Osmanlı'dan Bize Miras Vezirler Şehri Travnik

Bosna Hersek deyince, en tanınan şehirleri Saraybosna ve Mostar gelir herkesin aklına. Oysa Osmanlı’dan bize kalan, hala yaşatılan şehirdir Travnik. Osmanlı devletinin hüküm sürdüğü yıllarda Bosna eyaletinin merkezi olan bu şehirde sayısız vezir ve devlet adamı yetişmiş Osmanlı’ya.

Vlanitsa ve Vlaşiç dağları arasındaki yemyeşil vadiye kurulmuş olan şehrin tam ortasından Lasva Nehri geçmektedir.

Saraybosna'ya 90 kilometre uzaklıkta olan bu şehre 2 saatlik bir yolculukla varabiliyorsunuz. Yolculuk sırasındaki mimariye hayran kalmamak elde değil. Bosna Hersek’te çok sayıda şehir ve onlarca köy gördüğümde en dikkatimi çeken şey, camilerdeki yeşil bayrak üstündeki “ay yıldız”dı. Çeşitli din ve mezheplere ev sahipliği yapan bu güzel ülkede hala Müslümanlığı korumaları ve koruyabilme gayreti göstermeleri takdir edilmelidir. Savaş burada da etkisini göstermiş olmalı. Çünkü burada da binalarda savaşın izleri hala bulunmakta ve mahallelerdeki mezarlıklar burada da gözüme çarpıyor.

Şehri dolaşırken, insanların yok denecek kadar az olması dikkatimi çekiyor. Neredeyse hayalet şehir diyebileceğimiz kadar az hem de…

Şehir olarak diğer şehirlere göre çok ucuz bir yer burası. Söylendiğine göre bir hane 100-150 Euro’ya 1 ay geçinebiliyormuş. Yaşam standardının bu kadar ucuz olması insanı şaşırtıyor doğrusu.

Cevapi (köfte) ve baklavası tadılmalı mutlaka. Şehir merkezine geldiğinizde camilerin görülmesi gerekir. Özellikle Yeşil Cami (ahşap cami)’nin bahçesindeki Osmanlı mezarlıkları mutlak ziyaret edilmeli.

Travnik’te gezilecek yerler olarak tavsiye edeceğim; kalesi (muhteşem bir manzarası vardır ve kale buram buram Osmanlı kokmaktadır), Süleymaniye Camii, Travnik Saat Kulesi, Hacı Alibey Camii, Elçi İbrahim Paşa Medresesi, Alaca Cami, Mavi Su, Nobel ödüllü yazar Ivo Andric Evi’dir.

İyi geziler…

Cüneyt Durhan

1978 Tekirdağ ikametliyim.. Gezmeyi ve seyahat edip , yeni yerler keşfetmeyi seviyorum..