Pembe Şehir Jaipur

Delhi'den sabah başlayan ve yaklaşık 6 saat süren otobüs yolculuğu ile Jaipurgezimize başladık. Özellikle şehir merkezine geldiğimizde Jaipur'a neden pembe şehir dendiğini daha iyi anlıyoruz. Jaipur, Racasthan eyaletinin başkenti ve en büyük şehridir. Geçmişte bir dönem başkent olarak da kullanılmış olan şehri, bugün de özellikle turistlerin güzergahlarına mutlaka dahil ediyorlar. Şehir 1728'de Maharaj'a (Mihrace) Sawai II. Jai Singh tarafından kurulmuştur. Şehrin etrafında yer alan ve hindu mimarisine göre inşa edilmiş olan kapılar, günümüzde de kullanılmaktadır. Jaipur'da geçireceğimiz 2 gün içerisinde öncelikli görülmesi gereken yerleri gördüğümüzü ve bu büyük ülkede Jaipur için 2 günün yeterli olacağını söyleyebiliriz.Hindistan'da şehir içerisinde ana ulaşım aracının yeşil sarı renkteki motorlu rikşa ve arkaya iki kişinin oturduğu bisikletler olduğunu ama uber uygulamasının da çok yaygın olduğunu söyleyebiliriz. Taksi ve otobüsler ise diğer alternatifler.

Gezilecek yerler:

Amber Kalesi (Amber Fort) Hindistan'ın büyülü dünyasına kapılmak için en iyi başlangıç noktası olabilir. Şehrin yaklaşık 10 km dışında ve bir tepe üzerine inşa edilmiş kale, Rajput mimarisinin en ihtişamlı örneklerinden. Bu kale-saray, şehir inşa edilmeden önce Ekber Şah zamanında yapılmış ve Mihrace'nin yaşadığı yer imiş. Amber ismi ise kaledeki büyük Shiva heykelinin amberden yapılmış olmasından geliyor.

Kale gezisini en unutulmaz kılan ise aşağıdan, kalenin içine kadar yapılan ve yaklaşık 15-20 dakika süren fil yolculuğu oluyor. Fillere kök boyalar ile yapılmış süslemeler ve fil sürücülerinin kıyafetleri haliyle heyecanı artırıyor. Kaleye, fil üzerinde iki kişi oturarak çıkabildiğiniz gibi isterseniz yürüyerek de çıkabilirsiniz. Farklılığı deneyimlemek adına biz de fil ile çıktık ancak fillerin işkenceye varan ağır eğitimlerini duyunca bunun ilk ve son olmasında karar kıldık.

Kale-sarayda çok güzel zaman geçireceğinizden emin olabilirsiniz. Kaledeki çok sayıdaki terastan sarayın iç görüntüsü harika olduğu gibi dışarıda Jaipur şehrinin manzarası, aşağıdaki göl, fillerin kaleye çıkış görüntüleri ile sarayı çevreleyen ve insana Çin Seddi izlenimi veren surlar (18 km) bizi büyülüyor. Bu güzelliği bozan tek faktör ise yapışkan satıcılar.

Şehir merkezi ise adeta açık hava müzesi gibi. Hepsi de yan yana konumlanmış önemli yerler. İnanılmaz bir kalabalık eşliğinde bir şehir kapısından geçip, şaşkın gözlerle yılan oynatıcılarını da süzdükten sonra Şehir Sarayı'na (City Palace) ulaşıyoruz. 18. yy'da inşa edilen saray günümüzde müze-köşk olarak hizmet verdiği gibi hanedanlık mensupları halen burada yaşamaktalar. Rajasthan kültürüne ait bir çok eserin yanında dünyanın en büyük gümüş kabı da burada bulunmaktadır. Zamanın hükümdarı bu büyük kabı, İngiltere gezisi öncesi yaptırıyor, içini Ganj Nehri'nin suyu ile dolduruyor ve yanında götürüyor.

Şehir Sarayı gezisinden sonra, hemen yakınındaki Jantar Mantar'a geçiyoruz. Burası dünyaca nam salmış olan astronomik gözlemevi. Hindistan sınırları içerisinde başka örnekleri de var ancak en büyük ve önemli olanı burası. Kısaca burası bir dönemin astronomi merkezi. Rehberli gezmiyorsanız autoguide ile gezmenizi öneririz. Saati tam vaktinde ölçebilen sistemler, yıldızların konumu, burç analizleri, enlem ve boylamları gösteren sistemler ve daha fazlası.

Geniş bir caddeye çıkıyoruz. Bu cadde üzerindeki binalar, şehre verilen pembe şehir isminin de kanıtı. Bir çok güzel bina var ama elbette en güzeli Hawa Mahal (Rüzgar Sarayı). Babür mimarisi ile yapılmış sarayın yapım yılı 1799. Beş katlı ve 953 kemerli muhteşem eserin yapılma nedeni, sarayda yaşayan kadınların sokaktaki şenlikleri, kendileri görülmeden izleyebilmeleridir.

Jaipur'da gördüğümüz son yer ise Jal Mahal (Su Sarayı). Man Sager Gölü içerisinde bulunan sarayın alt katı zamanla suların altında kalmış. 1875 yılında inşa edilen saray, ziyarete açık değil ancak uzaktan görüntüsü bile çok güzel. Fotoğraflarınızı çektikten sonra nehir kenarındaki yerel satıcıların ürünlerine de göz atabilirsiniz.

Alışveriş yapmak isteyenler için adres BAPU BAZAR. Her türlü ürünü rengarenk bir ortamda bulabilirsiniz. Otelimize geçip günü bitireceğiz ancak harika ışıklandırılmış Etnoğrafya Müzesi ile günü bitirdiğimiz için mutluyuz. Yarın sabah yorucu bir yolculuk olacak, istikametimiz Agra.

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.