Kosta Rika'nın Başkenti San Jose'de Bir Gün

Kosta Rika’daki Poas Volkanı ve Botos Lagünü gezimiz sonrası Alajuela üzerinden başkent San Jose’ye doğru devam ediyoruz. Ancak karnımız da acıktı. Daha Alajuela’ya bile varamadan çilekleri ile ünlü Fraijanes denilen bölgede Freddo Fresas isimli restoranda mola verdik.

Ama iyi ki de vermişiz. Buranın özelliği taptaze çilekleri…

Gerçi restoranda doğrudan çilek servisi yapmıyorlar ama bizim rehberimiz yol üzerinde durum bize bu çilekleri tatmamız için almıştı. Hayatımda yediğim en lezzetli çileklerdi.
Yemek yanında bu restoranda herkes çilekli milkshake ya da çilek frozen içiyor. Biz önce birer çilek frozen aldık. Ardından da çilekli milkshake. İkisi de muhteşem ama benim favorim milkshake : )

Bu bölge Poas Volkanı’na ve Botos Lagünü’ne yakın olduğundan bazı turistlerin konaklaması için burada alternatifler mevcut. Bölgede bir günümüz daha olsa idi, bu şirin kasabada bir gece kalmak isterdim.

Hiç böyle dışı da rengârenk bir hediyelik eşya dükkânı gördünüz mü? Hiç aklınızda yokken bile adeta sizi bir şey almaya zorluyor.

Buradan Alajuela’ya, oradan da San Jose’ye ulaştık. San Jose’ye yaklaştıkça yoğunlaşan turuncu çiçekli ağaçlar kente ayrı bir renk katıyor.

Bir de yol boyunca uzanan palmiyeler biraz Kaliforniya havası katıyor şehre.

Kosta Rika’nın başkenti San Jose’ye ulaştığımız gibi şehir turuna başladık. Burası her ne kadar ülkenin başkenti ve en büyük ve gelişmiş kenti olsa da rahatlıkla bir günde gezebiliyorsunuz.

Yaklaşık 290 bin kişinin yaşadığı şehir, aynı zamanda tüm politik, ekonomik ve kültürel aktivitenin de merkezi. Orta Amerika’daki diğer kentler ile kıyaslandığında burası oldukça güvenli bir şehir. Özellikle son yıllarda suç oranı % 12,5’ten % 9,5’e (100.000 kişide) düşmüş. Bunda “Uyuşturucu ile Mücadele” adı altında Kolombiya - Meksika hattındaki Orta Amerika ülkelerine yerleşen ABD ordusunun Kolombiya’dan sonra Kosta Rika’da varlığını ve gücünü arttırmasının da rolü var sanırım.

Deniz seviyesinden 1.170 metre yükseklikte bir vadi üzerinde kurulmuş olan kentte ilk yerleşim 1736 senesinde başlamış. İlk kurulduğu zaman adı Villa Nueva yani “Yeni Şehir”miş. O dönemde bu bölgedeki zengin volkanik arazi ve verimki topraklar nedeniyle tütün plantasyonları gelişmiş. Sömürge döneminde daha da gelişen bu kent 1823 senesinde eski başkent Cartago’nun yerine başkent olmuş. Ülkenin en büyük havalimanı da başkent San Jose’de ve şehir merkezine 23 km mesafede.

19. yüzyılda kahve üretiminin artması ile bu bölgedeki İspanyol nüfus da fazlalaşmış. Bu nedenle kent genelinde İspanyol mimarisi dikkati çekiyor. Bu kent kültürel anlamda da Orta Amerika’nın en fazla gelişmişleri arasında.

Mesela 1897 yılında kahve baronları CAFETALEROS’lar tarafından inşa ettirilen Kosta Rika Ulusal Tiyatro binası (Teatro Nacional de Costa Rica), Paris Operası örnek alınarak yapılmış olan Melico Salazar Tiyatro Binası (Teatro Popular Melico Salazar) görülmeli.

Hatta denk getirebilirseniz burada bale ve opera da izleyebilirsiniz. Kent genelinde bunların yanı sıra çok sayıda daha küçük tiyatro binası da var.

Kosta Rika Ulusal Müzesi (Museo Nacional de Costa Rica) hem mimari olarak hem de içindeki eserleri ile görülmeye değer. Burası ilk olarak 1887 tarihinde inşa edilmiş. 1917 senesinde askeriye için kullanılmış.

1948 senesindeki iç savaşta ise adeta bir kale görevi görmüş. Bu nedenle halen etrafında pek çok mermi izi var. 1950’de ise müzeye çevrilmiş.

Diğer gezilebilecek müzeler ise Çocuk Müzesi (Museo de los ninos), Kolomb öncesi altın müzesi (Museo de Oro Precolombino) , Kosta Rika Sanat Müzesi, çağdaş sanatlar ve tasarım müzesi (Museo de arte y diseno comtemporaneo)…

Ulusal müzenin yanından devam ettiğinizde belediye binası gibi devlete ait pek çok yönetim merkezi binasını görebilirsiniz. Ancak bu binaların çoğunun dış duvarları grafitiler ile süslenmiş. İçerisi güvenlik görevlileri tarafından korunuyor ama bir devlet binasının dışı bu denli renkli olabiliyor. Bu görüntü hayli ilginçti.

Bu bölge biraz daha zengin kesimin oturduğu bir bölge olduğundan etrafta çok sayıda lüks ev de görebilirsiniz.

1971 senesinde inşa edilmiş olan Kosta Rika Ulusal Üniversitesi ve 19. yüzyıla tarihlenen San Jose Katedrali de mutlaka görülmeli.
 Kentin en kalabalık ve canlı caddesi ise 1,5 km uzunluğundaki araç trafiğine kapalı olan Avenuda Central Caddesi. Burada keyifli bir yürüyüş yapabilirsiniz. El ürünleri almak isterseniz kentte bizdeki kapalı çarşıya benzer ama çok daha bakımsız bir merkez var; Mercado Calle Nacional de Artesenia y Pintura. En uygun fiyatlı hediyelikleri bu pazarda bulabilirsiniz.

Şehir gezisi ve alışveriş sonrası dinlenmek ve yemek yemek üzere otelimize dönüyoruz. Park Inn isimli otelimiz çok güzel. Ancak diğer Orta Amerika ülkelerine göre Kosta Rika’da konaklama da daha pahalı.

Yemek için ise içinde sebze de olan bir çeşit deniz ürünleri çorbası olan Sopa de Camarones ve siyak pirinç ile yapılan karidesli pilav olan Arroz Con Camarones önerebilirim.

Bu güzel yemek sonrası ertesi gün yolculuğumuza hazırlanmak üzere dinlenmeye çekiliyoruz.