Devasa Caddeleri ile Kiev…

1991’de Sovyetler Birliği dağılınca Kiev Ukrayna’nın başkenti oluyor. Ve başkentin merkezi de Özgürlük Meydanı. Kiraladığımız ev Özgürlük Meydanının hemen köşesindeydi. Özgürlük Meydanı’nın Ukraynaca söylenişi “Maydan Nezalejnasti”. Bu alan 10.yy’a kadar ormanlık bir alanmış ve “Yüksek Koru” deniliyormuş. Ancak 10.yy’dan sonra buradaki ağaçlar ev yapımında kullanılmaya başlanmış ve ortaya büyük bir ova çıkmış. Hatta o dönem buraya Keçi Ovası adı bile takılmış. Çünkü Kiev’e gelen elçi, tüccar ve kervanların beklediği ve ticaret yaptığı bir ovaymış. 18. Yy’dan sonra ise buraya şehre giriş surlarının inşasına karar verilmiş. 18. Yy sonlarında sonlarında büyük surlar ve eski tarihi şehre girişi sağlayan üç kapıdan biri olan Lyadskie Girişi (Lyadskie Kapısı) inşa edilmiş.

1833 yılında ise meydandaki surlar gibi giriş kapısı da yıkılmış. 19. Yy’da Kreshatik Caddesi ana cadde statüsüne kavuşunca, bu meydan da Kiev şehrinin ana meydanı haline gelmiş. Bu meydanda 2 tane önemli anıt bulunmakta. Biri Özgürlük Heykeli... Bu heykelin çok benzeri Riga’daki meydanda da var. Diğeri ise kuşların çevrelediği dünya anıtı. Barışı simgeliyor ve geceleri çok güzel aydınlatılıyor.

1991 yılında Ukrayna’nın SSCB’den ayrılması için aylarca bu meydanda gösteriler ve toplantılar yapılmış. Sonunda Ukrayna Halkı, Ukrayna’nın Rusya’dan ve Beyaz Rusya’dan ayrılmasını sağlamış. 2004 senesindeki Başkanlık seçimlerinden sonra Ukrayna Halkı yine bu meydanda toplanarak seçim sonuçlarını aylarca protesto ederek Dünyaca ünlü Turuncu Devrimi gerçekleştirmişler. Bu yüzden dünya üzerinde yakın tarihin yazıldığı nadir noktalardan biridir. Bu meydanda büyük bir alışveriş merkezi, özgürlük heykeli, Kiev’in kurucularının heykeli ve şehrin giriş kapılarından biri sembolik olarak bu meydanda bulunmaktadır.

Bu meydan tüm Ukraynalıların buluşma noktası olmuş, sabah saat 8’de de, gece yarısı 2’de de çok kalabalık. Akşam saatlerinde ise genelde bu meydanda çeşitli etkinlikler yapıyorlar. Biz ilk akşam en az 100 çiftin müzik ve izleyiciler eşliğinde Merenge yaptığına tanık olduk. Eve ya da otelinize dönmeden önce bu meydana uğramanızı tavsiye ederim. Çünkü her akşam karşılaşabileceğiniz farklı bir etkinlik sizi şaşırtabilir.

Bu meydandan sağa doğru döndüğünüzde Kreshatik caddesini görüyorsunuz. Şehrin içindeki bu ana cadde neredeyse bizdeki E5’ten daha geniş. Ana caddenin uzunluğu 1.100 metre. Bir ucunda Özgürlük Meydanı diğer ucunda Arena City Alışveriş Merkezi var.

Şehirde alt yapı çok gelişmiş durumda, tüm eski demir-perde ülkelerinde olduğu gibi. Caddelerde karşıdan karşıya geçişler çoğunlukla alt geçitler aracılığı ile sağlanıyor. Ancak Alt geçit deyince bildiğimiz klasik anlamda alt geçitler değil. Buradaki alt geçitler alışveriş merkezlerini aratmayacak nitelikte. Mağazalardan food courtlara kadar her şey var ve bir kaç kattan oluşuyor.

Caddenin yanındaki yaya kaldırımlarının genişliği, İstanbul’da şehir içindeki bir caddenin genişliğinin 2 katı kadar. Caddenin her iki tarafında yükselen geniş cepheli ve yüksek binalar var. Cadde üzerinde genel olarak vitrinler çok geniş ve buraları dünya markaları tutmuş durumda. Ana cadde üzerinde çok fazla kafe ya da restoran yok.

Kreshatik caddesi yayaların rahat gezmesi için hafta sonları ve bayram günlerinde motorlu araç trafiğine kapatılıyor. Bundan yararlanarak özgürce bu yolun ortasından Arena City’ye gidiyoruz. Arena City’nin yanında bir de Bezarapski pazarı bulunuyor. Bu pazarda ilginç şeyler bulabilirsiniz. Unutmamak gerekir ki, Kiev İstanbul ile kıyaslanınca oldukça ucuz bir şehir.