Varşova’nın İlginç Müzeleri - 3

Kopernik Bilim Müzesi (Copernicus Science Museum)

Bir bilim müzesine en son on altı sene evvel Amsterdam’da gittiğimi hatırlayınca halihazırda yaşamaya devam ettiğim Varşova’da gitmek farz oldu. Esasen vaktiniz varsa Varşova’daki tüm müzeleri gezmekte fayda var çünkü çoğu hayli interaktif ve teknolojinin çok güzel kullanıldığı müzeler. Bilim müzesi her yaş için inanılmaz eğlenceli bir müze. Şu yaşımızda biz bu kadar keyif aldıysak okullarla sürüler halinde gelen çocukların kahkahaları inanın boşuna değil.

Müzeye ilk girişte sağdaki bölüm benim en eğlendiğim bölüm oldu. Sizi devasa bir baloncuk yapma ve hava makinesi karşılıyor. Birinde kolları çekerek bütün tavanı kaplayacak balonlar oluşturmaya çalışıyor diğerinde ise havada birbirleriyle adeta dans eden kumaş parçacıklarının bizi transa sokan hareketlerini izliyoruz. Bundan sonraki makineler müthiş girişten aldığınız kartı makinenin çalıştırma bölgesine yerleştirdiğinizde karşınıza ilginç testler, farklı temalarla ilgili değişik bilgiler çıkıyor. İnsan deli gibi hepsini keşfetmek istiyor. Bir standda arkadaşlarımla elektrik akımını kullanarak müzik yapmak ya da başka bir yerde kendimize ait magazinimizi basmak bizi çok eğlendiriyor. Kendimizi alt kattaki makineleri bitirip yukarı kata atabildiğimizde müzeye girdiğimizden bu yana üç saat geçtiğini görmek bile şaşırtıyor.

Kopernik Bilim Müzesi

Üst kat farklı bilimsel deneylerle dolu. Oturduğunuz bir bisiklette siz pedal çevirirken arka aynada yansıyan görüntünüz sizin sadece iskeletiniz olunca insan ürküyor. Ya da girdiğiniz bir odanın en dibinde iki farklı köşede arkadaşınızla duruyor olmanıza rağmen biriniz önde diğeriniz arkada görünebiliyor. Müthiş göz yanılmaları, değişik deneyler.

Müzenin içinde gezegenlerin anlatıldığı Planetarium da var ama bu kez o kadar çok vaktimiz olmadığı için biz giremedik. Müzede toplamda dört saat geçirdik ama çocuklarla tüm günlük bir aktivite olabilir. Giriş ücreti 31 zloty (48 tl) öğrenci 21 zloty (32 tl) planetarium 27 zloty (41 tl) öğrenci 21 zloty (32 tl). Ayrıca 3D sinemada var ama çoğunlukla lehçe olduğu için herkese hitap etmiyor.

Fryderyk Chopin Museum (Muzeum Fryderyk Chopin)

Varşova’ya gelip de Chopin müzesine gitmemek olmaz herhalde. Chopin tarihin gördüğü tüm dünyada hala sayısız eseri her fırsatta çalınan, zamansız gelmiş geçmiş en ünlü bestecilerden biri. Varşova’da doğmuş olan Chopin 1830 Uprising, ihtilalle beraber Polonya’dan ayrılıp geri kalan hayatını Paris’te yaşamış olsa da Polonyalılar’ın harika çocuğu.

Üstelik kısacık hayatını bestelerinden kazandığı paradan ziyade verdiği piyano dersleriyle idame ettirmiş bir dahi. 39 yaşında ölene kadarda birçok hastalıkla savaşmış hatta büyük bir olasılıkla veremden öldüğü düşünülüyor.

Chopin Museum

Chopin Müzesi onun hayatını ve eserlerini o kadar güzel bir şekilde sergiliyor ki her gidişinizde onunla ilgili yeni bir bilgiyi keşfetmek mümkün oluyor. Ayrıca müziğiyle yaşadığı kısacık hayatındaki aşklarını, politikaya bakışını, farklı ülkelerdeki hayatını anlatarak döneminin en etkileyici insanlarından biri olmuş olması insanı derinden etkiliyor. Ölümünün üzerinden 171 yıl geçmiş olmasına rağmen hala bestelerinin popüler oluşu, filmlere konu olması bir insanın eserleriyle de ölümsüzlüğü yakalayabilmesinin en güzel örneği bence.

Müzede en çok alt katı seviyorum çünkü Chopin eserlerini ve farklı türdeki yapıtlarını banklara oturup önünüzde notalar akarken kulaklıklardan dinleyip onun yaşadığı ana gidebiliyorsunuz. Varşova’ya gelirseniz Chopin müzesini ve Old Town’da akşamları verilen piyano resitallerini kaçırmayın derim. Hatta yazın yolunuz buraya düşerse Lazienski gibi büyük parklarda da genelde Chopin konserleri oluyor. Müze giriş; 22 zloty (34 tl)

Yazı ve fotoğraflar: Banu Demir               İnstagram: banuyollarda

BANU DEMİR

İstanbul Üniversitesi Radyo-TV bölümü ve Marmara Üniversitesi Contemporary Business Management’tan (gece bölümü) mezun olduktan sonra İngiltere Nescot College’da okudum.