YEMYEŞİL BİR DÜNYA - GÖLLER VE ORMANLAR ÜLKESİ POLONYA

511220 Tem 2013Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar20 Tem 201351120 Yorum

Polonya'ya giderken bu ülkeyi bu denli beğeneceğimi düşünmemiştim bile, görmediğim bir ülkeyi sevdiğim dostlarımla gezecek, merak ettiğim bazı Dünya Mirası yerleri görecektim. Ancak ben Polonya'yı çok beğendim ve çok sevdim. Polonya mutlaka gidilmesi görülmesi gereken bir ülke, gezi notlarının tamamını okursanız bana hak vereceksiniz.

Sanırım Avrupa'da bizi en çok, belki de tek seven millet Polonya halkı… 100 seneden fazla bir dönem, 1775 yıllarında, Avusturya-Rusya, Prusya gibi devletler tarafından parçalanarak yok edilmiş ve Polonya diye bir devlet artık yok dendiği yıllarda, Polonya'nın işgal edilmesini ve yok olduğunu kabul etmeyen tek devlet Osmanlı olduğu için Türklere çok saygı ve sevgi besliyorlar, değişik şehirlerdeki her yerel rehberimiz bize bu nedenle teşekkür etti. Özellikle Poznan şehrinde yaşlıca ve tarihe çok meraklı olduğunu söyleyen rehberimizin “önünüzde saygıyla eğiliyorum” sözleri bizleri oldukça gururlandırdı ve duygulandırdı.

Sürgündeki hükümet başkanı Prens Adam Czartoryski nin İstanbul'da kurduğu Polonya temsilciliğinin başına atadığı, sonradan İslam dinine geçerek Mehmet Sadık Paşa ismini ve rütbesini alan Michal Czajkowski’nin 1842'de Osmanlı İmparatorluğu ile yapılan anlaşmayla, 5000 dönümlük araziyi sonsuza dek kiralayarak bugünkü Polonezköy'ü (Polonya kasabası) kurması da işte bu yıllara dayanıyor.

Simgesi Kartal olan Polonya 2004 yılında, Avrupa Topluluğuna alınmış ancak para birimini değiştirmiyor, para birimi Zlotti. 16 eyaletten oluşmuş, yüzölçümü ve nüfusu ortalama Türkiye’nin yarısı.

Birçok şehirde Parlemento binası önünden geçerken gördüğümüz bazı şeyler dikkatimizi çekiyor ve bizi oldukça şaşırtıyor, örneğin parlemento binasının hemen kapı önünden rahatlıkla geçiliyor, yanında, karşısında halkın yaşadığı apartmanlar var, hatta bazı evlerin pencereleri parlementonun bahçesine bakmakta. Ülkemize kıyaslandığında şaşırtıcı.
Varşova

Varşova şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Luxury Apartment Piwna, Luxury Apartment Mondrian Old Town Market Square, Wyjątkowy Apartament. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Private Apartment Wola, Pokoje Gościnne Dom Literatury gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Apartamenty Dolcan Ochota, Budget Hostel, Helvetia Plus tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Varşova aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Polonya’nın en ünlü içkisi Zubrowka, ülkenin milli içkisi gibi, bu bir çeşit votka. Bu votkanın aromasını “bizon otu” olarak adlandırılan sarı renkteki bir otun verdiği söyleniyor. Ayrıca Zywiec ve Tyskie biralarını denemenizi ve mutlaka dondurma yemenizi de tavsiye ederim.

Bir tarım ülkesi olan Polonya’da patates ve lahana oldukça çok kullanılmakta, mantıya benzeyen hamur yemeği “pierogi” çok yaygın, çorbaları haşlanmış yumurtayla tüketmek de Polonya mutfak kültürünün bir parçası. Et oldukça çok tüketiliyor, ama koyu Katolik halkın en çok tercih ettiği et türü domuz. Ördek ve tavuk da oldukça lezzetliydi.

Kısaca tarihçesi: 2. Dünya Savaşı bittikten sonrada Sovyetler’in hegemonyasında uzun yıllar kominist rejim altında yaşamışlar ve bağımsızlıklarını ancak 1993’de almış. İlk seçimler bile Sovyet baskısı altında olmuş ancak halkın dik duruşu ile Leh Valessa Cumhurbaşkanı seçilmiş. Halk uzun süre yeni durumdan pek de memnun kalmamış zira birçok hizmetin, (sağlık, eğitim gibi) parasız olmasına alışmışlar, şimdi bu hizmetler için para ödemek durumunda kalmak, işsizlik, parasızlık, fuhuşun başlaması onları tedirgin etmiş, ama özgürlüklerini kazanmış olmaları hep umutları olmuş. 1996’da Nato'ya girmeleriyle Sovyet tehdit tamamen ortadan kalkınca biraz toparlanma olmuş, 1998’de de Avrupa Topluluğu müzakereleri başlamasıyla yapılaşma başlamış, fabrikalar açılmış. Şu anda ülkede huzur var, zengin fakir arasındaki makas azalmış, güney bölgesi daha zengin olmasına rağmen kuzeyde çok fakir değil.