Kozan'da Kralın Havuzundan Akan Buz Gibi Şelaleler

Antalya’nın tehlikeli sıcakları yaşadığı bu günlerde kalabalık plajlar çekilmez oluyor, klimalı ortamlar boğucu geliyor, işi biraz doğa ile buluşturup kendinizi buz gibi sulara atmak istiyorsanız seçenekler say say bitmez bu şehirde. Sayısız doğal sahilleri, antik kentleri, buz gibi yaylaları, çam kokulu ormanları içinde bin bir çeşit güzellikleri saklayan Antalya şaşkınlık veren sürprizlerle dolu. El değmemiş doğa harikası yerler sadece sosyal paylaşım sayfalarında değil, hemen yanı başımızda duruyor.

Doğa yürüyüşleri, kaya tırmanışı ile geçen kışın ardından buz gibi derelere kaynaklara atlanan etkinlikler daha çok ilgimi çeker oldu. Gebiz Mahallesi’ne bağlı Kozan Köyü’ndeki şelaleler ve bunların zirvesinde yer alan Kralın Havuzu bu deneyimleri en güzellerinden biri.

Antalya’ya 65 kilometre uzaklıktaki Uçansu Şelaleleri, zirvesindeki Kral Havuzu ve yüzülebilen göletleriyle doğa tutkunları için harika bir seçenek. Deniz seviyesinden 400 metre yükseklikte, kar sularıyla beslenen ve kış-bahar aylarında coşan şelaleler Yukarı Uçansu (Uçan 2) ve Aşağı Uçansu (Uçan1) olarak adlandırıyor.

Antalya’dan yola çıkıp Gebiz Mahallesi’nin geçtikten sonra yer yer ormanlık ve buğday tarlalarıyla dolu yollardan Kozan Köyü’ne ulaşıyoruz. Burada, emekli olduktan sonra Pednelissos Antik Kenti’nin tanıtımını yaparak işe koyulmuş ve buranın sadece Antalya’da değil dünyada tanınan bir yer olması için büyük emek vermiş Süleyman Hoca’nın (Süleyman Gül) yerine varıyoruz. 11 yıllık tanıtım çalışmaları sonucunda köyünün tanınır hale gelmesini sağlamış ve alternatif turizme katlı sağlamış olan Süleyman Hoca, Pednelissos adlı yerinde bungalovlarda konaklama, restoranında yeme içme imkanı sunuyor ve konuklarına rehberlik yapıyor.

Etrafında hiçbir yapının olmadığı bungalovlarda, sanki yıldızların arasındaymış hissi veren gece manzarasını izleyerek uyuyoruz. Her şeyin gerçek anlamda doğal olduğu Pednelissos Restoran’da kahvaltımızı yapıp önce Kralın Havuzu sonra şelaleleri görmek için yola çıkıyoruz.

Genelde insanlar arabayla kolayca ulaşılan Aşağı Uçansu’yu tercih ediyorlar ama biz orman içinden patikaları takip ederek keşfetmeyi tercih ediyoruz. Restorandan sonra yarım saatlik bir orman yolu yürüyüşünden sonra, köylülerin oldukça yerinde bir isim verdiği Kralın Havuzu’na ulaşıyoruz. Çam ağaçları arasında, kireçtaşı birikintilerinin şekiller oluşturduğu çukurda yer alan havuz Yukarı Uçunsu’nun zirvesinde yer alıyor. Ormanı arkamıza alıp kayaların arasındaki buz gibi suya atlayınca bir tarafı açık havuzdan uçsuz bucaksız Antalya ovasını izliyoruz. Karşıda harika bir manzara, aşağıda şelalenin aktığı uçurum ile içimi inanılmaz bir heyecan kaplıyor.

Çam, yaban mersini, sandal, keçiboynuzu ve kekik kokularıyla, yine patikaları takip ederek havuzun suyunun aktığı Yukarı Uçarsu Şelalesine iniyoruz. Biraz önce zirvesinde yüzdüğümüz şelale 70 metreden dökülerek 20 metre genişliğinde bir havuz oluşturmuş. Dev çınar ağaçları ve zakkumlar arasında metrelerce yükseklikten uçan su turkuaz bir renge burunmuş. Bu sefer şelalenin aktığı havuzda yüzüp inanılmaz bir keyif yaşıyoruz.

2,5 kilometre aşağıda ise Aşağı Uçansu Şelalesi yer alıyor. Patikaları takip ederek ulaşılabilen, 60 metreden dökülen şelalenin önünde yine büyük bir havuz ve yanında bir restoran var. Araçla çok kolay ulaşılabilen bu şelale genelde çok kalabalık olduğu için keyifsiz olabiliyor.

Aksu Perge’de başlayıp Isparta Sütçüler’de son bulan, Hristiyanların hac yolu olarak da bilinen Aziz Paulus Yolu (St. Paul) üzerinde yer alan şelaleleri, yaz ve bahar aylarında çok sayıda yabancı turist ziyaret ediyor. Yerli turistlerin özellikle hafta sonları ilgi gösterdiği şelaleler etrafındaki çam ve sandal ağaçlarıyla kaplı ormanlık alanda doğa yürüyüşü, atv ve cip safari gibi etkinlikler düzenleniyor.
KOZAN’A ULAŞIM

Şelalelerin yer aldığı Kozan Köyü, Antalya merkezden 65 km uzaklıkta. Antalya şehir merkezinden Çevre Yolu’nu takip ederek Antalya Hava Limanı istikametini ve Aksu’yu geçtikten sonra Abdurrahmanlar – Gebiz levhasından sola dönün. Gebiz Mahallesi ulaştıktan sonra Akçapınar Köyü’nü ve Hacı Osmanlar Köyü’nü geçerek Kozan Köyü’ne ulaşın. Kozan Köyü eski ilkokul istikametinde yolu takip ederseniz Kozan Pednelisos Restorana ulaşırsınız. Yol Kozan köyüne kadar asfalt köy içi yer yer stabilize. Kozan Pednelisos Restoran’ın bungalow odalarında konaklayabilir, restoranında kahvaltı yemek ihtiyacınızı karşılayabilirsiniz. Restoran’dan sonda yaklaşık 2,5 kilometrelik bir yol yaptıktan sonra önce Kral Havuzu, Yukarı Uçansu  ve Aşağı Uçansu şelalelerine gidebilirsiniz.
 PEDNELİSSOS ANTİK KENTİ

Orman içinde yürüyüş, buz gibi havuzlarda yüzme, bungalovlarda konaklama ve köy ürünü yemeklerden yeme fırsatına bir de kültür gezisi ekleyebilirsiniz. Kozan Köyü’ne 1 kilometre mesafede Pednelissos adlı bir Antik Kent yer alıyor. Pisidia kenti olan bu kent, Bodrumkaya tepesinin üzerine konumlanmış. Pednelissos Antik Kenti’nde tapınaklar, hamamlar, alabastron kabartmaları ve kutsal alan kalıntıları bulunmakta. Yerleşme, ilk kez 1914 yıllarında İtalyan araştırmacılar tarafından ziyaret edilerek bilim dünyasına "olasılıkla Pednelissos" antik kenti olarak tanıtılmıştır. Pednelissos Antik Kenti’ni de ziyaret ederek gezinize bir tarih yolculuğa da ekleyebilirsiniz.

FERHAN BOZKAYA

Doğup büyüdüğüm Likya topraklarındaki tarihi alanları gezmek ve başka coğrafyaların kültürünü merak etmekte atıldı ilk tohumlar.Üniversite yıllarında başlayan Türkiye gezilerimin ardından, Antalya