SAO PAULO'DA YAŞAM

674315 Eyl 2012Gezi Notu
ALPER METİNALPER METİNBronz Yazar15 Eyl 201267430 Yorum

Latin Amerika’da 1 Ayda Dört Mevsim seyahatimin ilk durağı olan Sao Paulo‘ya İstanbul’dan New York aktarmalı toplam 30 saat süren iki uzun uçuşla geldim. New York’ta uçaktan inerken ter içinde genç bir kız 4 tane kocaman çantayı sürükleyerek taşımaya çalışıyordu, ikisini aldım, diğer yolcularla beraber havalimanı içerisinde terminale götürdükleri otobüse bindik. Kızın yüzünden ya Fars ya Kürt olduğunu tahmin ettim ve sordum, ailesi Diyarbakır kökenli, Kanadalı bir Kürtmüş, ilk kez Türkiye’ye gidip memleketini, akrabalarını görmüş. Kanada’daki ailesi ve yakınları memleketten baklava ve bidolu gıda istemişler, götürmezse kızarlarmış. Kızcağıza yol boyunca eziyet. Bu tip feodal isteklere “hayır” demesi gerektiğini söyledim. 2-3 tane paket tamam da ben hiçkimsenin memleketten baklava-sucuk-kebap-biber-peynir özlemlerini gidermek için 6 tane çantayla yolculuk yapmam, “yerim yok” derim olur biter, doğrusu da bu. Dört koca çantadan üçünü neden bagaja vermediğini ve tek el bagajı iznine rağmen nasıl uçağa sokabildiğini sordum. Bagaj hakkı zaten 2 dev çantayla dolmuş. İstanbul’da uçağa binerken başka yolculardan rica edip 4 çantayı dağıtmış, binince almış. Pasaport kontrol noktasına kadar beraber gittik, çantalarını taşıdım. Pasaport sırası beklerken de çantaları bölüştük, diğer tarafta kendisine verip Kanada yolculuğunda iyi şanslar diledim.

Sao Paulo
Sao Paulo'da kaldığım ev. I stayed here in Sao Paulo.

New York – Sao Paulo uçuşunda yanımda oturan kız ABD’de yüksek lisans yapıyormuş. Kolunda nazar boncuklu kolye vardı, Türkiye’ye tatile gitmiş olan arkadaşı hediye getirmiş.

Sao Paulo’da Guarulhos Havalimanı‘ndan kent merkezine giden havalimanı otobüsü pahalı olduğu için belediye otobüsüyle ve metro aktarmalı olarak gittim. Otobüste haritaya baktığımı gören bir kız yardım etmek istedi, inmem gereken durağı söyledim, o da orada inecek ve sonra da aynı metroya binecekmiş. Yol boyunca sohbet ettik. Başka bir kentten Sao Paulo’ya iş için gelmiş. Boynundaki şalı annesi İstanbul’dan getirmiş ve Türkiye’yi pek sevmiş, o da bir gün gitmek istiyor. Durakta inip metro istasyonuna gittik, ileriki bir istasyonda ben ayrılıp CS evsahibim Janaina’nın evine en yakın metro istasyonuna giden hatta geçtim.

Janaina beni Tatuape istasyonunun önünden arabasıyla aldı ve evine gittik. Giriş katında açık ve kapalı otoparkı, açık merdivenle çıkılan birinci katında salon, tuvalet, geniş mutfak, arkada avlu, ikinci katta ise banyo, yatak odası ve küçük bir oda olan, kendine ait güzel evde yaşıyor. Evi soğuktu, kalorifer olup olmadığını sordum, orada yokmuş.

Sao Paulo-1
Janaina'ya evde pişirdiğim Türk kahvesi.

Evde Janaina’ya getirdiğim Türk kahvesini açıp tarifini anlatarak iki fincan pişirdim. Biraz sohbet edip dinlendikten sonra yemeğe gitmek üzere arabasıyla yola çıktık. Bir yol ağzında anayoldan geçen araçları beklemek için yavaşça durduk, arkadan küüt diye bir kadın vurdu, iki aracın da tamponu ve farı haşat. İki hatun da seslerini yükseltmeden, gülümseyen yüzleriyle tatlı tatlı konuşarak birbirlerinin telefonlarını aldılar ve halletmek üzere ayrıldık, ardından yemeğe gittik. Vila Madalena semtindeki büyük bahçeli Pe De Manga adlı lokantaya gittik. Bahçede elektrik sobasının yakınına oturduk, açık büfe yedik. Fiyatı 40 Real (Brezilya para birimi), yaklaşık 40TL. Breziya kıtanın en pahalı ülkesi. Yediklerimin ayrıntısını ve fotoğraflarını Yediklerim sayfama koyacağım.

Sao Paulo şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Residencial Apollo, Apto Jardins - até 04 pessoas, Condomínio Reserva das Palmeiras. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Flat Moema - Macuco, Timbiras Palace Hotel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz San Francisco Plazza Hotel, RESIDÊNCIA GAIVOTA 1845, Marabá Palace Hotel tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Sao Paulo aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Janaina’ya Sema’nın Ekho albümünü ve birer paket Türk kahvesi ile kırmızı pul biber hediye ettim.
Sao Paulo-2
Janaina İstanbul'dan götürdüğüm küçük hediyeleri ile.

Aşağıdaki fotoğrafta, kapının üzerinde gördüğünüz ters T benzeri nesne bir Viking sembolü. Janaina, ailesi ve ülkenin çoğunluğunun dini olan Katolik Hıristiyanlığa değil, bugün Asatru denilen pagan Viking dinine inanıyor, uzun yıllardır Viking tarihi okuyor ve daha fazla öğrenmek için İskandinavya’ya sık seyahat ediyor.

Sao Paulo-3
Janaina'nın salonu. Sao Paulo.

Viking dininde en güçlü tanrı tek gözlü Odin‘dir; savaş, adalet, ölüm, bilgelik ve şiir tanrısı. Biraz eksik akıllı ama çok güçlü tanrı Thor, yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz, cüceler tarafından yapılan Miollnir adlı çekiciyle tanrıları devlere karşı korur. Thor gökgürültüsü tanrısıdır ve denizciler ona tapar. Bereket tanrısı Frey ve kızkardeşi bereket tanrıçası Freyja da Viking dininde önemlidir. Tanrıların en büyük düşmanları devlerdir ve tanrılardan sadece Thor devler kadar güçlüdür, bu nedenle tanrıların çoğu devlerle başetmek için kurnazlıklarını kullanırlar. Vikinglerin ve arkadaşımın inanışına göre gelecekte tanrılar ve devler arasındaki Ragnarok adlı savaş olduğunda dünyanın sonu gelecektir. Bu anda tüm dünyayı bir ateş yakıp tanrıları ve insanları öldürecektir, ama her iki soydan da yeterli üye hayatta kalıp yeni bir dünya kuracaklardır.

Havalı gençler de geleneksel ayakkabı boyacısına ihtiyaç duyabiliyor gördüğünüz gibi.
Sao Paulo-4
Viaduto do Cha, Sao Paulo.

Cam üzerine yağlı boya ile naif resim yapan adam:
Sao Paulo-5
Cam üzerine resim. Paint on glass.

Otomata parayı atıp sıcak yemeğinizi alıyorsunuz: Sao Paulo'da yemek otomatı
Sao Paulo-6

Sao Paulo‘nun en şık ve önemli caddesi Paulista‘da Türkiye rehberi görmek hoş bir duygu:
Sao Paulo-7
Brezilya'da Türkiye rehber kitabı. Paulista Bulvarı. Avenida Paulista.

Kentin göbeğinde, şehir tiyatrosunun yanındaki Parque Anhangabau evsizler tarafından işgal edilmiş bir park. Arkadaşım Janaina bu parka gidemediklerini söyledi. Ana caddeden bu fotoğrafı çekerken ve bana bunları anlatırken 1 metre ötemizde evsiz birisi kaldırıma patır patır sıçıyordu. Sao Paulo kent merkezinde çok sayıda evsiz var.

Sao Paulo-8
Parque Anhangabau Parkı'nı evsizler işgal etmiş.

Sao Paulo’da sokakta şarkı söyleyerek harçlık toplayan çocuklar pek sevimli.

Paulista Caddesi’ndeki fare biçiminde telefon kabini fazla konuşursanız sizi ısırabilir:
Sao Paulo-9
Paulista Bulvarı'nda telefon kabini. Avenida Paulista.

Paulista Bulvarı’ndaki (Avenida Paulista) dev çok katlı özel Livario Cultura kitap mağazasında kitap almak zorunda değilsiniz, bütün gün yerlere veya koltuklara oturup kitapları istediğiniz kadar okuyabilirsiniz, kimse size bir şey demez.

Sao Paulo-10
Kültür Kütüphanesi adlı dev kitap mağazası. Livraria Cultura, Avenida Paulista, Sao Paulo.

Janaina ile devletin araç denetim merkezine giderek otomobilinin fenni muayenesini yaptırdık.
Sao Paulo-11
Fenni muayene. Sao Paulo.

Burada her yerde Folha adlı gazeteyi gördüm. Folha sanırım buranın en yaygın kent gazetesi. Bu arada daha önce hiç duymadığım Lucas (Lucas Pezzini Leiva) adlı futbolcunun sadece Brezilya’da değil Türkiye’de de ünlü olduğunu öğrendim. Santos adlı takımın adını yeni duydum.

Sao Paulo-12
Praça Ramos, Sao Paulo.

İlk gezdiğim ülkelerde büyük kentlerde metroya inmez, saatlerce yürür veya bazen belediye otobüsüne biner, yerüstünde kalmayı tercih ederdim, sanki yeraltında kente dair birşeyler görmeyi kaçıracakmışım gibi. Oysa metro hayatın bir gerçeği; yaşamın tam da içinden bir manzara. Bazen metroya binmeyi ilginç buluyorum.

Sao Paulo-13
Sao Paulo metrosu

Sao Paulo-14
Sao Paulo metrosunda. Metrô São Paulo.

Janaina damak tadına düşkün, iyi yemekler yiyen birisi. Bir akşam çok sevdiği Tordesilhas Restaurant’ta yemek yedik. Duvardaki bir resim değil, kafesli rafa dizilmiş nesneler:
Sao Paulo-15
Tordesilhas Restaurant, Rua Bella Cintra, 456. Sao Paulo.

Breziya’da en çok içilen, mayalanmış şekerkamışı suyundan yapılan Cachaça, alkol oranı %38 ila %48 arasında değişen, damıtma yoluyla elde dilen bir içki.
Sao Paulo-16
Brezilya'nın milli içkisi Cachaça. Sao Paulo.

Yüklüce bir hesap verdiğimiz şık Tordesilhas Restaurant’ta yediklerimi, Yediklerim sayfamda yayınlayacağım.

Sao Paulo-17
Tordesilhas Restaurant, Sao Paulo.

Sao Paulo-18
Brezilya'nın milli içkisi Cachaça. Sao Paulo.

Brezilya insan çeşitliliği bakımından dünyanın en renkli ülkesi; istisnasız her renkten ve tipten insan var. Belli bir “Brezilyalı” tipi yok. Her ırktan insan bira arada, ayrımcılık yapmadan yaşıyor. Buralı bir arkadaşım, yeraltı dünyasında en pahalı sahte pasaportun Brezilya pasaportu olduğunu söyledi; çünkü tipiniz ne olursa olsun bir “Brezilyalı” olmaya uygunsunuzdur.

Sao Paulo-19
Sao Paulo'da yaya caddesi. Brezilya.

Janaina beni arabasıyla Sao Paulo Üniversitesi‘nin dev kampüsünde gezdirdi. Portekizce adı: Universidade de São Paulo, kısaca USP. Campus Armando de Salles Oliveira‘da epey dolaştık, bazı bölümleri ziyaret ettik. Ülkenin en büyük üniversitesinde eğitim kalitesi yüksek ve herkes burada okumak istiyor. Kazanamayanlardan ailesi zengin olanlar ise pahalı ama eğitim kalitesi düşük özel üniversitelere gidiyor.

Sao Paulo-20
Sao Paulo Latin Amerika Film Festivali, Brezilya.

Brezilya bbg nerede çekiliyor acaba?

Sao Paulo-21
Sao Paulo'da motorcu gençler. Brezilya.

Bir sonraki kaldığım kentte evsahibimle kuaföre gittik ve fön çektirdi. Sanırım bu bizde meşhur olan “Brezilya fönü” olsa gerek.

Alper Metin'in diğer yazıları için: www.celebialper.com