VARANASİ SABAH TÖRENLERİ

599412 Oca 2012Gezi Notu
GÖKÇE YILMAZGÖKÇE YILMAZGold Yazar12 Oca 201259940 Yorum

Sabah gündoğumunda yapılan törenleri izlemek için sabah 05:30’da otelden çıkıp, Ganj kıyısına doğru gidiyoruz. Ganj kenarına gelince adakta bulunmak için, olmazsa olmaz yaprak içindeki etrafı çiçeklerle süslenmiş mumlardan alıyoruz ve tekneye geçiyoruz.

Burada yaşayan insanlar Ganj’ın suyunun kirli olduğunu düşünmüyorlar. Çünkü bu su onlar için kutsal. Yıkanmayı geçtim, içme suyu olarak kullanan bile var. Nehir kenarındaki merdivenlere kabinler kurmuşlar. Bu kabinler insanlar yıkandıktan sonra üstlerini değiştirebilsin diye yapılmış.

Burada hiç bir şekilde zengin - fakir ayrımı yok. Söz konusu inanç olunca, herkes eşit. Biz kayıkla nehirde kıyı boyunca ilerlerken Ganj’da banyo yapan insanları seyrediyoruz.

Varanasi

“Aum Nava Shiva’ya” en bilindik mantraları. “Aum”un anlamına gelince; “A” doğumu, “U” gelişmeyi, “M” ise ölümü temsil ediyor. Hindu inancında “Aum” çok önemli bir kelime, tek başına bir yaşantıyı içeriyor.

Çeşitli eski sarayların önünden geçiyoruz. Kimisi otele çevrilmiş, kimisi devletin elinde. Devlet elinde bulundurduğu bu sarayları, maddi gücü olmayan kişilerin konaklamasına açmış. Ancak buraya gelenler bu binalarda en fazla 2-3 gün kalabiliyorlar.

Binalar arasından Ganj’a inen her bir yola, kapı anlamına gelen “Ghat” deniyor. Ghat’lara genelde Tanrılarının ve onların farklı zamanlardaki reankarnasyonlarının isimleri verilmiş. Örneğin Sita, Vishnu’nun 7. Reankarnasyonu. Bu isimde bir ghat ve bir de otel var. “Sita” da Hindu dininde çok önemli isimlerden birisi.

Varanasi şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Nadesar Palace, Stops Hostel Varanasi, Ma Vishalakshi Paying Guest House. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Hotel Clarks Varanasi, Shivakashi Guest House gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hotel Janhvi International, Hotel City Inn, Sankatha Guest House tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Varanasi aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Varanasi-1

Gezerken Ganj kıyısında çamaşır yıkayan insanları görüyoruz. Ganjın bize göre çok kirli, onlara göre kutsal olan suyunda çamaşırları kenardaki taşlara vura vura yıkadıktan sonra, kurumaya bırakıyorlar.

Yine Ganj kıyısında eskiden hippilerin kaldıkları kayıkları görüyoruz, şimdilerde ise bu kayıklar evsizlere mesken olmuş.

Varanasi-2

Kast sistemini soruyoruz rehberimize. Brahma sınıfı en üst sınıf. Rahip, din adamı olmak için olmazsa olmaz şart brahma sınıfından geliyor olmak. Rehberimiz de brahma sınıfına mensup, ama rahip olmayı hiç düşünmedim diyor. Genelde gelişen dünya ile burada da diğer meslekler öne çıkıyor. En revaçta olan meslekler doktorluk ve mühendislik.

Sabah saatlerinde Ganj kenarında ayin yapan küçük rahip adaylarını görüyoruz. Hepsi brahma sınıfından tabii ki. Ülkenin çeşitli bölgelerinden buraya gelerek, yatılı eğitime tabi tutuluyorlar. Her sabah rahip adayları burada yoga yapıyorlar. Yoganın zihni arındıran en kolay yol olduğunu düşünüyorlar.

Varanasi-3

Buradaki sabah seramonisini tek rahip yapıyor. Akşam yapılan Aarti seramonisinde olduğu gibi önce ses, sonra koku ve ardından ateş ile Ganj ana kahvaltıya çağrılıyor. Gün doğumunda güneşi selamlıyorlar.

Rahibin görüntüsü dikkatimizi çekiyor, belinde sadece turuncu bir peştamal var, vücudunun geri kalanı ise beyaza yakın gri bir toz ile kaplanmış. Rehberimiz Daya, rahibin seramoni öncesinde etraftaki küllerle (ölü külleri malum) vücudunu kapladığını söylüyor.

Varanasi-4

Bu bölgede bir de elektrikli yakım alanı var. Ama o sırada şansımıza yakım yoktu. Ölen insanı buraya yakmaya getireceklerse arabayla getirmiyorlar. Çıplak ayakla 4 kişinin taşıdığı bambudan yapılma br sedye ile getirmek adettenmiş.

Yoga yapan küçük rahiplerle, sabah seramonisini yapan rahip arasında bir yere kayığı bırakıyoruz. Tam güneş doğuşuna denk gelen zamanlama ile harika kareler yakalıyoruz. Tam güneş doğduğu sırada küçük rahiplerin hepsi Ganj’ın kenarına gelerek Ganj’a şükranlarını sunuyorlar. Güneşin doğuşu onlar için yeni bir hayat başlangıcı. Küçük rahipler Ganj’dan aldıkları suyu ellerindeki küçük kovalarla tekrar Ganj’a vererek ayin yapıyorlar.

Varanasi-5

Fotoğraf çekerken bir köpeğin kemirdiği kemik dikkatimi çekiyor. Sanırım bir insanın kürek kemiği idi. Tezatlar ülkesi işte, tam yanmamış bir cesetten de sokak köpeğine ziyafet çıkıyor ve bunlar normal karşılanıyor.

Törenden sandalla geri dönerken, biz de mumlarımızla Ganj anaya dileklerimizi bırakıyoruz. Suyun üzerinde peşpeşe yüzen dört mumun arkasından bakıyoruz.

Bu arada rehberimiz de törenlerdeki gürültü nedeniyle anlatamadığı ölü yakım aşamalarını anlatmaya başlıyor. Öncelikle ölüyü buraya getiriyorlar. Sonra Ganj’ın sularında güzelce yıkıyorlar. Sonra kuruması için Ganj’ın kenarındaki merdivenlere bırakıyorlar. Ölen kişinin ailesi de burada yıkandıktan sonra odun almak için üst tarafa çıkıyorlar. Bir vücudun tamamen yakılabilmesi için yaklaşık olarak 300 – 400 kg oduna ihtiyaç oluyormuş. Sonra aile üyeleri aldıkları odunlarla platforma benzer bir şey hazırlıyorlar. Oluşturdukları platform üzerine beyaz giydirdikleri ölüyü koyuyorlar. Ölen kişinin birinci dereceden yakınları aynı zamanda saç traşı olmaya gidiyor. İnanışlarına göre saç süper egoyu temsil ediyor. Bu nedenle tören öncesinde sadece taç çakra dedikleri kafanın aşağı yukarı tam tepesinde olan bir bölge hariç saçlarını kestiriyorlar. Bunun nedeni ise taç çakranın evrensel enerjinin vücuda giriş yeri olması ve evrensel enerjiden mahrum kalmamak adına bu bölgedeki saçlarını korumak istemeleri.

Bazı ölü sahipleri burada banyo yapmak yerine evde yapmayı tercih ediyorlarmış. Gelişen dünya ile birlikte Ganj’ın sularının kutsal olduğuna inanış da, sular altında kalıyor yavaş yavaş.

Varanasi-6

Odunları alıp platformu kurduktan sonra çevredeki tapınaklardan kutsal ateş alıyorlar. Kutsal ateş demek aslında Shiva’nın ateşi demek. Daha sonra aldıkları ateşi ölü yakıcıya veriyorlar. Platformdaki cesedin etrafını beş kere dönüyorlar. Çünkü vücut 5 elementten oluşuyor. Ardından da cesedi ateşe veriyorlar. Genelde yakım işlemi 3-4 saat kadar sürüyor. Kalan küllerden rahip bir tutam alarak Ganj’a savuruyor ve tören böylece sonlanıyor.

Sabah gündoğumuna martıların eşlik etmesi de ayrı bir güzellik sunuyor. Biz de kuş yemi alıp, Ganj üzerindeki martıları besliyor ve kıyıya ulaşıyoruz.