Tuna'nın İki Yakası: Budapeşte

Budapeşte, Tuna Nehri'nin iki yakasındaki Budin ve Peşte'nin 17 Kasım 1873 yılında birleşmesiyle oluşmuş şehirdir. Osmanlı bu topraklarda iki yüzyıl bulunmuş. Hala kullanılan Macarca içinde bizim dilimizde kullandığımız kelimelere benzer 100'ün üstünde kelime bulunuyormuş.

Kahramanlar Meydanı

Budapeşte turumuza Peşte tarafından başlıyoruz, ilk durağımız Kahramanlar Meydanı... Bu meydanda birçok Haçlı ordusu komutanının bronz heykeli bulunuyor. Anlatılanlara göre, Macar Komutan Hunyadı Janoş, Osmanlı İmparatorluğu’na karşı bir savunma savaşı verir ve mevsim şartlarından dolayı kuşatmayı kaldıran Osmanlı geri çekilir. Haçlılar ise bunu büyük bir zafer olarak kabul eder hatta Papa, o günden itibaren tüm ülkede saat 12.00’de çanların bu zaferin anısına çalmasını emreder. İşte Osmanlı’nın Avrupa’ya girişini 50-60 sene geciktiren bu savunma zaferinden sonra, o çanlar günümüzde de hala biz Türkler için çalar. Meydanda, bundan başka aralarında Tököli İmre’nin de bulunduğu Avusturya-Macaristan İmparatorluğu'na karşı ayaklanarak, daha sonra Osmanlı’ya sığınan isyancıların da heykelleri de var ve bugün bu kişiler de Macaristan’da ‘Kahraman’ olarak anılıyor.

Bu meydanın tam karşısına kafanızı çevirdiğinizde, içinde 20 bini aşkın sabit eseri barındıran Güzel Sanatlar Müzesi’ni göreceksiniz. Pazartesi hariç, her gün 10.00 ila 17.30 arası açık olan bu müzeyi gezmek isterseniz, en azından bir gününüzü ayırmanızı tavsiye ediyorlar çünkü bu ziyaret, koşar adımlarla bile yaklaşık 2 saat sürüyormuş. Biz maalesef gidemedik...

Gül Baba Türbesi

Budapeşte'de mutlaka ziyaret etmeniz gereken yerlerden biri de Gül Baba Türbesi. Gül Baba Türbesi iki yüzyıl hüküm sürdüğümüz bu topraklardaki maalesef halen ayakta bulunan tek yerdir. Gerçi o da bugünkü haline yakız zamanlardaki restorasyonla gelmiş. Bulunduğu sokağın ismi de Gül Baba Sokağı. Bu Bektaşi dervişi, türbesinin etrafı güllerle dolu bir şekilde Budapeşte'nin tepelerinde ziyaretçilerini bekliyor.

Zincirli Köprü

Budapeşte'nin sembolü olan Zincirli Köprü yada başındaki aslan heykellerinden dolayı Aslanlı Köprü, Tuna'nın üstündeki en meşhur köprüdür. Mimarı bu köprüde bir hata bulursanız kendimi köprüden atarım demiş. Ama bir çocuğun aslanların açık olan ağızlarında dil göremeyip söylemesi ile tek haat ortaya çıkmış. Yine de geceleri ışıklı görüntüsü ile ününü hak ediyor.

Elbette bu köprü Tuna üstündeki tek köprü değil ama en ünlüsü. Gece ışıklandırmasıyla çekilmiş bir resmi hak ediyor ama maalesef güzel bir kare yakalayamadım, gündüz çekimi ile idare ediyoruz...

Buda Kalesi

Tuna nehri kıyısına geldik, şimdi de Peşte'den Budin tarafına geçiyoruz. Buda Kalesi, Zincirli köprünün tam karşısında bulunan aslında bir saray. Gerçekten çok büyük ve tüm Tuna manzarasına hakim...

Sadece kendisi değil kaleden Tuna nehri manzarası da çok güzel...

Artık akşam olmak üzere Tuna nehri kenarında toplanıp otobüsümüz ile hemen otele dönüyoruz çünkü hemen hazırlanıp tekrar çıkacağız. Otelimiz şehir merkezine uzak sayılır, Platanus Hotel 3 yıldızlı ama benden -3 yıldız alıyor, gerçekten çok kötü ama turumuza ayak uydurmak zorundayız.

Hemen odalarımıza yerleşiyoruz ve akşamki tekne turu için hazırlanıyoruz. Akşam yemeğimizi de tekne de alacağız ve muhteşem ışıklandırmalar ile süslü Tuna Nehri gezisi turuna başlıyoruz.

Gündüzünde yürüdüğümüz veya yürüyemediğimiz nehir kıyısını, gece ışıkları altında nehrin içerisinden izliyoruz. Turun içeriği olarak, kulaklıklarımızı takıyoruz ve Türkçe'ye de çevrilmiş ses kaydı ile ışıklar altında nehir gezisine başlıyoruz, nehrin etrafındaki herbir binanın tarihini dinliyoruz. Türkçe konuşan ses Budin Kalesi'nin biz Türkler'den alınışını, özgürlüğe ulaşma olarak dile getirilen biz (!) neyse deyip manzaranın güzelliğinde teselli buluyoruz...

Parlamento Binası

Otelin önünden geçen tramvaya binip parlemento binasına en yakın durakta iniyoruz, elimizde haritalarımız. Buda Kalesinden ve nehir gezisi sırasında gördüğümüz ve benim hayran kaldığım bu muhteşem binaya bir de yakından bakıyoruz, gerçekten çok güzel...

Margit Adası

Peşte tarafında bulunan Parlemento binasının önündeki köprüden karşıya geçmeye başlıyoruz. Köprünün ortasına geldiğinizde Tuna nehrinin ortasındaki Margrit adasına inen merdivenlere varıyorsunuz. Buradan aşağıya inip adayı gezmeye başlıyoruz.

Ada bir spor kompleksi gibi: ister doğal yürüyüş parkurlarında yürüyüş yapın, ister koşun, ister yüzme havuzlarında kondisyon çalışın, isterseniz de tenis kortlarında rekabet edin. Biz turist olarak yapabileceğimiz tek aktivite olan bisiklete biniyoruz.

Macaristan'da yemek deyince akla elbette once Gulaş çorbası gelir ve tavsiye edilir. İçinde et ve patates karışımı var, zaten oraya kadar gidince mutlaka içersiniz. Osmanlı devletinin hüküm sürdüğü yıllarda askerlere verilen bir çorba aslında Gulaş yani "Kulaşı". Bol sulu tas kebabı da diyebiliriz :)

Akşam erkekler maç izlemeyi tercih edince biz kadınlar da geleneksel Macar gecesinde eğlenmeye gidiyoruz...

Gülçin Kaymak Sağkol

Her fırsatta gezmek için fırsat kollayan, her yeri merak eden bendeniz gezip gördüğüm yerleri sizlerle paylaşmak için yazıyıyorum. Detaylı bilgileri bloğumda bulabilirsiniz...