XIAN ŞEHRİ VE XIAN CAMİİ

Çin'in 6000 yıllık tarihi ile en eski şehirlerinden birisi Xian; büyük bir Müslüman cemaatinin, yaklaşık 10.000’nin üzerinde Hui Müslüman’ın yaşadığı şehir. Çin’de yaşayan 56 etnik gruptan biri olan bu Çinli Müslüman grup ülkenin daha çok kuzeybatı bölgelerinde yaşıyor ve diğer etnik gruplardan farklı olarak Çince konuşuyorlar. Çin’de çok tüketilen domuz etinden yemiyorlar; erkekler beyaz takke kadınlar ise eşarp takıyorlar. Bolca nar üretilen şehrin sembolü de narçiçeği.

Xi'an

13.700 metre uzunluğunda ve 12 metre yükseklikteki surlarla çevrili olan şehrin duvarları Ming sülalesi zamanından kalma. Kalenin dört kulesinden sadece biri yuvarlak diğerleri ise kare şeklinde. Kalenin çevresi, hendekle duvar arası kalan kısım, yeşil alan olarak düzenlenmiş. Bu kale duvarlarının içindeki eski şehirde 3 milyon civarında insan, kalan halk ise şehir dışında yaşıyor.

Xi'an-1

4000 m2’lik bir alana kurulmuş, Çin’deki en büyük camiyi (Büyük Xian Camii) de ziyaret edeceğiz elbette. Xian’ın çarşısının içinden geçerek, çarşının arka sokaklarından birinde bulunan, 742 yılı yapımı camiye gidiyoruz. Çin mimarisi ve estetiğinin İslâm sanat ve ahlâkı ile bezendiği, Çin’deki en eski tarihî yerlerden biri. Cami ve şadırvan tamamen Çin mimarisi tarzında yapılmış.

Xi'an-2

Xi'an-3

Xi'an şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Sunda Gentleman International Hotel, Xi'an PaPa's Hostel, Atour Xi'an Yanta Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Xi'an Garden Hotel, Bell Tower Youth Hostel gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Wenxin Apartment, Xi'an Capsule Hotel, Yitel Xi'an Big Wild Goose Pagoda tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Xi'an aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Xi'an-4

Geleneksel Müslüman camilerinden farklı olarak camide kubbe ve minare yok. Kur’an sayfaları tahtalara yazılarak duvarlara asılmış, altlarında da Çince harflerle yazılışları var. Hem ibadete hem de turistik ziyaretlere açık tutulan caminin etrafında ise tarihi görkeme tezat gri renkli, eski, beton binalar yükseliyor. Civarda oturanların çoğu fakir Müslümanlar, bir kısmı camiden şehir merkezine uzanan eski çarşıda ticaretle geçimini sağlayan esnaflar. Bu cami nedeniyle kent Çin’de faaliyet gösteren Müslüman tüccarlar için dini bir merkez olmuş.

Xi'an-5

İlginç Çin camisini ve şehir surlarını gördükten sonra gezinin başından beri beklediğimiz ipek yorgan imalathanesine gidiyoruz. Önce ipekböceğinin kozasından çıkmasından başlayarak ipek kumaş yapımının aşamalarını ilgiyle izliyor, daha sonra en heyecanlı bölüme geçiyoruz. Kalınlıkları değişen yorganlar, nevresim takımları, her türlü giyim eşyaları grubumuz tarafından oldukça ilgi görüyor ve sanırım bavullarımızdaki son boşluklar da doluyor, zaten gezimizin bitmesine de birkaç gün kaldığı için sorun yok.

Xi'an-6

Xi'an-7

Akşam yemeğimizi “Dumpling House”da yiyoruz ve gezinin başından beri neden yok diye düşündüğüm, ülkemizdeki Çin restoranlarında en sevdiğim yemeklerden olan dumpling (Çin mantısı) yiyeceğim için memnunum. Masamıza gelen çeşit çeşit dumplingler gerçekten burada yediğim en güzel yemeklerden biri diyebilirim. Tatlı dumpling (cevizli, çikolatalı, vs.) de yapılıyor.

Bu güzel yemekten sonra Pekin’e gitmek üzere tren istasyonuna gidiyoruz, Çin’deki bütün şehirlerde olduğu gibi burada da trafik feci, bu trafik nedeniyle otobüsten inerek hızlı adımlarla daha çabuk varıyoruz gara, iyi ki de öyle yapmışız, neredeyse trenimizi kaçırıyorduk. Pekin’e yataklı trenle gideceğiz ve tüm gece yol alacağız, yani bu gece trendeyiz. Vietnam’da geçirdiğimiz kabus gibi bir gece ve yataklı tren maceramızdan sonra biraz tedirginim, üzerine de trafik stresi, biraz gerildik, ama her türlü hijyen önlemlerim hazır. Ancak tahminlerimizin dışında tertemiz, konforlu, lüks bir tren kompartımanına girince şaşırıyor hem de memnun oluyorum. Neşeli bir grubuz biz, çıkınlar açılıyor, dönüş yaklaştığı için kalan son kuruyemiş vs. gibi yiyecekler çıkıyor, içkiler açılıyor ve uyumadan önce şarkılar söyleyerek, keyifli ve eğlenceli birkaç saat geçirip uykuya geçiyoruz; zira yarın yine yoğun bir gün olacak.

Trenimiz sabah 07.15’te Beijing (Pekin) garına yanaşıyor. Gezdiğimiz onca güzel yerler ve tabiat harikası parklardan sonra kalabalık, yoğun trafikli, gürültülü bir büyük şehre gelmek pek de mutlu etmese de turizmde dünya ikincisi olan Pekin’de göreceğimiz çok önemli yerler var elbette.

Ankara da doğdum, TED Ankara Koleji ve Gazi Üniversitesi Mimarlık fakültesi mezunuyum. 6 sene Londra'da yaşadım, sonraki yıllarda İstanbul'a yerleştim ve serbest çalıştım. 10 senedir ise kış aylarında İstanbul'da, Mayıs-Aralık 7 ay Bodrum’da yaşıyorum. Tam bir Bodrum sevdalısıyım, en büyük keyfim yelken, yüzme ve squba-diving. Spor hayatımın...