Gümüşhane Gezisi İlk Durak: Torul

Sonunda Murat’ın da benim de Türkiye’de hiç gitmemiş olduğumuz bir yere gidecek olmamızın heyecanı var içimizde. Gitmeden önce Gümüşhane ile ilgili bildiklerim epey kısıtlıydı açıkçası. Gümüş madenlerine sahip olması, gümüş işlemeciliğinin gelişmiş olması, dut üretiminde epey güçlü olduğu, pestil ve köme yapımında eline kimsenin su dökemediği, zamanında yoğun bir Rum nüfusa sahip olduğu... Ama bunların çok daha fazlasıymış Gümüşhane, gidince anladık. O zaman hazırsanız, biz de size anlatalım. :)

Eğer komşu illerde bulunmuyorsanız Gümüşhane'ye gitmenin en kolay yolu hiç şüphesiz önce doğrudan Trabzon’a uçmak ki yol yaklaşık 1 saat 40 dakika sürüyor. Ardından Trabzon’dan Zigana üzerinden yaklaşık 1,5 saatlik kara yolculuğu yapmak. Biz de Trabzon sonrası Gümüşhane ile ilk olarak Torul ilçesi’ne bağlı Zigana geçidiyle tanıştık.

Zigana Geçidi Trabzon merkeze 62 km, Gümüşhane merkezeyse yaklaşık 50 km mesafede yer alıyor. Aslında burası bir nevi sınır. Zigana Dağlarının kuzeye bakan tarafını Trabzonlular kullanırken, güney tarafını Gümüşhane kullanıyormuş. Ama genelde hayvanlarını otlatmak için birbirlerinin alanına da geçebiliyorlar.

Zigana Geçidi, yıllar boyu tarihi İpek Yolu’nun en önemli geçitlerinden biri olmuş. Ticaret yapanları ve seyyahları Doğu Anadolu ve İran’dan batıya açılan liman olarak adlandırılan Trabzon’a bağlamış. Ama 1988 yılında Zigana Dağı’nda yapılan 1702 metre uzunluğundaki Zigana Tüneli sonrası eski cazibesini kaybetmeye başlamış. Ancak yine de Zigana Geçidi'nin yanı başında yer alan Zigana Kayak Merkezi ve kuzu eti servis eden et restoranlarının olması nedeniyle ziyaretçi çekmeye devam ediyor.

Geçidin bulunduğu nokta epey rüzgar alıyor. Biz arabadan indiğimiz gibi başlayan rüzgardan etkilenmemek için buradaki et restoranlarından Osman Hoca’nın Yeri’ne girdik. Diğer en bilindik olanıysa Zehir Hüseyin. Buradaki tesislerin neredeyse hepsi benzer kalitede ve etleri çok lezzetli. Girdiğimiz restoranda siparişi verip oturduğumuz sırada bir teyze gelip bize ''Hoşgeldiniz'' dedi. Tokalaşmak için yerimden kalktım ama kalktığım gibi “öyle olur muymuş, şöyle sıkı sıkı sarılacaksın” demesiyle beni kucaklaması bir oldu. Sıcak ve samimi insanlar.

Bu restoranda dekoratif olarak duvarda asılı duran yün yeleklerin hepsini bu teyze örmüş. Mekanın ortasında bir soba bulunuyor ve öğrendiğimize göre bu soba yaz kış yanıyormuş. Sebebiyse rakımın yüksekliğinden dolayı yaz akşamlarının da epeyce serin olmasıymış. Gezimize başlamadan önce bu sıcacık ortamda kuzu pirzola ve yanında ev yapımı ayran ile enerjimizi topladık.

Sezon dışı olduğundan Zigana Kayak Merkezi’ndeki tesisler de kapalıydı. 1900 metre ile 2500 metre yüksekliğindeki pistlere sahip olan merkezde 1 tane teleski ve 1 tane de baby lift bulunuyor. Genişliği 100 metre ila 200 metre arasında değişen pistler zorluk seviyesine göre orta ve zor olarak kategorilendirilmiş durumda. Ancak pist uzunluğu çok yüksek değil, 661 metre.

Zigana Dağı ve Geçidi, Zigana Kayak Merkezi’nin yanı sıra Limni Gölü Tabiat Parkı, Karaca Mağarası, Torul Cam Teras Gümüşhane’nin Torul ilçesine bağlı öne çıkan turizm destinasyonları. Gümüşhane merkeze 23 km, Trabzon merkeze ise yaklaşık 80 km mesafede yer alan Torul ilçesi Gümüşhane’nin en gelişmiş ilçelerinden biri. Trabzon’a yakın konumu ise ilçe için büyük avantaj.

Yaklaşık 14.000 kişinin yaşadığı Torul ilçe merkezi, ilçe merkezi manzarasına hakim konumuyla meşhur Torul Kalesi ve Cam Teras ile adından söz ettiriyor. Yerden 240 metre yükseklikte yer alan Cam Teras, Türkiye’nin en yüksek cam seyir terası ünvanına sahip. Cam Teras’a giriş ücretli ve girişte ayağınıza cam çizilmesin ve kirlenmesin diye bir galoş giymeniz gerekiyor. Türkiye’deki cam teraslar genelde doğa ortamları içinde ancak bu cam teras direkt bir yerleşim merkezine baktığı için oldukça etkileyici. 90 metrekarelik alana sahip olan teras aynı anda 50 kişiyi taşıyabildiğinden buraya giriş de kontrollü sağlanıyor. Çevresinde ise yöresel yemekleri tadabileceğimiz ya da dondurma, gözleme gibi atıştırmalıklar satın alabileceğimiz noktalar da var. Burada oldukça keyifli bir ortam yaratılmış.

Sonraki durağımız Limni Gölü Tabiat Parkı. Ancak Mayıs olmasına rağmen yolda oldukça fazla kar var. Bu şehirde aynı gün içinde dört mevsimi yaşayabiliyorsunuz sanki. Torul Cam Teras'ta üzerimizdeki tshirt bile fazla gelirken burada neredeyse bere eldiven takacağız. :)

Deniz seviyesinden yaklaşık 2025 metre yükseklikte yer alan Limni Gölü Tabiat Parkı, Gümüşhane merkeze 44 km, Torul ilçesi’ne 20 km mesafede. 1999 senesinde mesire yeri olarak ilan edilen Limni Gölü, çevresindeki sarıçam ve ladin ormanlarıyla dikkat çekiyor. Burada yer alan tesisler doğa ile uyumlu, tamamen ahşap. Hatta çocuk salıncakları bile ahşap. Etrafı oldukça bakımlı. Göl çevresinde yürüyüş yapmak, piknik masalarında oturup çevreyi izlemek çok keyifli.

Bu gölde de tıpkı Artvin’deki Karagöl gibi kış aylarında üzeri buz tuttuğu için üzerinde yürünebiliyormuş ancak biz gittiğimizde buzların büyük bölümü çözülmeye başlamıştı bile. :) Burası sadece doğa severlerin tercih ettiği bir yer değil, aynı zamanda yeni evlenen çiftler de bu bölgeyi düğün fotoğraflarında değerlendirmek üzere sıklıkla ziyaret ediyorlarmış.

Ve sırada Karaca Mağarası… Gümüşhane merkeze 20 km, Torul ilçesi’ne 17 km mesafedeki Mağara, Gümüşhane’nin turizme açık tek mağarası. 1996 yılında turizme açılmış olan Karaca Mağarası her sene 15 Nisan–15 Kasım arasında 7 ay boyunca ziyarete açık. Burası Trabzon’a da yakın olduğundan sıklıkla Trabzon’dan da günübirlik ziyaretçi çekiyor. Açıkçası buraya gitmeden önce bu büyüklükte bir mağara ile karşılaşacağımı bilmiyordum. Hem ben hem Murat mağaradan epey etkilendik. Gerek içi gerekse çevre düzenlemesi çok iyi durumda.

Mağaranın içini gezerken her gördüğümüz sarkıt ve dikiti bir şeylere benzetmeye çalışıyoruz. İçindeki aydınlatma ve yürüyüş yolları çok iyi düzenlenmişlerdi. Bizi mutlu eden şeylerden biri de mağaranın hemen çıkışında gördüğümüz üniversite öğrencilerinin burayı eğitim amaçlı ziyaret ettiklerini öğrenmemiz oldu.

Buradan sonra dinlenmek üzere Gümüşhane merkez’e Torullu bir işadamının yaptırdığı Ramada Gümüşhane’ye gidiyoruz.

Bir sonraki yazımızda Gümüşhane’de görüşürüz!

Gümüşhane gezisinin sonraki yazıları:Gümüşhane Gezisi İkinci Durak: Pestil, Köme ve Gümüşhane

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur.1997 - 1999 İstanbul Üni