UMMAN’DA YOLCULUK

932418 Eyl 2016Gezi Notu
Özge KaraÖzge KaraEditör18 Eyl 201693220 Yorum

Umman'da başkent Muskat'ın çevresinde gidip görebileceğiniz çok sayıda yer bulunuyor. Yalnız buralara doğru yol alırken doğanın yapacağı sürprizlere hazırlıklı olmakta fayda var. Zira çölün ortasında böylesi yerlerle karşılaşmak bir hayli etkileyici.

Muskat’tan yola çıkarak Sur istikametinde ilerliyoruz. Yolumuz uzun ama görecek çok fazla yer olduğu için sorun edilecek türden değil. İlk durağımız Wadi Shab Resort. Burada durmamızın nedeni artık iyiden iyiye acıkmış olmamız. Arabadan inip de önümüze serilen masmavi denizi görünce hayran kalıyoruz. Rehberimiz Ramazan bir kez daha “Güzel Umman’a hoş geldiniz” diyor. Dediğim gibi bu sözünü sık sık hatırlatacak gezi boyunca…

Muskat

Wadi Shab Resort çok yönlü bir tesis. Dilerseniz konaklama için tercih edebilirsiniz; dilerseniz bizim yaptığımız gibi yemek molası verebilirsiniz; dilerseniz de harika plajında denize girmek üzere burayı ziyaret edebilirsiniz. Biz gittiğimizde hava çok sıcak olduğu için ortalarda kimse yoktu. Neden kimsenin olmadığını sorduğumuzda ise bu dönemde saat 16.00-17.00’den önce insanların güneşin altında keyfi zaman geçirmeyi tercih etmediğini söylediler. Ancak bir önceki yazımda da dediğim gibi Umman’ın en yüksek sezonu aralıkta başlıyor. Bu yüksek sezon boyunca Wadi Shab Resortun harika plajı da en çok ziyaret edilen yerler arasında.

Muskat-1

Wadi Shab Resort’tan ayrıldıktan sonra bu kez çok yakın mesafedeki Bimmah Sinkhole’e doğru yöneliyoruz. Sinkhole, Türkçede düden, obruk gibi isimlerle anılan bir oluşum, bir tür doğal kuyu da diyebiliriz. Özellikle kireçli bölgelerde yeraltına giren suların taşları eritmesiyle meydana geliyor. Bazıları oldukça derin ve bu alanlara dolan sular göller oluşturuyor. Hawiyat Najm Park’ın içinde bulunan Bimmah Sinkhole de bunlardan biri. Yalnız oluşumuyla ilgili yerel halkın daha başka teorileri var. En genel geçeri ise Bimmah Sinkhole’ün gökyüzünden bir yıldızın düşmesi sonucunda oluştuğu yönünde!

Muskat-2

Her nasıl oluşmuş olursa olsun buralara kadar gelmişken mutlaka görülmesi gereken bir yer. Turkuaz renkli su gerçekten harika bir görüntü sunuyor misafirlere. Üstelik yüzmek de serbest. Farklı bir deneyim arayanlar için iyi bir alternatif olabilir. İçinde bulunduğu parkta da zaman geçirmek mümkün. Biz gittiğimizde sıcağa rağmen kamp kurmuş insanlar vardı. Parkın denize olan yakınlığını da düşününce daha güzel havalarda harika bir deneyim olabilir diye düşündük.

Buradan da ayrılıp rotamızı Wadi Tiwi’ye çeviriyoruz. Umman’da yaptığımız yolculuklar sırasında gözlerimizi camdan alamadığımızı bir önceki yazıda anlatmaya çalışmıştım. Şimdi de Wadi Tiwi’ye ulaşırken gördüğümüz birkaç manzaranın fotoğrafını paylaşmak isterim:

Muskat-3

Muskat-4

Wadi Tiwi’ye yaklaşırken çevremizdeki yeşil oranı da artıyor. Derken yükselen palmiyeleri görmeye başlıyoruz ve nihayetinde yeşiller içinde bir vadiye varıyoruz. Sarp dağlar arasında böyle bir yere varmak bizi oldukça etkiliyor. Bol bol fotoğraf çekiyoruz, hatta fotoğraf çekmeye doyamıyoruz :)

Muskat-5

Muskat-6

Buradan ayrılmak zor olsa da rehberimiz Ramazan yarın daha güzelini göreceğimize dair söz veriyor ve arabaya dönmemizi sağlıyor. Ardından yine yollar ve Sur kentine varıyoruz.

Umman Körfezi’nin kıyısında bulunan Sur, başkent Muskat’ın 150 km güneydoğusunda kalıyor. Küçük bir sahil kasabası gibi. Aslında tekne, gemi üretimiyle meşhur bir kent burası. Ancak Sur Üniversitesi’nin varlığı ve gittikçe artan popülaritesi sayesinde son zamanlarda öğrenci kenti olma yolunda hızla ilerliyor. Öğrencilerin enerjisi şehre ayrı bir hava katmış olacak ki sadece kıyı bölgesinden geçmemize rağmen çok beğeniyoruz bu şehri.

Muskat-7

Sur’dan geçerek Arap Yarımadası’nın en doğu ucuna, Ras Al Jinz’e doğru gidiyoruz. Bu akşam burada konaklayacağız. Ras Al Jinz’in en önemli özelliği devasa yeşil kaplumbağalara ev sahipliği yapması. Yerel halk arasında Ras Al Hadd ismiyle de biliniyor ve dünyanın en önemli yeşil kaplumbağa yumurtalama alanlarından biri olarak gösteriliyor. Her yıl yaklaşık 20 bin dişi yeşil kaplumbağa sahile gelerek yumurtalarını bırakıyor. Bölge devlet koruması altında ve yalnızca rehberli turlar eşliğinde görülebiliyor.

Biz de sahile hemen yarım saat yürüme mesafesinde bulunan Ras Al Jinz Misafirhanesi’nde kalıyoruz. Burada akşam 21.00’de ve sabah 04.00’te olmak üzere iki ayrı zamanda kaplumbağaların yumurtalarını bırakışını izleyebileceğiniz turlara katılabiliyorsunuz. Kaplumbağaların karaya çıkıp yumurtalarını bırakma dönemi normalde haziranda başlıyor, ağustos sonunda bitiyor. Ancak bu sene oldukça verimli bir yıl olduğunu söylüyor yetkililer. Dişi kaplumbağalar mayıs ayında sahile gelmeye başlamış ve eylül başında biz gittiğimizde hala çok sayıda kaplumbağa yumurtalarını bırakmak üzere sahile geliyordu.

Bu dönemde kaplumbağaları izlemek çok başka bir deneyim. Ancak bir takım kurallara uymak zorundasınız. Her şeyden önce bu deneyimi yukarıda da belirttiğim saatlerde maksimum 25’er kişilik gruplar halinde yaşayabiliyorsunuz. Rehberin söylediklerini harfi harfine uygulamak önemli; yoksa kaplumbağalara zarar verebilirsiniz.

Muskat-8

Her ne kadar çok heyecanlı olsak da heyecanımızı bastırıp dikkatli olmaya çalışarak misafirhaneden sahile doğru yürümeye başlıyoruz. Yolda süreçle ilgili bilgi veriyor rehberimiz. Kendisinden edindiğimiz bilgilere göre sahile bırakılan yumurtaların sadece yüzde üçü hayatta kalabiliyor, geri kalanı başka hayvanlara yem oluyor. Kaplumbağalar gece vakti sahile çıkıyor, yumurtalarını bırakmak için uygun bir çukur oluşturuyor, sonrasında yumurtaları bırakıp üzerini kumla örtüyorlar. Ardından da denize geri dönüyorlar. İki aylık kuluçka döneminden sonra yavrular, yine bir gece vakti yumurtadan çıkıyorlar. Başka bir hayvana yem olmadan denize ulaşmayı başarabilirlerse yaklaşık üç sene kadar dünyayı dolaşıp sonra yine doğduğu topraklara geri dönerek bu defa kendi yumurtalarını bırakıyorlar.

Biz tur esnasında yumurtalama sürecinin neredeyse her aşamasını gördük. Yumurtalarını bırakan bir kaplumbağanın usul usul denize geri dönüşünü izlemek harikaydı. Etrafta dolaşan ve denize ulaşmaya çalışan yavru kaplumbağaları da gördük. Bu arada kaplumbağalar yönlerini bulmak için denizin ışığından yararlanıyorlar. Dolayısıyla bu turlar süresince ekstra bir ışık yaratmamak önemli. Fotoğraf makinelerinizin, telefonlarınızın ışığına dikkat etmenizde fayda var.

Muskat-9

Bu deneyimi de yaşadıktan sonra upuzun bir günü arkamızda bırakarak odalarımıza çekiliyoruz. Sabah tüm enerjimizi toplayarak yeniden yollara koyuluyoruz. Bu kez ilk durak Wadi Bani Khalid.

Wadi Bani Khalid’e ulaşmak için Hajjar Dağları üzerinde inip çıkıyor, zikzaklı yollardan geçiyoruz ama değiyor. Burası hakikaten Ramazan’ın dediği kadar varmış. Yine sarp kayalıkların arasında kendine hayran bırakan bir doğal güzellik çıkıyor karşımıza. Palmiye ve muz ağaçlarının arasından geçerek vadinin içine doğru giriyoruz.

Muskat-10

Umman’da gezerken doğanın yapacağı sürprizlere hazırlıklı olmalısınız. Çünkü çölün ortasında böylesi yerlerle karşılaşmak bir hayli etkileyici. Belki başka bir coğrafyada benzer yerleri gördüğünüzde aynı şekilde etki bırakmayabilir üzerinizde ama bu coğrafyada gerçekten büyüleyici geliyor insana.

Muskat-11

Muskat-12

Vadiye giriş yaptığınızda ince uzun bir su birikintisiyle karşılaşacaksınız. Bir tür doğal havuz da diyebiliriz. Suyun derinliği değişiyor. Dahası suda yüzmek serbest. Alanda soluklanabileceğiniz, bir şeyler yiyip içebileceğiniz bir tesis de bulunuyor. Zira vadi, Turizm Bakanlığı denetimi altında. Yüzerken yaşanabilecek aksilikler için de cankurtaranlar bekliyor vadinin farklı yerlerinde.

Muskat-13

Muskat-14

Yine bol bol fotoğraf çekip tekrar yola koyuluyoruz. Bu kez istikamet Wahiba Çölleri…

Burası 12 bin 500 kilometre karelik yüzölçümlü bir çöl. Umman seyahatinin olmazsa olmazı. Çölde deve safarisi yapılabiliyor ama bizim tercihimiz araçla yapmaktan yana oldu. Haziran - Eylül ayları arasında ziyaret ediyorsanız çölde Bedevilerin çadırlarını görebilirsiniz. Hatta Bedevi kültürünü tanımak isterseniz rehberinize içlerinden birini ziyaret etmek istediğinizi söyleyebilirsiniz.

Muskat-15

Muskat-16

Çölde geçirdiğimiz bir saatin ardından tekrar yollara koyuluyoruz, Muskata geri dönüş yapıyoruz ve ardından da İstanbul’a…

Muskat şehrini rahat ve hızlı gezmenin yolu yerel turlara ve turistik noktalarda önceden yerinizi ayırtmak. Bu şehir için önerdiğimiz deneyimler şöyle; Abu Dhabi ve Muscat: Klasik Hop-On Hop-Off (108.79 €), Muscat: Sunset'te 2 Saatlik Dhow Cruise (53 €), Muscat: Nehir Yüzme Wadi & Oasis Turu (341.06 €), Muscat Nizwa ve Jabreen Tam Gün Turu (157.15 €). Bu şehirdeki tüm turları görmek için tıklayın.