TARİHİN VE BUGÜNÜN KOMBİNASYONUNU ÇOK İYİ BAŞARMIŞ BİR ŞEHİR: BURSA

Merhaba, sanırım Bursa’ya gezgin olarak gelip de Heykel semti ve civarını görmeyen yoktur. Gerçi Bursa'mız özellikle Mudanya ve İzmir tarafına doğru son hızla büyüyor. Aynı zamanda tarihine ve güzelliklerine sahip çıkan bir şehir. Neredeyse her sokakta Osmanlı’dan miras kalan eserleri görüyorsunuz. Hal böyle olunca da Bursa’daki birçok tarihi yer sıra sıra Dünya Mirasları Listesi’ne giriyor.

Bursa

Bursa-1

Heykel semti de bu mirasların bazılarını bünyesinde barındırıyor. Atatürk heykelinin olduğu yer Heykel semtinin tam merkezi. Heykelin tam karşısında fotoğraf çektiğim yerde de Ahmet Vefik Paşa Bursa Devlet Tiyatrosu var. Okul hayatım boyunca çokca gösteri izledim bu tiyatroda. Heykel’den arabayla devam etmek ederseniz (zaten Altıparmak’tan Heykel’e kadar tek yön. Heykel’den sola dönerseniz Ankara yoluna kadar iner. Düz devam ederseniz Setbaşı, Yeşil ve Teleferik’e doğru yol gider (bir önceki yazımda Yeşil ve civarını yazmıştım). Altıparmak’tan ve Fomara’dan yukarı çıkarken yol düzleşmeye başladığında artık Heykel semtine gelmiş sayılırsınız. Bu düz yolun altı çarşılarla dolu. Arabaların geldiği yol. Heykel’i gezmek isterseniz burası başlangıç noktanız olabilir.

Bursa-2

Bursa şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en çok tavise edilenleri Mercure Hotel Bursa, Seyir Butik Otel, Marigold Thermal Spa Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Ara Konak Termal Hotel, Uludağ Orman Köşkleri, Hotel Efehan. gibi otelleri tercih edebilir ya da en yüksek indirime sahip olanları mereak ediyorsanız Tiara Termal Hotel Spa, Montania Special Class Hotel, Montania Town Hotel tesislerini incelebilirsiniz. Bir de Tatilsepeti.com'un Bursa aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Bursa-3

Bursa Kent Müzesi’nde, Bursa’nın yaklaşık 7000 yıllık zaman diliminde geçirdiği değişim ve dönüşümler sergileniyor. Burası Bursa valilik binasının yanında yer alıyor. Yine merkezde Büyükşehir Belediyesi tarihi binası var, devamında ise Orhan Camisi var.

Bursa-4

Bursa-5

Fıskiyelere doğru yürüdüğümde huzur buluyorum. Özellikle ağaçlar yeşerince Bursa’nın tadı bir başka oluyor. Benim her gidişimde keyif aldığım Koza Han. UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne dahil olan ve günümüzde de ticari canlılığı olan bir yer. Sultan II. Beyazıt tarafından yaptırılmış. Bitiş tarihi 30 eylül 1491.

Bursa-6

Bursa-7

Koza Han, iki katlı bir alana kuruludur. Birkaç girişi var ve üst katta sıra sıra dört tarafı çevrili dükkanlar var. Alt katta hanın iç avlusunun tam ortasında şadırvan mevcut. Şadırvanın üstüde de mescit yer alıyor. Size tavsiyem şadırvanın etrafındaki mekanlarda en azından bi çay için. Oranın atmosferini yaşayın. Alt kattan hemen çarşılara çıkılıyor.

Bursa-8

Bursa-9

Bursa’nın kapalıçarşı bölgesi de meşhurdur. Buraya uzun bir zaman ayırmalısınız. Bu bölge turistik olmakla beraber sadece turistleri değil; çeyiz bakmaya gelenler, altın ya da gümüş bakanlar, elbise dükkanları, gelinlikçiler, restoranlar ve aklınıza gelebilecek bir çok şeyi barındırıyor. Dolaşması keyifli, hem yer üstünde hem yer altındaki çarşılar görülmeli.

Bursa-10

Bursa-11

Hemen çarşılara ve Ulu Cami’ye bitişik Çiçek Izgara Köftecisi var. Burada köftenin tadına bakılmalı. Bir porsiyon tabakta sadece köfte var. Yanında piyaz salata ve patates isteyebilirsiniz. Hayatım boyunca her gidişimde tadı hep aynı oldu. Bursa’nın iskenderi ve kestane şekeriyle birlikte en bilinen yiyeceklerindendir ve burası da köftenin hakkını veriyor. Ayrıca Ulu Cami’nin hemen karşısında (yolun karşısı) PTT’nin nin yanından yukarı çıkarken Pideli Köftecisi var. Bilmeyen gurmelere duyurulur. Tadına bakmadıysanız kestane şekeri de lezzet durakları arasında.

Bursa-12

Gezdik, yorulduk sırayı Ulu Cami’ye getirdik. Ulu Cami adeta Bursa’nın sembolü olmuş. 1399 yılında tamamlanan caminin, 3 kapısı var. Şaheser denebilecek bir yapı. Evliya Çelebi’nin ifadesiyle Bursa’nın Ayasofya’sıdır. Anlatılmaz; gidilir, görülür, yaşanır. Hemen hemen eşit 20 kubbeye sahip. Tam ortadaki kubbe cam. Ulu Cami sütunlarıyla, kubbeleriyle, tam ortasındaki şadırvanıyla (ayrıca burada abdest alınabiliyor), akustiğiyle, temizliğiyle, mistik havasıyla, insanın ibadet edesi gelen bir cami. Benim için en farklı camidir. Ayrıca içerde namaz kılanlarla beraber turistlerin gezmesi sıra dışı bir görüntü ortaya çıkartıyor. Herkes birbirine saygılı. Kimse birbirini rahatsız etmiyor.

Bursa-13

Bursa-14

Heykel civarında daha gezip görülebilecek yerler var. Bursa, tarihin ve bugünün kombinasyonunu çok iyi başarmış bir şehir. İlçeleri, denizi, köyleri, Uludağ'ı ile bana göre tam yaşancak bir yer ve her geçen gün gelişiyor, güçleniyor. Hemen hemen tüm ilçeler birbiriyle yarışıyor. Dünya Mirası Listeleri’ne giren yerler her geçen gün artıyor. Popülerliği devamlı artıyor. Bursa’yı anlatan 3. yazımda görüşmek üzere…