Riga ve Çevresi

Bugün Estonya’ya geçiyoruz, başşehri olan Tallin’e doğru yola çıkıyoruz. Yol üzerinde bizi bekleyen, uğrayacağımız güzel yerler var.

ŞİİRSEL BİR GÜZELLİK: SİGULDA
Riga şehrine 50 km uzaklıktaki Gauja Nehri ovasının ortasında, Letonya’nın en güzel şehri hatta “Letonya’nın İsviçresi” olarak bilinen Sigulda’ya uğrayacağız.

Bir müddet sonra Gauja Milli Parkı içinde kurulmuş şiirlere, resimlere konu olacak güzellikte bir tabiata doğru, muhteşem bir doğa içinde yol almaya başlıyoruz.

Kış mevsiminde olduğumuz için şu anda bembeyaz karlar altındaki ağaçların çoğu yapraklarını dökmüş olmanın hüznü içinde olsalar da oldukça ormanlık bir alan, sonbaharda güz mevsiminin tüm renkleri içinde olduklarında ne kadar muhteşem bir görüntü olacağını hayal etmek hiç de güç değil, zira bu bölge “Altın Sonbahar” olarak da anılmaktaymış. Baharda, kiraz çiçeklerinin açtığı Mayıs ayında ise burada bir Opera Festivali yapılıyormuş, çok arzu ederim bir gün planlayıp bu festivale katılmayı, kiraz çiçekli ağaçları görmeyi... Kısmet, belki siz benden önce yaşarsınız bu güzelliği : )

TURAİDA CASTLE

Sigulda yakınında, yine Gauja Nehri ovasında bir tepeye kurulmuş, 13. yüzyıldan kalma kırmızı tuğladan yapılmış bir Orta Çağ kalesine uğruyoruz. Kapıda bizi yerel kıyafetleri içinde güler yüzle karşılayan sevimli kadın müzeyi gezdirerek bilgi veriyor.

1203 yıllarının kasabası, köy düzeni, evler, kullandıkları aletler, balıkçı ağları, kıyafetler hayli ilginç. 1214 yılında yapımına başlanan kalenin bahçesinde de yine ilginç taş heykeller sergilenmekte.

Kale bünyesinde bulunan kuleye çıkarsanız bu doğal parkın müthiş manzarası izleyebilirsiniz, biz kış mevsiminde gittiğimiz halde yine de önümüzde uzanan ve karlar altındaki uçsuz bucaksız ova, nehir ve köprüler çok hoş görünüyordu. Tabii biz göremedik ama bu kaleye tepeden kuşbakışı bakarsanız bu kale etrafındaki binalar ve kulesiyle bir gemi görüntüsü veriyormuş.

Baltıkların en büyük iç erozyon mağarası olan Gutman Mağarası (Good Man - iyi adam anlamında) ise Sigulda ve Turaida kaleleri arasında yer almakta ve içinde küçük bir kaynaktan su çıkıyor.

Anlatılanlara göre adeta ab-ı hayat... Yani çok sağlıklı imiş, ancak görüntü bunu pek de doğrulamıyor, etrafta dolaşan kurbağalar bu sudan daha çok yararlanıyor gibi.

Mağaranın duvarlarında 17. yüzyıldan kalma kazılmış isimler -inscriptions- görebilirsiniz, ayrıca ağaç gövdelerine isim kazıyan sevgililer bu mağaranın duvarlarına da isim kazımakta mahsur görmemişler, ancak bu adet yasaklansa da sevgililerin isimleri uzun yıllar kalacak, umarım aşklarının ömrü de uzun olur : )

GERÇEKTEN KRALLARA LAYIK BİR SARAY: RUNDALE SARAYI

Yine yolumuz üzerinde Riga’ya 1 saatlik bir mesafede Letonya’nın en çok ziyaret edilen yerlerinden biri olan Rundale Sarayı da var.

Aynı zamanda Courlanduku’nun yaz evi olarak tanınan Rundale Sarayı 1740 senesinde yapılmış, Barok ve Rokoko sanatının en sıra dışı yapısı.

Mimarı ünlü İtalyan mimar Rastrelli; St. Petersburg’da yazlık saray, Smolny Manastırı gibi muhteşem eserlerin de mimarı.

Sarayda ayrıca dönemin tanınmış usta İtalyan mimar ve sanatçıları da bu muhteşem yapıda harikalar yaratmış.

Fotoğraflar size her şeyi benden daha iyi anlatacaktır : )

Karşıdan bakar bakmaz burası gerçek bir saray dedirten bir görüntü geliyor karşınıza. Sayısız sütunlarla süslenmiş koridorlardan geçerek girdiğimiz salonlar kemerler ve tonozlarla geçilmiş, renkli duvar ve tavan süslemeleri görülmeye değer.

Her oda ayrı bir güzel, bakmaya doyulmuyor, oldukça abartılı bir işçilik ama hayran olmamak da mümkün değil.

Kristal avizeler, ipek duvar kaplamaları, lüks seramiklerle kaplı dev şömineler, dev çini sobalar kristal aynalar ve paha biçilmez freskolar, vitrinlerde sergilenen China ve cam eserler, antika vazolar, muhteşem mobilyalar gerçekten göz alıcı.

Ünlü yaz bahçesi, kış olmasına rağmen rengarenk çiçeklerle peyzajı ile Letonya'ya giderseniz mutlaka görülmesi gereken yerlerden biri.

Yarın Estonya’nın güzel başkenti Tallin’deyiz.

YAZI DİZİSİNİN DİĞER BÖLÜMLERİ:

gezimanya.com/GeziNotlari/piril-piril-bir-sehir-vilnius
gezimanya.com/GeziNotlari/vilnius-ve-cevresinde-gezilecek-yerler
gezimanya.com/GeziNotlari/acik-hava-muzesi-ve-bir-art-nouveau-baskenti-rigagezimanya.com/GeziNotlari/estonya-ve-tallinn-gezi-rehberi