SAO PAULO MERKEZ PAZARI

Sao Paulo merkezi halk pazarı Mercado Municipal kentin en canlı ve tarihi gıda alışveriş merkezi. Janaina ile bugün rengarenk bir alışveriş ve lezzet günü yaşadık. Gotik tarzı dev bina içerisindeki bu pazar, yüksek ve geniş vitraylara sahip. Bu vitraylarda kahve üretiminin aniden getirdiği zenginlik resmediliyor.
Sao Paulo
Mercado Municipal, Sao Paulo, Brezilya.

12.600 metrekare alan kaplayan bu güzel bina, yoğun olmayan bir günde ortalama 14.000 ziyaretçiyi ağırlıyor. Yoğun günlerde 40.000 kadar kişi binadaki 290 dükkana akıyor. Et, balık, zeytin, şarap, yağ, tavuk, sebze, meyve satış ve dağıtım merkezi. 1500 kişinin çalıştığı pazarda günde ortalama 450 ton gıda satılıyor.

Haydi Mercado Municipal sabit pazarında önde Janaina’yı takip ederek birlikte kısa bir gezintiye çıkalım.

Mimar Francisco Ramos de Azevedo tarafından 1926′da tasarlanan bu muhteşem bina, 1933 yılında açıldı. Vitray camlarını yapan Rus sanatçı Sorgenicht Conrad Filho, Sé Katedrali ve Brezilya’daki diğer 300 kilisenin de vitraylarını yarattı. 32 büyük cam vitraylı pencere, 72 parça camdan meydana geliyor.
Sao Paulo-1
Mercado Municipal'deki dev vitraylardan biri. Sao Paulo.

Sao Paulo bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Mercado Municipal rengarenk ve hareketli bir pazar. Janaina beni sık alışveriş ettiği manava götürdü.
Sao Paulo-2
Sao Paulo Merkez Pazarı'nda manav. Mercado Municipal de Sao Paulo. Brazil.

Janaina’ya bu manavda büyük itibar gösteriyorlar. Bazıları hayatımda görmediğim envai çeşit meyvelerden tattırdılar. Fiyatlar inanılmaz, ateş pahası. Janaina’ya birçok ikramdan sonra artık kabul etmek istemediğimi, utandığımı söyledim, ama “ben buranın müşterisiyim, rahat ol, burada bu normal” dedi. Bakın, kiraz ve hurmanın kilosu altmış dokuzar Lira!
Sao Paulo-3
Manavda kiraz ve hurma 69 Real (69 TL). Mercado Municipal de Sao Paulo, Brazil.

Çileğin kilosu 49 Lira! Strawberry for 49 BRL. Portekizce çilek “morango” demek.
Sao Paulo-4
Sao Paulo'da çileğin kilosu 49 TL. Morango, Mercado Municipal de Sao Paulo.

Sao Paulo şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Homestay SP Zona Sul Suite, UR Home Guesthouse, Sunny Interlagos Suite güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Studio em Pinheiros, Estudio aconchegante no Centro de São Paulo, Quartos Aconchegantes. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Colonial Hostel, Motel Sedução, Novotel Sao Paulo Morumbi gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Deck Hostel, State Hostel, Café Hostel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Sao Paulo aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Liçia adlı bu meyveyi daha önce hiç görmemiştim. Pek lezzetliymiş. Portekizce lichia, İngilizce lychee. Kilosu 69TL.

Asıl şok aşağıdaki meyvedeymiş, adı mangostim. Garcinia mangostana ağacının ürünü olan bu inanılmaz lezzetli meyve bana ananasla şeftaliyi karıştırmışlar, üzerine de büyülü egzotik bazı tatlar eklemişler gibi geldi. Ortadaki beyaz, etli kısmı yeniyor, kırmızı kalın kabuğu atılıyor. İngilizcede mangosteen olarak geçiyor. Türkçe sözlükte mangostam olarak yazılmış ama ben daha önce ne duydum, ne gördüm. Fiyatı inanılmaz!
Sao Paulo-5
Mangostim, Mercado Municipal, Sao Paulo.

Kilosu 100 TL olan bu meyveden arkadaşım Janaina şaşkın bakışlarım eşliğinde 1.5 kilo alıp 150 Real ödedi. Kalın kabuğunun atıldığını hesaba katarsak asıl meyve miktarı bunun en fazla yarısı kadar. Manav tezgahının arkası dükkan, almaya karar veren arkaya geçiyor ve uzun süre pazarlık yapılıyor. Burada müşteriyi tavlama yöntemi fiyatı indirmek değil de alınan meyveye ek olarak “abla yanına 2 çilek, 1 liçia da benden olsun” deyip işi bağlamak şeklinde.
Sao Paulo-6
Mercado Municipal merkez pazarı, Sao Paulo, Brezilya.

Mercado Municipal’de yemek yediğim yeri çekerek pazarın tarihini anlattığım 1 dakikalık görüntü:

Brezilya’nın insan çeşitliliğinden önceki yazılarımda bahsetmiştim. Evinde kalmakta olduğum arkadaşım Janaina’yı örnek vereyim. Baba tarafı: babaannesi Portekizli, dedesi İspanyol. Anne tarafı: büyükbabasının annesi Hollandalı, babası Afrikalı-Hollandalı melezi. Büyükannesinin annesi Latin Amerika yerlisi, babası ise Afrikalı-Portekizli melezi. Bu Brezilya’da olağan bir karışım. Rengarenk bir ülke.
Sao Paulo-7
Etli börek, pastel de carne, Mercado Municipal Sao Paulo.

Mercado Municipal‘de sadece dükkanlar değil, yemek satan, ünlü, köklü, küçük ve beğenilen lokanta-büfeler de var. Janaina ile 1952 yılından bu yana burada hizmet veren Hocca Bar adlı şarküteri-lokanta-büfe karışımı yerde epey sıra bekleyerek Pastel de Carne, yani etli börek yedik.
Sao Paulo-8
Etli börek, pastel de carne, Mercado Municipal, Sao Paulo.

Yukarıda gördüğünüz kızarmış hamur içinde bol kıyma, az miktarda taze ve kart soğan, haşlanmış yumurta ve yeşil zeytin malzemeli pastel de carne Brezilya‘da yaygın bir pratik yemek. Bizde olsa hayatta bu kadar malzeme koymazlar, koyduklarının da çoğu soğan olurdu.
Sao Paulo-9
Sao Paulo merkez pazarında dükkan. Mercado Municipal.

Sao Paulo-10
Sao Paulo merkez pazarı. 14 Temmuz 2012.

Aşağıda solda Sanduiche de Mortadela, ortada Calabresa Queijo e Vinagrete, sağda Bacalhau (morina balık sandviç). Bu sandviçler Türkiye’de olsaydı ekmek ile malzemenin miktarları tam tersi oranda olurdu. Bizde bu kadar ince ekmekli ve bol malzemeli bir şey yok.
Sao Paulo-11
Sao Paulo'da sandviçler.

Rengarenk Brezilya biberleri!
Sao Paulo-12
Mercado Municipal merkez pazarı, Sao Paulo.

Brezilya peynirleri çeşit çeşit.
Sao Paulo-13
Brezilya'nın peynirleri. Mercado Municipal, Sao Paulo

Kurutulmuş tuzlu morina balığı (dried cod)
Sao Paulo-14
Mercado Municipal, Sao Paulo.

İşlenmiş ve kurutulmuş et ürünleri.
Sao Paulo-15
Kurutulmuş etler. Sao Paulo.

Berna pastırmaları, ailenizin pastırması.
Sao Paulo-16
Tanıdık bir isimle pastırma. Sao Paulo.

İşte çerezler.
Sao Paulo-17
Sao Paulo'da çerezler.

Balıkçı usta çırak kıza işin inceliklerini anlatıyor.
Sao Paulo-18
Sao Paulo'da balık.

Sao Paulo-19
Kurutulmuş domatesler. Sao Paulo.

Sao Paulo-20
Manav, Sao Paulo.

Alper Metin'in diğer yazıları için: www.celebialper.com

ALPER METİN

Alper Metin - Dünya Gezgini Tekirdağ’da doğdu, Şarköy’de büyüdü. Teknik Lise ve Marmara Üniversitesi, Bilgisayar Teknolojisi Bölümü’nden mezun oldu. Kocaeli Üniversitesi’nde Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi dalında yüksek lisans yaptı. Halen KOÜ’de öğretim görevlisi. Yıllardır bütün tatillerinde ve her fırsatta dünyayı geziyor. Tamamı tursuz...