Hürremler Diyarı Lviv

MAYIS 2017 UKRAYNA SEYAHATİ

GENEL BİLGİLER

Malumunuz vizelerin kalkması sonrasında Türklerin öncelikli seyahat noktalarının başında Ukrayna gelmekte. Hele ki artık pasaporta dahi gerek duyulmayacak olduğunu da hesaba katarsak, insanlarımızın elinde kimlikleri ile daha fazla sayıda ziyaret edeceğini düşündüğüm cazip, çekici ve bizim için ucuz sayılan ülkedir. Lviv de bu noktada ucuz uçuş sebebiyle cazibesini arttırarak göz önüne çıkmaktadır. Malumunuz Lviv  kültür başkentidir.

İzne çıkacağım dönemin  belli olmasına rağmen gideceğim adres ve tarih belli değildi. Takriben 10 gün önce aldığım biletlerimin tutarı ise 1-2 lira daha düşüktü. Buradan da anladığımız üzere artık seyahat etmek, yurt dışına uçmak çok gözümüzde büyüteceğimiz bir şey değil. Tek yön gidiş ve farklı şehirden geliş tercih etmek suretiyle bilet fiyatlarımızı makul seviyelere çekmiş olduk. Her ne kadar su dahi ücreti mukabilinde  uçakta temin ediliyor olsa da,uçuş için olumsuz birşey tecrübe etmedik.

Seyahatimiz İstanbul Sabiha Gökçen’den Lviv’e doğru başladı. Gece yarısı uçuşumuz sonrasında Lviv’e vardık. Yaklaşık 2 saat süren seyahat sonrasında Ukrayna’ya adımımızı atmış olduk. Fakat bizi ufak bir süpriz beklemekteydi. Zira uçaktan sırt çantamızı alıp pasaport kontrolüne doğru ilerlediğimizde; sevgili polislerin kontrolüne geldiğimizde ilk sordukları soru; ülkeye ilk kez mi geldiğimdi. Evet dedikten sonra ise önümde bulunan diğer Türk ve yabancı uyruklu yolcularda olduğu gibi beni de sol tarafta beklemeye aldılar.

Sıra ile bir odaya davet edip; iki tane gülmeyen ve sert mizaçlı davranmaya gayret gösteren kadın polisin önünde buldum kendimi.İlk kez mi geldiğimi, nerede kalacağımı ne için geldiğimi sordular. Ardından kalacağım yeri bir deftere yazdılar. Fotoğraf makinesi ile pasaportumu çektiler. Sonrasında ise odadan beni gönderip sıradaki bekleyen yolcuyu içeriye aldılar. Bir saat kadar zaman harcadıktan sonra artık kontrolden geçmiş bulunuyordum. Şehir içine gidecek olan ilk vesait sabah 7'de sefere başlamaktaydı. Bunun için birkaç saat beklemek durumunda kaldım.Bu esnada aynı uçakla gelen iki talebe arkadaş ile tanıştık ve beraber havaalanında istirahat edip şehre devam ettik.

Gün aydınlanmıştı ve vakit geldiğinde kapı önünde tepesinde 2 anteni olan troleybüs göründü. Orta yaşlı kadın sürücüsü eşliğinde durağa yanaştı.4 grivna olan bileti ise vasıta içinde sürücüden temin edebiliyoruz. Burada da 100 Grivna'nın 13,5 TL civarında bir melbağ olduğunu yazalım. Şehre vardığımızda ise henüz sabah olduğu için ortalık sakindi. Lviv için bir kaç gün zaman ayırmak yeterli olacaktır diye düşünüyoum. Gözlemlediğim kadarıyla; şehrin tertip,düzeni,temizliği ve sosyalliği bakımından Eskişehir’e benzemektedir. Polonya sınırındaki şehir lviv için en avrupalı şehir demek yanlış olmaz.Sınır ülkesinden de tarih boyunca mimari ve kültür bakımından ziyadesiyle etkilenmiştir.

Hürrem Sultan’ın doğduğu şehirin ismi Aslan anlamına gelmektedir. Galiçya Kralı Danylo Haltsky’nın oğlunun isminden gelen Lviv şehrinde, 4500 civarında aslan figürü bulunduğu söylenmektedir. 45 dakika kadar uzaklıkta Türk askerinin şehitliği bulunmaktadır. Görülmesi gereken yerlerden bir tanesi de buralardır.Zaman zaman gazetelere konu olan Lviv o haberlerde yazıldığı gibi yüzde 85 oranında kadın nüfusuna sahip değildir. Yanlış bilgiyi de düzeltmiş olalım. Mayıs ortası olduğu için hava bir güneşli bir yağışlı devam etti. Bu sebeple yanımıza alacağımız kıyafetlere dikkat etmek gerekiyor. Şehirde insanlar mutlu görünmektedir.Küçük büyük bir sürü insan kendini sokaklara bırakmış gibiydi.

Hali hazırda bir kısım insanın hala geleneksel kıyafetler ile sokaklarda arz-ı endam eylediğini de gözlemlemiş olduk.

GEZİLİP GÖRÜLECEK YERLER

İlk yapılması gereken şey ise Lviv Meydanı'nda bulunan kuleye çıkıp,şehri tepeden görmektir.Buradan güzel panaromik fotoğraflar çekip instagramda şuursuzca yayınlanabilir. Tabi bir 400 basamaktan fazlasını çıkmanız gerekecek kulenin tepesine varmak için. Giriş için ödenen bilet ücreti ise 20 Grivna.

Şehrin meşhur merkezi ise Rynok Square'dir. Burada  kendinizi sokaklarda halkın arasına  bırakın, kafe ve dükkanlara girip esnafı selamlayın. Sokaklarında dolaşarak eminim keyif alacağınız bir şehirdir. Bol bol fotoğraf çekme isteği uyandıran yapılar ve görseller önünüze çıkacaktır. Vakti zamanında pazar meydanı olarak insanların kullandığı meydanmış burası. Şimdi ise ortalarda ufak kafeler dükkanlar mevcut. Sokak müsizyenleri, arkadaşlarını bekleyen insanlar, ellerinde fotoğraf makinesi ile dolaşan turistler bu meydanı doldurmaktadır. Şehir içerisindeki park ve bahçelerde de vakit geçirebilirsiniz.

Bir başka görülebilecek adresimiz ise Eczane Müze diyebiliriz. 1800'lü yılların ikinci yarısında kurulmuş ve günümüze kadar gelen bir eczanedir. Eski makine (bir nevi antika) ve malzemelerin de sergilendiği  bunun yanında hali hazırda da hizmet vermeye devam eden bir eczanedir. Gruplar şeklinde tura çıkan insanların uğradığı bir noktadır.

Rynok Meydanı'nda göreceğiniz tüm evler  heralde renklidir. Fakat bir tek bu siyah evi hariçtir. Belki dikkatinizi çekecektir, evler genellikle üç pencerelidir. Bunun  tarihten gelen bir gerekçesi mevcut. Onu da yerel halka sorup öğrenebilirsiniz. Hürrem Sultan'ın doğduğu kasaba olan Ruhadin buraya 45 dakika mesafededir. Görülecek yerleri çoğaltmak anlamında burası da listeye dahil edilebilir. Buna ek olarak Pravda Beer Theatre’a girip içeriyi gezebilir hediyelik bir şeyler alabilirsiniz veya birşeyler içebilirsiniz. Putin için besledikleri sevgiyi de görmüş olursunuz.

Coffee Manufacture isimli mekana uğrayıp bir kahve keyfi yapabilirsiniz. İçeriyi dolaşıp hediyelik birşeyler bakabilirsiniz. Opera binası tavsiye edilen bir başka noktadır. Şevçenko Parkı bilinen bir parktır. Birkaç tane meydanın bulunduğu Lviv’de şanslı iseniz o gün içinde belli etkinlik ve eğlencelerin olduğu farklı farklı noktaları yüüyerek  dolaşabilirsiniz.

Barbekü etkinliği gibi, Eurovision hazırlıkları gibi sokak pazarları gibi veya ufak ve şirin yerler içerisinde yerel halk ile şehrin size sunduklarından keyif alabilirsiniz. Dominik Katedrali, Andrew Kilisesi gibi  bir çok diğer kilise vb yerleri de gitmişken görebilirsiniz.

Hediyelik eşyaların satıldığı ufak dükkanları gezmenin de keyifli olacağını düşünüyorum. Postane Müzesi'ni de zaman kısıtınıza göre listenize dahil edebilirsiniz.

YEME İÇME

Kahvaltı için Lvlv Croissants isimli mekanlar güzel bir seçenek olarak karşımıza çıkmıştı. Ben de tavsiye ediyorum. Tabi aklınıza tatlı olarak gelmesin, zira seçenekler tuzlu ve daha ziyade sandaviç şeklinde ve oldukça lezzetli. Burada yiyeceğiniz bir kruvsan görünümlü sandviçin fiyat aralığı 30-60 Grivna arasında değişmektedir. Bu memleketin en meşhur lokantası sayabileceğimiz Puzata Hata da ise bir kaç tabak yemek aldığınızda ise ödeyeceğiniz fiyat 80-120 Grivna arasında olur.bu da 10 TL civarında tutmaktadır. Marketten alacağınız şişe su 10 Grivna kadardır.

Fiyatlara baktığımız vakit, kendi ülkemize nazaran görece olarak düşük olduğunu sizler de yerinde incelerken göreceksiniz. Tabi eğer canınız Türk yemekleri çekerse; bunun için de bir kaç seçenek mevcut. Hiç olmasa bir dönerci görmek mümkün.

Krivka Restoran Bar: Geçmişte sığınak olarak kullanılmış bir yeraltı noktası. Günümüzde ise turistik ve popüler olarak bir restoran bara dönüşmüştür. Girebilmeniz için parolayı kapıda söylemeniz gerekiyor. "Slava Ukrayna" size kapıyı acacaktır.İçeride askeri malzemelerin de bulunduğu insanların otantik mekanda loş ışıklar altında bu malzemelerle fotoğraf çektirdiğini göreceksiniz. Dilerseniz siz de bunu ölümsüzleştirebilirsiniz.

ULAŞIM

Havalanından şehir içine taksi ile gelinebilmektedir.takriben şehir içine varış fiyatı 150 Grivna civarında tutmaktadır. Uber isimli program ile şehir içinde daha ucuza taksi hizmeti alabilirsiniz.şehir içi genel ulaşım ortalama 70-100grivna arasında tutmaktadır. Daha makul seçenekler yok değil.bunlar da minibus-troleybülerdir.burada da fiyat 4 Grivna'dır. Şehirler arası ulaşım  için ise tren ve otobüse ek olarak güvenle kullanacağınız blablacar vardır. Kiev için bu seçeneği kullandım ve herhangi bir sorun yaşamadım.meblağ olarak da az biraz daha ucuza bile gelebilmektedir.
 KONAKLAMA

Konaklama için ise seçenekleriniz bolca mevcut. Bunların başında hosteller gelmekte. Dilerseniz Airbnb üzerinde ev kiralamanız da mümkündür. Benim ilk tercihim olan Couchsurfing'de bir diğer seçenektir. Hosteller 4 Dolar gibi cüzzi fiyatlarla başlamaktadır ve ortalama bu fiyatlardadır. Ev kiramalak ise 50-70 Lira civarlarında.

Sonuç olarak Lviv güzel arkadaşlar. En az bir kez olsa da gidip ziyaret etmekten kimse pişman olmayacaktır. Gittik gördük ve sevdik. Bu sebeple herkese tavsiye ediyoruz. Keyifli seyahatler diliyoruz. Tabi ki benim atladıklarım oldu,ziyaret edemediğim noktalar oldu. Haliyle daha güzel bir seyahat yapabilirsiniz. Benim aktarmaya çalıştıklarımdan daha zengin bilgiye siz ulaşabilirsiniz.

"Seyahat eden sıhhat bulur."