Tarih kokan ilçe İznik

İznik, Bursa’nın 90 kilometre uzaklıkta aşağı yukarı 1,5 saat mesafede bir ilçesi. Buram buram tarih kokan ilçenin ismini alan göl sağ tarafta. Yakın zamanda göl altında bir sanatoryum binası bulunmuş, araştırmalar devam ediyormuş ancak buradan şehir merkezine bir hayli yol kat etmek gerekiyor. Şehir merkezine geldiğimizde meydandaki dev Atatürk heykelini görüyoruz.

İznik

Buradaki ilk durağımız kiliseden camiye dönüşmüş olan Ayasofya Camii. Caminin giriş kısmında küçük bir alan var, bu alanda kralların taç töreni yapılırmış. Anlatılanlara göre bu törenler Türkiye’de sadece iki kilisede yapılırmış. Bunlar İstanbul’daki Ayasofya ve İznik’teki Ayasofya. İçeriye girdiğimizde ise kilise olduğu döneme ait kalıntılar var. İznik, aynı zamanda 4 medeniyete başkentlik yapmış bir kent. 4 kapısı, 2 de caddesi var ve caddelerin özelliği birbirini dik kesmesi. Izgara planı deniyor buna. Bu sebeple de gezilecek tüm yerler yürüme mesafesinde bulunuyor. Kapıları ise Lefke Kapı, İstanbul Kapı, Yenişehir Kapısı ve Göl Kapı.

İznik-1

İznik bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Şehir, zamanında çok fazla istilaya uğradığından 5 kilometre boyunca surlarla kaplı ve tüm kapılar düşmandan korunmak için çift sur sistemiyle inşa edilmiştir. Tüm kapıların 3 tane girişi bulunmaktadır. Yapımında orijinal taşlar kullanılmış ancak sonrasında etraftan çıkarılan mermer vb. malzemeler restorasyonda kullanılmıştır. Oradan da caddeleri, sokakları aşarak Nilüfer Hatun Çarşısı’na ulaşıyoruz. Çini çarşısı olarak hizmet veriyor.

Kemerli bir kapıdan geçerek giriyoruz içeriye. Burada da çini mağazaları var. Çok büyük bir alan değil ancak gerçekten takı meraklısı olanlar için saatlerce gezilebilecek bir yer. İçerisinde bir de kafe bulunuyor. Ustalıkla yapılmış çini motifli takılar süslüyor tezgâhları. Çok beğendiğim birkaç tanesini paylaşıyorum. Özellikle de Atatürk portresi çok hoşuma gitti. Çok da uygun fiyatlı, herkesin zevkine göre takılar var.

İznik-2

Hanın tam yanında da İznik Kaymakamlık Binası ve aynı zamanda kültür sanat merkezi bulunuyor. Nilüfer Hatun, Orhangazi’nin karısı ancak evlenmeden önce Bilecik tekfurunun oğluyla nişanlıymış. Osmanlıların Bilecik’i ele geçirmesi sırasında, düğün konvoyuna yapılan bir saldırı sonucu esir edilmiş. Bu olaydan sonra Orhangazi ile evlendirilmiş.

İznik-3

Orhangazi, esir alınmış bir kadınla evlendirilen ilk padişah olarak tarihe geçmiş. Nilüfer Hatun’un ismi de yine Bursa’da bir ilçeye verilmiştir. İznik’te aynı zamanda Nilüfer Hatun’un ismini taşıyan bir de müze bulunmakta. Müze ve imarethane olarak kullanılan bu bina geçici süreyle ziyarete kapatılmış restorasyon sebebiyle. Sadece bahçedeki lahit ve mermer taşları görebiliyoruz. Müzenin tam karşısında Çandarlı Halil Paşa tarafından yaptırılmış Yeşil Camii var ve minaresinde çini motifler kullanılmış.

İznik-4

15. yüzyılda yaşamış (Fatih’in padişahlığı döneminde) Çandarlı Halil Paşa’nın mezarı da bu ilçede. Çandarlı Halil Paşa, o dönemin sadrazamlarından İstanbul’un fethine karşı çıktığı için Fatih tarafından verilen emirle öldürülür ve kendinden önce ölen oğullarının yanına gömülür.

Nil Kurt

Tam anlamıyla bir seyahat tutkunuyum. Aktif olarak çalışıyor olmam sebebiyle sadece hafta sonlarımı,yıllık izinlerimi ve özel dönemleri kullanarak seyahat etmeye çalışıyorum. Bir gün karşılaşıp, birlikte seyahat etmek ümidiyle... nilingezinamesi.blogspot.com