Çıralı (Olympos) Kumsalı

"Antik Sahil"

Kemer – Kumluca arasındaki Olympos antik kentinin de bir zamanlar sahili olan 8 km uzunluğunda, genişliği 50 ile 100 m arasında değişen bir kumsal. Kumsalın her iki ucu da kayalıklarla sınırlanmış. Kuzeyinde sadece kışın akan bir dere güney ucunda ise antik kentin içinden geçip denize ulaşan Olympos deresi var. Her yıl bu sahilde yumurtlayan Caretta caretta deniz kaplumbağaları sayesinde SİT alanı olan kumsal aynı zamanda Olympos Milli Parkı içinde yer alır. 1993’te kurulan Çevre Koruma ve Geliştirme Kooperatifi tarafından sürekli koruma altında tutulan sahilde geceleri dolaşmak, ateş yakmak, ışık yakmak, kumları kazmak yasaktır.

Fotoğraf

Kaplumbağalar sayesinde Çıralı’nın beş yıldızlı otellerle dolması engellenmiş. Sahilin kumullarında pek çok endemik bitki türü vardır. Tespit edilebilen bine yakın bitkiden yedisi buraya özgü. Sahilin gerisinde çam ve sedir ormanları uzanmakta.

Sahil boyundaki tek yerleşim olan Çıralı’nın portakal bahçeleri arasından geçen yol yaklaşık 3,5 km sonra bölge halkı tarafından “Yanartaş” olarak adlandırılan Chimaira ören yerinin girişine ulaşıyor. Yürüyerek çıkılan kutsal alan Chimaira’da, antik çağlardan bu yana yanan ateş, metan gazının çatlaklardan yüzeye çıkmasıyla oluşur.

Bellerophontes’in alevler saçan canavar Chimaira’yı kanatlı at Pegasus’un yardımıyla gömmesi şerefine Olympos’ta atletler arasında bir yarış düzelendiği ve kutsal ateşle meşalelerini tutuşturan aletlerin kente kadar koştukları hakkındaki hikaye Homeros ve Hesiodos tarafından farklı biçimlerde anlatılsa da neticede bugünkü Olimpiyat oyunlarının ve ateşinin temelleri böyle atılmış.