Costa Rica ve Kahve Kültürü

Zengin Sahil. Costa Rica'nın kelime anlamı bu. Sahilini bilmem ama Costa Rica, Orta Amerika'nın en zengin ülkelerinden biri. Kendilerini Orta Amerikalı, Latin veya "Hispanic" olarak değil İSPANYOL olarak nitelendiriyorlar. Belli ki diğer ülke ve ırklarla karışmamaya özen göstermişler. Görünüm olarak "hispanic" ırkından oldukça farklılık gösteriyorlar. Daha beyaz, daha uzun boylu, daha Avrupai görünümleri var.

Costa Rica denince bundan böyle aklıma Kahve gelecek. Büyük kahve tröstlerinin hemen hepsinin Costa Rica'da tarlaları, çiftlikleri var.

Biz Starbucks'un çiftliğini gezdik. Uçsuz bucaksız, içinde binlerce işçinin çalıştığı devasa tesislere sahip Starbucks. Costa Rica'ya gelene kadar pek kahve kültürüm oluşmamış daha doğrusu yoğunlaşmamıştı. Burada iyi kahve nedir, nasıl yetişir gördüm. Nasıl toplanır? topladım. Nasıl işlenir? öğrendim ve iyi kahve nasıl yapılır, nasıl içilir denedim, tattım.

Kahvenin hikayesi şöyle;

Kahve ağacının ilk bulunduğu yer Habeşistan'ın Kaffa bölgesi. Bu nedenle Araplar "qahwah" demişler. Kahveyi ilk olarak işleyip içmeye başlayanlar ise Yemen'liler. Türkler de qahwah'ı çok seven Yemen Valisi Özdemir Paşa vasıtasıyla Yemen'den bu kültürü almış, yani "kahve Yemen'den gelmiş" Adına da "Kahve" demişiz. Türklerden, Viyana seferi sonrası Avusturyalı ve Avrupalılar kahveyi öğrenmişler. Avrupalı sömürge ülkeleri ise, kahve en ucuz nerede üretilebilir araştırmışlar. Latin Amerika ülkelerini iklimi ve ucuz işgücü nedeniyle üretime uygun ülkeler olarak seçmişler. Seneler sonra biz de Starbucks'u Türkiye'ye getirip bizim öğrettiğimiz kahve kültürünün traşlanmışını, sütlüsünü, flitrelisini alıp daireyi tamamlamışız.

İşte bakın "telvesi ile servis yapılan tek kahve" olan Türk kahvesi bize hangi çeşitlerle dönmüş;

Öncelikle belirtelim, her türlü kahvenin kalitelisi 600-800 metre yükseklikte, bol yağış alan, ortalama sıcaklığın 18-24° C arasında bulunduğu ve don olayının görülmediği, ılıman iklimlerde yetişiyor.

Mırra
- Şanlıurfa'ya özgü, birkaç kez demlenerek hazırlanan acı kahve. Köpüksüz

Espresso
- Makine ile hazırlanan, koyu kavrulmuş, İtalya'ya özgü bir kahve türüdür.

Cappuccino – Espresso ve su buharı ile köpük haline getirilmiş süt eklenen kahve (köpük 2 santim kadar).

Caffe Lungo – Espresso’nun büyüğü denilebilir. Espresso'nun makinada daha uzun süreyle filtrelenmesidir.

Caffe Americano – Espresso’nun sıcak su eklenerek yumuşatılmış şekli

Caffe Latte
– 40 mililitre Espresso'nun üzerine 80 derecelik sıcak sütün ilave edilmesi ve sütün üzerinde 2 cm kremamsı süt köpüğünün ilave edilmesi ile oluşur.%25 kahve %75 sütten oluşur.

Latte Macchiato – Sıcak süt ve süt köpüğünün üzerine espresso eklenerek yapılır. Temelde diğer tüm sütlü kahvelerden en büyük farkı sütün kahveye değil, kahvenin sütün üzerine eklenerek yapılmasıdır.

Caffe Macchiato – Espresso’ya süt köpüğü eklenerek yapılır.

Mocha – Latte’ye çikolata tozu veya şeker eklenmesiyle yapılır.

Viennese
– Espresso’ya çikolata ve krema katılarak hazırlanan Viyana usulü kahve.

Filtre Kahve
- Orta kalınlıkla çekilmiş kahvenin bir genellikle üçgen bir kağıt filtre yardımıyla filtre edilerek demlenmiş kahve çeşididir.

French Press - Kalın çekilmiş kahvenin aynı ad verilen bir demleme kapında suyla karıştırılıp ucunda metal bir süzgeç olan pistonla filtre edilerek hazırlanan kahve çeşididir.

Cafe au lait – Fransızların sütlü filtre kahvesi. Sütü kahvesinden daha fazladır. 1/3 kahve 2/3 sıcak süt.

Costa Rica'da Görülecek yerler;

Kahve çiftlikleri, Irazu Volkanı Milli Parkı ve Altın müzesi

Ülke Detayları;
Costa Rica'nın da ordusu bulunmamaktadır. Sabah erken kalkan General hatta Albay'ın yönetime el koymasından bıkan Parlamento 1998'de böyle radikal bir çözüm üretmiş.

Başkenti: San José

Yönetim şekli: Cumhuriyet

Bağımsızlık; Meksika İmparatorluğu'ndan 1823 - İspanya'dan Tam Bağımsızlık 7 Kasım 1949

Nüfus: 9 milyon

Kişi başına düşen GSMH: 14.500 dolar.

Para birimi: Colón (adını Kristof Kolomb'dan alıyor)

Saygılarımla

Cem Polatoğlu

CEM POLATOĞLU

1978’den beri Sektörde (Otel, Çarşı, Yurtdışı Acente, Profesyonel Turist Rehberi, Acente Sahibi) İ.T.Ü. Gemi inşaatı mezunu, Amerika’da North Caroline S.U. Master, Avusturya/ Viyana’da W.T.Ü.