YÜKSELEN GÜNEYDOĞU (BÖLÜM 2): URFA (1)

35405 Eki 2017Gezi Notu
nevinsalmannevinsalmanGold Yazar05 Eki 20173540 Yorum

Yıllarca ihmal edilmiş, yoksullukla boğuşmuş, Fırat’ın elinden aldığı canlara boyun eğmiş Şanlıurfa artık yükselişte. Kahramanlıkları ile “şanlı” unvanı almış kent sadece Urfa olarak anılsa da gerçekten de, çok eskilere, neolitik döneme kadar uzan şanlı bir geçmişi var. Müthiş bir tarihin saklı olduğu kentin içerisinden dokuz peygamber geçmiş. Hz. İbrahim’in doğduğu, Hz. Eyüp’ün de yaşadığı kent, “peygamberler kenti” ve “kutsal şehir” olarak anılmakta. Sokaklarında yürürken Akad, Sümer, Babil, Roma, Hitit, Selçuklu, Osmanlı uygarlıklarının ayak izlerini sürebilirsiniz.

Şanlıurfa

Şanlıurfa-1

Şanlıurfa-2

Şanlıurfa-3

Şanlıurfa şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri Urhay Hotel, Turkmen Konagi, Istiklal Hotel. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Elci Konagi Butik Hotel, Aslan Guest House gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hotel Ugur, Sark Ciragan Konagi, Serce Konagi tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Şanlıurfa aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Biz de hemen bu tarihî kentte dolaşmaya başlıyoruz. Tipik bir mimari ile yapılmış olan ünlü Urfa evlerinin planı da oldukça değişik, harem ve selamlık (oda) kısımlardan oluşan evlerde bir de, yılın büyük kısmı çok sıcak olduğundan, serin mekân olarak kullanılan yazlık “eyvanlar” (önü açık, üç yanı kapalı, üstü tonoz ile örtülü, avluya bakar) önemli yer tutmakta. Çok çeşitli halkların (Kürt, Türk, Arap, Zaza çok az olarak da Çerkez, Acem, Afgan ve Ermeni kökenli vatandaşlarımız) yaşadığı kentte mimari doku biraz yozlaşmış olsa da sokak aralarında yer yer çarpıcı güzelliğe sahip bu eski yapıları görebilirsiniz.

TARİHİ URFA KAPALI ÇARŞI

Urfa’nın ünlü, cıvıl cıvıl kalabalık Kapalı Çarşı’sına uğramadan, esnafa katkıda bulunmadan olmaz tabii, biz hanımlar illaki şal, eşarp, poşu, şalvar, gümüş takılar almalıyız. Renk renk, fiyatları da oldukça uygun olan ürünler arasından seçim yapmak zor. İsot illaki alınacak, dostlardan sipariş de var, ancak dikkatli olmak gerek, doğal olanı bulmak gerekiyor. En iyisi rehberinize ya da otelinize sorun, ben bu kez Harran’daki Kültür Evi’nden köylülerden aldım ve çok da memnun kaldım.

Şanlıurfa-4

Şanlıurfa-5

Çarşıya gelince yıllar önce burada tanıdığım sevimli erkek çocuğunu hatırladım ve gözlerim doldu. Balıklıgöl’de bize gönüllü rehberlik yapan ve bizi çarşıya kadar takip ettikten sonra veda ederken, “Ablalar, İstanbul’a gidince Urfalı çocukların iyi çocuklar olduğunu anlatın” diyen minik Urfalı çocuğun sesini duyar gibi oldum. Kocaman delikanlıdır şimdi...

Şanlıurfa-6

Oldukça büyük çarşının Kuyumcular, Halıcılar, Keçeciler, İplikçi, Tarakçı, Sipahi ve Kunduracılar Çarşı gibi bölümlerinin dar sokaklarında kaybolabilirsiniz. Yüzlerce güvercinin satıldığı kısım ise beni hayli şaşırttı, meğer Urfa Türkiye’nin en fazla güvercin yetiştirildiği yermiş. Artık yorulduysanız çarşı içindeki Gümrük Han’a gidin ve bu keyifli atmosfer içinde bir çay ya da kahve içerken soluklanın, size “mırra” ikram ederlerse geri çevirmeyin, biraz acı ama hiç içmediyseniz denemeye değer.

Şanlıurfa-7

Şanlıurfa-8

Gün yavaştan inmeye başladığında biz de bir hayli yorulmuştuk. Sorduk soruşturduk en iyi kebapçısına doğru yürümeye başladık. Sembol Kebap eski bir hamam, oldukça büyük ve hoş bir mekân, hamam kısmını özel odalar olarak düzenlemişler, sıra-gecesi salonu da ferah ve güzel ancak alkol servisi olmadığı için tercih etmedik. Müthiş lezzetler tattık, özellikle içli köfte süperdi. Tavsiye ederim, mutlaka deneyin.

Şanlıurfa-9

Şanlıurfa-10

Şanlıurfa-11

Yemekten, hele de bu kebaplardan sonra hemen yatmak olmaz, yürüyoruz ve otelimizin hemen karşısında ve Urfa Kalesi’nin eteklerinde, kale manzarasına karşı Balıklıgöl kenarında çay, kahve keyfi yapıyoruz.

Urfa henüz bitmedi, yarın anlatmaya devam ediyorum.

*Urfa’da Manici Otel’i tavsiye ederim. Kapalıçarşı ve Balıklıgöl’e çok yakın. Oda ve banyolar biraz eskimiş olsa da lobisi şehrin atmosferine uygun döşenmiş, restoranında yemekler, kebaplar, mezeler oldukça lezzetli ve şehirde alkollü içecek bulunan nadir yerlerden. Kahvaltı için otelin avlusu yerine keşke daha güzel bir mekân olsaydı.