GÜMÜŞHANE GEZİSİ İKİNCİ DURAK: PESTİL, KÖME VE GÜMÜŞHANE

Bu yazı Gezimanya üyesi TUĞÇE YILMAZ tarafından yazılmıştır. Yazılarınızı sitemizde yayınlamak isterseniz üye olabilirsiniz.

Gümüşhane gezimizin tamamında Ramada Gümüşhane’de konakladık. Açıkçası kalacağımız oteli ilk öğrendiğimde biraz şaşırmadım değil, hatta ilk tepkim “Gümüşhane’de Ramada mı var !?” olmuştu. Ama yapmışlar ve olmuş, iyi ki de olmuş. Bölgede kalınabilecek en konforlu otel. Her gün farklı rotalara buradan çıktık ve gece yine aynı yere döndük.

Gümüşhane merkezden biraz bahsedeyim. Öncelikle Gümüşhane'nin adını yakınlarındaki gümüş madenlerinden almış olduğunu belirtelim. Gümüş madenleri nedeniyle de tarih boyunca pek çok medeniyet bölgede yerleşmiş ve burada ticaret yolları geliştirmiş. Bölgede özellikle 1850’li yıllarda Rumlar’ın etkin olduğu göze çarpıyor. Hatta bölge o dönemde Yunancada gümüş kenti anlamına gelen “Argyropolis” olarak anılıyormuş.

Gümüşhane

Biz de Gümüşhane’yi gezmeye Gümüşhane’nin en eski yerleşimi olan Süleymaniye Mahallesi’nden başlıyoruz. Günümüzde terkedilmiş bir mahalle havasında olsa da özellikle son dönemde gerçekleştirilen restorasyon çalışmaları sayesinde turizme kazandırılmaya çalışılıyor.

Gümüşhane-1

Gümüşhane’nin eski yerleşim yeri olan Süleymaniye Mahallesi’nin bilinen diğer adıysa “Canca”. İlk olarak M.Ö 3.000’lerde bir gümüş madeni üzerinde kurulmuş olan yerleşim alanı yıllar boyunca pek çok medeniyete ev sahipliği yaptığı için “medeniyetler geçişi” noktası olarak tanımlanıyor. 13. yüzyılda 10 mahallede toplam 60 bin kişinin yaşadığı tahmin edilen kent 1479’da Osmanlı İmparatorluğu hakimiyetine geçiyor ve 1900’lerde madenciliğin bitmesiyle göç vermeye başlıyor. Ancak bölgenin neredeyse tamamen terk edilmesi 1950’lerdeki nüfus mübadelesi sonrasına rastlıyor. Gümüşhane merkezine sadece 5 km mesafede bulunması, Gümüşhane’nin ilk yerleşimi olması ve 2002’de “kentsel ve doğal sit alanı” ilan edilmesiyle birlikte restorasyon çalışmalarının başlaması bu bölgeyi potansiyel bir turizm cazibe merkezi haline getirmekte.

Gümüşhane-2

Bölgede çok sayıda tarihi eser ve kültürel varlık yer alıyor. Hagios Stephanos Kilisesi, Köprü, Dükkan, Ulu Cami (Süleymaniye Camii), Ulu Cami Çeşmesi, Ulu Cami Haziresi, Bagios lonnes Kaya Kilisesi, Hacı Tahir Efendi Türbesi, Bagios lonnes Kaya Kilisesi, Hagios lonnes Kilisesi, Rum Erkek Lisesi, Cami-ı Sağir Mahallesi Kilisesi, Camii Sağir Mescidi, Camii Sağir Mahallesi Kaya Kilisesi, Süleymaniye Hamamı, Dere Hamamı, Kavaklık Hamamı, Paşa Hamamı, Güzeller Mahallesi Çeşmesi ve Güzeller Mahallesi Camii bu eserlerden sadece bir bölümü. Biz de mahallenin sokakları arasında dolaşırken eski Rum okulunu, çeşitli kiliseleri, Süleymaniye Cami'sini ve pek çok minareyi görüyoruz. Muhtemelen restorasyon çalışmaları tamamlanıp tesis hizmete girince burası bölge için oldukça popüler bir nokta haline gelecek.

Gümüşhane-3

Süleymaniye Mahallesi sonrası Harşit Çayı Vadisi’nde kurulmuş olan Gümüşhane’nin günümüzdeki merkezine doğru gidiyoruz. Yaklaşık 60 bin kişinin yaşadığı kent oldukça sakin. Nüfusun üçte biriniyse öğrenciler oluşturuyor. Gençlerin kentte gitmeyi en çok tercih ettikleri yer ise içerisinde sinema ve bowling salonları da bulunan Sema Doğan Parkı.

Gümüşhane-4

Şehrin içinden geçen Harşit Çayı üzerindeki en gösterişli yapı taş köprü. Karakola yakın konumu nedeniyle Karakol Köprüsü olarak da anılıyor. Köprünün üzerine çıktığımızda çayın iki kıyısı boyunca uzanan yolları görüyoruz. Bu yollar henüz tamamlanmamış ama bittiğinde çaya paralel giden toplam 12 km’lik bir bisiklet yolu olacakmış. Süper değil mi? Ayrıca çay kenarında üzerinde satranç oynanabilecek masalar da dizayn edilmiş durumda.

Gümüşhane-5

Buradan kentin ana meydanına doğru geçiyoruz. Geniş bir meydan, çevresinde sivil mimari örneklerini görebileceğiniz binalar, meydanın ortasında çay bahçesi… Ve çay bahçesi neredeyse günün her saati hareketli.

Gümüşhane’de Pestil ve Köme Yapımı

Gümüşhane denilince akla ilk gelen Pestil ve Köme yapımıdır. Kent merkezinde ve çevresinde çok sayıda pestil ve köme yapım atölyesi bulunuyor. Aslında bu merkezlerde pestil ve köme yapımını turistik anlamda gidip göreceğiniz bir atölye yok. Ama biz nasıl yapıldığı ile epey ilgilenince yıllardır bu işi yapan Yöre Pestil bize atölyesinin kapılarını açtı.

Atölye girişinde öncelikle ayağımıza galoş giyiyoruz. Ellerimizi de dezenfektan ile temizledikten sonra atölyenin ikinci katına doğru geçiyoruz. Burada bize anlatmaya başlıyorlar: Öncelikle dutlar toplanıyor ve sonrasında toplanan dutlar kaynatılarak şıra elde ediliyor. Daha sonra süzülerek şerbet haline getiriliyor ve unla karıştırılarak “herle” denilen karışım elde ediliyor. İçerisine biraz dövülmüş fındık ya da ceviz ekleniyor.

Hazırlanan malzemeyi gördükten sonra bir üst kata çıkıyoruz. Burada çalışan herkes pırıl pırıl tek tip üniformalar içinde. Ortam biraz seraya benziyor. Çünkü her taraf camla kaplı ve ortam yoğun güneş alıyor. Burada hazırlanan malzemeyi yani herleyi özenle bezin üzerine döküyor ve ardından kaşıklarla iyice inceltiyorlar.

Gümüşhane-6

Bezlere serilen herle bir gün boyunca kurumaya bırakılıyor. Biraz sonra bu bezler üzerindeki yarı kurumuş herle ile birlikte çamaşır asar gibi asılıyorlar. Kuruması tamamlandıktan sonraysa kesilerek paketleniyorlar.

Gümüşhane-7

Kömenin yapımıysa biraz daha farklı. İpe dizilen cevizler öncelikle kaynatılmış pekmez kabına batırılıp çıkartılıyor ve kurumaya bırakılıyor. Bu işlem birkaç kez tekrar edildikten sonra yemeğe hazır hale getiriliyor. Bazı bölgelerde cevizli sucuk ya da bandırma olarak da biliniyor.

Gümüşhane-8

Her ikisi de oldukça lezzetli. Pestil ve kömeyi zaten biliyorduk ama herleyi sıcak sıcak hiç tatmamıştık. Atölye gezimiz sonrasında bir de sanki üzeri fındıklı puding gibi servis edilen ve sıcak sıcak yenen herleyi deneyimledik. Tabii çok daha doğal ve lezzetliydi.

Gümüşhane-9

Eğer yolunuz Gümüşhane’ye düşerse sadece çevreyi gezmekle kalmayın ve bir Pestil-Köme atölyesini de mutlaka ziyaret edin!

Bir sonraki yazıda bu kez Gümüşhane’nin çevresini gezeceğiz. Okumayı unutmayın!

Gümüşhane gezisinin bir önceki yazısı:
Gümüşhane Gezisi İlk Durak: Torul

Gümüşhane gezisinin bir sonraki yazısı:
Gümüşhane Gezisi Üçüncü Durak: Gümüşhane Çevresi

Gümüşha e şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Ramada Hotel Gümüşhane, gibi otelleri tercih edebilirsiniz

Gümüşhane otellerini Tatilsepeti.com üzerinden incelemek için tıklayın.
Gümüşhane otellerini Jolly Tur üzerinden incelemek için tıklayın.

TUĞÇE YILMAZ kullanıcısının resmi

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...