Nepal – Budizm ve Hinduizmin Buluştuğu Çok Dinli Ülke

Nepal  “bağımsızlık günü kutlamayan, bağımsızlık günü olmayan” bir ülke, zira hiçbir zaman yabancılar tarafından sömürgeleştirilmemiş ve yönetilmemiş.

Rotamızdaki yeni ülke yıllardır merak ettiğim ve gitmek istediğim ülkelerden biri, çok dinli, çok dilli ve çok kültürlü Nepal Cumhuriyeti. Nepal dili Nepali, para birimleri rupee. (Türklere vize uyguluyorlar ancak kapıdan da kolayca vize almak mümkün -25 USD).

28 milyon nüfusu olan ülke, her zaman dünyanın en fakir 10 ülkesinden biri olsa da halk adeta buna alışmış ya da farklı bir yaşantı görmediği için mutlu görünüyor. Nepal halkının büyük çoğunluğu, hatta yüzde 80’ininden fazlası, dünyadaki en eski inançlardan biri olan ve kökeni 4000 yıl eskiye uzanan Hindu dinine inanmakta… (% 92si Hindu, %7 kadarı ise Budist)

Hinduizm yaklaşık 900 milyon inananı ile Hristiyanlık ve İslamiyet’in ardından dünyadaki en büyük üçüncü din. Bu nedenle Nepal'de bolca Hindu tapınağı göreceksiniz, hatta Hindu ve Budist tapınaklarını yan yana göreceksiniz.

Hinduların en tanınmış Tanrıları, Brahma dünyanın ve tüm canlıların yaratılmasından sorumlu tanrı. Vişnu evreni koruyan ve kollayan tanrı, Shiva ise yeniden yaratmak için evreni yok eden tanrı…

Dünyadaki tek Hindu Krallığı olması nedeniyle, Hindistan gibi burada da inek ve öküz kutsal, her yerde serbestçe dolaşan bu hayvanlara zarar vermenin cezası var.

Nepal'de eğitim zorunlu değil, bu nedenle de halkın %40’ı okuma-yazma bilmiyor. İlginç bir özelliği de askerliğin zorunlu olmamasına karşın “gurka” dedikleri paralı askerleri var. Her zaman ülkelerini başarıyla koruyan Nepal'in ünlü Gurkha askerlerinin sloganı "Korkak olmaktansa ölmek daha iyidir." İngilizler Hint savaşlarında “gurka” lar savaş yetenekleri ile İngiliz’leri çok etkiledikleri için 1815'ten beri İngiliz Ordusu'nun maaşlı bir parçası olmuşlar.

Bayrağı dikdörtgen olmayan tek ülke unvanına da sahip ülkeye “Dünyanın Çatısı” deniyor.

Bu unvanı da çok haklı olarak almış zira 59 metreden 8848 metre yüksekliğe kadar çıkan yüksekliği ile dünyanın en yüksek dağı “Everest Dağı”na sahip. Dağ, Tibetçede ‘Evrenin Tanrıçası’ anlamına gelen “Chomolungma” olarak, Nepal’de ise “Gökyüzünün Tanrıçası” anlamına gelen “Sagarmatha” olarak anılmakta. 70 milyon yıllık Himalaya (karın bulunduğu yer) sıradağları Hindu mitolojisine göre Tanrı Shiva'nın evidir. Dünyanın en yüksek dağı olmasının yanı sıra üzerinde bulunan 50 ton çöple dünyanın en kirli dağlarından biri olma özelliğini de taşıyan, Çin–Nepal sınırı üzerinde yer alan Everest Dağı’na çok sayıda dağcı tırmanmak istemiş, ancak zirvesine ancak 5 bin civarı dağcı çıkabilmiş.

Bu dağcıların arasında 13 yaşında bir çocuk, 73 yaşında bir kadın ve görme engelli bir kişi olduğu da bilinmekte. Everest’in zirvesine adım atan ilk kadın dağcı ise 1975 yılında yaptığı tırmanışla, Japon dağcı olan Junko Tabei olmuş. Rekor tırmanış ise 2017 de İspanyol dağcı Kilian Jornet’e ait… Journet, bu zorlu zirveye 26 saatte tırmanarak kırılması zor bir rekora imza atmış.

Everest’e tırmanmayı düşünüyorsanız, düzenlenen tur ücretlerinin inanılmaz pahalı olduğunu, vücudunuzun yüksekliğe alışması için de belli bir zaman geçmesi gerektiğini unutmayın. Ancak Everest Dağı zirvesine çıkarken yüksek hızlı internet erişiminden yararlanabileceğinizi bilmek de belki hoşunuza gider… Bu arada ne yazık ki tırmanırken birçok dağcı da hayatlarını kaybetmiş, bu nedenle dağın yamaçlarına “açık hava mezarlığı” da deniyormuş.

Nepal UNESCO tarafından koruma altına alınmış, iki kültürel, ikisi doğal 4 Dünya Mirası’na sahip. Kültürel miraslar; “Katmandu Vadisi” ve Lord Buda’nın Doğum yeri olan “Lumbini”dir. (Hindistan sınırı yakınlarında, Rupandehi bölgesindeki Budist hac merkezi, Kraliçe Mayadevi'nin sonradan Buda olarak anılacak olan Siddhartha Gautama'yı doğurduğu yer.)

Doğal miraslar ise, “Sagarmatha National Park” ve “Chitwan National Park”.

UNESCO Dünya Mirası listesine “Katmandu Vadisi” olarak girmiş olan bölge, bünyesinde dünyaca ünlü çok sayıda Budist ve Hindu tapınağı olan “yedi tarihi anıt bölge” barındırıyor. “Hanuman Dhoka’nın Durbar Meydanları”- “Patan” - “Bhaktapur”, Budist Stupalar “Swayambhu” ve “Bauddhanath”, Hindu Tapınakları “Pashupati” ve “Changu Narayan”.

Haydi hep birlikte bu mistik ülkeyi gezmeye başlayalım…
Katmandu’nun tarihi alanlarında buluşmak üzere..