenmiştir; Romalı Arabia Valisi Sextius Florentius için Petra'da Nebati-stilinde bir lahit yapılmıştır.

Petra’da MS 300 yılında Hrıstiyanlık görülmeye başlamış ve MS 450-500 yıllarında ise Petra kiliseleri ortaya çıkmıştır. Bunların bir kısmı eski Nebati tapınaklarının kiliseye dönüştürülmesi şeklinde gerçekleşmiş.

Petra ticaretinin kaderi ise 511’deki deprem ve ticari rotaların değişimiyle şekillenmiş. Petra’da insan yerleşim oranı düşerken, belirgin en son yerleşim 12. yüzyıla tarihlenen Haçlı karakolu. Petra, Haçlılar’ın ardından gerçek bir “kayıp şehir”e dönüşüyor.

Hazır şimdi, THY ile uçtuğunuzda % 15 indiriminiz de olacak vakit kaybetmeden biletleri alın : )