Lviv - Unesco Dünya Mirası Listesi'nde Tarihî ve Sevimli Kent

Mistik havasıyla, sakin, fazla trafiği olmayan, huzurlu ve tümü tarihî yapılarla donanmış, UNESCO’nun koruması altında bir Dünya Mirası kenti Lviv.

Küçük bir kent gibi görünse de, tarihî yapıları, uçsuz bucaksız orman gibi parkları, müzeleri ile gezip görülecek çok yeri var.

İstanbul’dan THY ile direkt uçabileceğiniz kente 3 gün, en fazla 4 gün ayırmanız yeterli olabilir. Hava alanı ile şehir merkezi arası 7 kilometre 20-30 dakika. Taksiler 300 grivna dese de pazarlıkla 200 grivna’ya razı oluyorlar, dönüşte otelimiz de 200 grivna’ya taksi olduğunu söyledi ancak Uber ile 70 grivna’ya geldik.

Şehrin neredeyse tamamı eski tarihî yapılardan oluşmakta, ancak görülmesi gereken yapılar çoğunlukla şehir merkezinde.

Şehri boydan kesen geniş, ortasında yine çok geniş, yemyeşil bir yaya ve park bandı olan cadde, Shevchenka Avenue ve hemen arkasındaki Rynok Meydanı en çok zaman geçireceğiniz bölge olacak. Bütün oteller, restoran, bar ve kafeler ile hediyelik eşya mağazaları da bu bölgede. Zaten nereye gitseniz kendinizi sonuçta mutlaka bu meydana açılan sokaklarda bulacaksınız.

Bayram tatilini değerlendirerek dostlarımla 4 günlüğüne gittiğimiz kenti gezmeye başlamadan önce bu şehre gitmeyi düşünenlere ve gezginlere yararlı olacağını düşündüğüm kısa bilgiler aktarmak istiyorum.

Lviv'e gidecekler için faydalı bilgiler

Lisan konusunda biraz sıkıntı çekebilirsiniz, çoğunluk Rusça ya da Ukraynaca konuşuyor ancak yardımsever, cana yakın ve sevimli insanlar, yardımcı olmaya çalışıyorlar. Otelinizden bir şehir haritası edinirseniz en azından harita üzerinden yardımcı oluyorlar. Şehir turistler açısından oldukça güvenli ve çoğu bölgede ücretsiz Wi-Fi bulabiliyorsunuz.

Kentin sokaklarında yanımızdan geçenlerin neredeyse yarısı Türkçe konuşuyordu. Sokaklarda, hemen her kafe ya da restoranda illa ki bir grup Türk’e rastladık, sohbet ettik, tabii sohbet koyulaştıkça memleket meselelerine geldi. Bu ülkenin bu kadar ilgi görmesinin nedenine de hemen karar verdik; hemen her şeyin ülkemize kıyasla oldukça ucuz olması…

Birkaç örnek isterseniz, en lüks restoranda harika et yemeği, tatlı, kahve, içkinizle birlikte 60 - 70 TL, oteliniz kahvaltı dâhil değil ise üzülmeyin, 10 liraya şahane kahvaltı yapabilirsiniz. Bira ve kadeh şarap, köpüklü şarap (prosecco) 7 – 10 TL, şişe sek şampanya (brut) 60 TL gibi fiyatlar. Taksi ile 3 saatlik bir tur yaptık, her yerde bizi bekleyerek gezdirdi, 100 TL ödedik.

Eski şehir denilen tarihî bölgeyi ve çevresindeki cıvıl cıvıl, kafe, bar, restoran ve hediyelik eşyalar satan dükkânların dizildiği sokakları yürüyerek gezebilirsiniz.

Bu bölgenin dışında kalan yerleri ise “hop-on hop-off” denen üstü açık otobüslerle ya da mini-trenlerle (6 - 7 TL) ekonomik olarak gezebilir, ayrıca tramvay ve troleybüslerle her yere ulaşabilirsiniz.

Taksiler de oldukça ucuz.

Ukrayna Mutfağının öne çıkanları

Yemek konusunda ise hiç sıkıntı çekmeyeceksiniz, her türlü yemek, her ülke mutfaklarından lezzetler bulacaksınız, üstelik de uygun fiyata. Bizim yemeklerimize ve damak tadımıza yakın yemekler de bulacaksınız. Mesela şekil biraz farklı olsa da mantı, “vareniky” etli, patatesli ya da sebzeli, yoğurt yerine de “sour cream” (ekşi krema) ülkenin ünlü lezzetlerinden. Menülerde göreceksiniz, çok lezzetli ve ucuz. Ünlü lezzetlerinden biri de “borsch çorbası”, et suyuna ya da etli, lahana gibi kök bitkilerden oluşuyor ve üzerinde yine “sour cream” ile servis ediliyor. Pide seviyorsanız, bizim pideyi andıran, hamuru biraz farklı ama çok lezzetli, ortası peynir, sebze ya da etli, ama bol malzemeli, üzerine de yumurta kırıyorlar, çok lezzetli denemenizi tavsiye ederim.

Otel kahvaltısından sıkılırsanız bir sabah kahvaltısı için, şehrin çeşitli yerlerinde şubeleri olan “Lviv Croissants”a gidin. Bildiğimiz kruvasan ama çok lezzetli bir hamur, içine yumurta da dâhil istediğiniz malzemeleri seçip sandviçli bir kahvaltı, çikolatalısı da var, hem pratik hem çok ucuz, kahve dâhil 10 TL.

Kahve demişken burası bir kahve şehri, meydandaki “Coffee Manufacturer” tabelasını görürseniz sadece bir üretim yeri olduğunu düşünmeyin, aynı zamanda bir kafe, ayrıca, fincan, makine, magnete kadar kahve ile ilgili her türlü malzeme, hediyelik eşya da bulabilirsiniz. Kahve sevenler için ilginç, kahve içmeseniz, almasanız da mutlaka girin içeri.

Avusturya’nın ünlü tatlısı “apple strudel” kremalı sıcak elmalı turta, burada da ünlü, sırf bu tatlıyı satan dükkânlar da meydanda, Turta Evi (Birçoğunun tabelası Latin harflerle olmadığı için, isimlerini yazamıyorum).

Önünden ne zaman geçsek kalabalığı dışarı taşmış bir barın özelliğini merak edip girdik, vişnelikörü ile ünlüymüş, sadece vişne likörü satan bir bar, meydanda “City Hall”un tam karşısında. Bu arada Ukrayna’da her türlü alkol oldukça ucuz.

Lviv'in ünlü kafeleri ve restoranları

Tarihî, mistik ve bir rüya kent Lviv’de neredeyse her adım başında sevimli, keyifli bir kafe bulabilirsiniz, zira burası bir kahve şehri. Ünlü restoranların dışında rastgele girdiğiniz bir mekân bile size umduğunuzun üzerinde hoş ve lezzetli tatlar sunabiliyor.

Champagneria X&X

Her daim kalabalık olan bu restoran çok farklı özel yemekler sunuyor.

Pideden söz etmiştim, bizim pideyi andıran, hamuru biraz farklı ama çok lezzetli, ortası bol malzemeli, peynir, sebze ya da etli, üzerine yumurta kırılmış, biz çok beğendik, oldukça lezzetliydi, denemenizi tavsiye ederim. Menüde 2 ana yemek var, pide dışındaki diğer ana yemek yine özel, çok lezzetli çıtır bir ekmeğin arasında özel bir sosis, çeşitli soslarla servis ediliyor. Kesinlikle tavsiye edeceğim bir restoran, fiyatlar çok uygun. Başlangıç olarak, seviyorsanız, harika istiridye deneyebilirsiniz. Her şey çok lezzetliydi, ayrıca yine çok uygun fiyata şampanya ya da prosecco eşliğinde keyifli bir yemek isterseniz, denemenizi tavsiye ederim.

Arsenal Restoran

Tavsiye edeceğim, memnun kaldığımız diğer bir restoran ise (Domuz eti ağırlıklı olduğu için yemiyorsanız mutlaka sorun) Arsenal restoran. Tarihî bir binanın altında mahzen gibi mistik, adeta bir Orta Çağ ortamını andıran bir ortamda odun ateşinde doyasıya et, özellikle kaburga yemek isterseniz uğramalısınız.

Rezervasyon yapmıyorlar, kapıda isim ve kişi sayısını kara tahtaya yazdırıp barda içkinizi yudumlayarak sıranızı bekliyorsunuz, mekân oldukça büyük, çok fazla beklemeden sıranız geliyor. Garsonumuz kendini tanıttıktan sonra kâğıt masa örtüsünü serdikten sonra, herkese önlük takıyor, önümüze de tabak, çatal ve bıçak resmi çiziyor :) zira bunların hiçbiri masamıza gelmiyor.

Kaburgaları ellerinizle yedikten sonra çeşitli yerlere yerleştirilmiş olan antika görünümlü çeşmelerde ellerinizi yıkayabilirsiniz.

Baczewski Restaurant

Kentin ünlü ve çok popüler restoranlarından biri de, birkaç gün önceden rezervasyon yapmanız gereken “Baczewski Restaurant”. Meydana açılan bir sokakta hoş bir mekân, kahvaltısı, et yemekleri, servisi ve likörleriyle ünlü, en pahalı yerlerden biri. (Kişi başı 65 TL ödedik.)

Atlas Restoran

Bir öğlen keyifli bir yemek de meydana bakan “Atlas Restoran”da yedik. Tavsiye edeceğim restoranlardan biri.

Hediyelik eşyalar satan pazar da bu restoranın tam karşısına kuruluyor.

Lviv Croissants

Bir gün de otel yerine dışarıda kahvaltı etmek isterseniz dün de bahsettiğim “Lviv Croissants”ı tavsiye edebilirim. Çok lezzetli, hem pratik hem çok ucuz, kahve dâhil 10 TL.

Coffee Manufacturere’ın dışında ilginç bir kafe. Bana cazip gelmedi ve gitmedim, anlatayım kararı siz kendiniz verin.

Mazo Cafe (Masoch Cafe)

Sadece akşamları açık, kapının önünde ilginç bir heykel göreceksiniz, insanlar sarılıp fotoğraf çektiriyorlar. Bu kafe, aynı zamanda bir restoranmış, ancak gidecek olursanız yemeğin yanı sıra kırbaç ve tokat da yiyormuşsunuz, ama seksi kıyafetli garson kızlardan... Tokatlar sanırım ücretsiz :)

Adı üstünde Mazoşist Kafe.

Lviv Çikolata Fabrikası - Chocolate Factory

Tıpkı kahve üreticisi gibi sadece üretici değil... Komple binaya yayılmış, aynı binada hem üretim yapan, satan ve kahve içerken çikolataları tadabileceğiniz bir kafe. Eski ahşap bir bina, daracık ilginç merdivenlerinden tırmanıyorsunuz, giriş katı ve üzerinde el yapımı çikolata imal edilen atölye, üst katta çikolata satış yeri en üst kat da kafe, bir kahve içip çikolataların tadına bakalım. Müthiş lezzetler, tatmakla kalmayıp yurda dönünce ikram etmek üzere sevdiklerimiz için de satın alıyoruz.

House of Legends (Efsaneler Evi)

Mazo Kafe ve Çikolata Fabrikası’nın bulunduğu sokağın hemen arkasındaki sokaklardan birinde yine ilginç bir binaya gidiyoruz. Eski ahşap yapı, geçmişte baca süpürgecisi ve ailesinin yaşadığı evmiş. Girişte yine hediyelik eşyalar satan bir dükkân var. Sonra daracık merdivenlerden yukarı tırmanıyorsunuz, çatıdaki baca temizleyicisinin heykelin elindeki şapkanın içine para atıyorlar, isabet ederse dileğiniz oluyormuş.

Biz kahvemiz, tam karşısında minik ama çok sevimli kafelerden birinin, içinde meyve ağaçları olan, bahçesinde içmeyi tercih ettik. Doğru karar vermişiz, “Bizde sadece Türk kahvesi var” demesinler mi... Tam da aradığımızı bulmuş olduk, özlemişiz doğrusu. Hatta tam Türk usulü olsun diyerek fiyat pazarlığı bile yaptı bizimle, çok sevimli genç bir garson, kurabiye de ikram etti ve iyi bir bahşişi de hak etti tabii.

Pravda Bira Tiyatrosu

İlginç bir bira kafe daha. Müzeye çevrilmiş bir bira fabrikası. Giriş katı yüzlerce çeşit bira, bira bardakları, açacaklar, kısacası bira ile ilgili her şey, aksesuarlar satan bir market, bira üretim yerleri. Üst katlar ise, hepsi birbirinden değişik ve lezzetli biraları tadacağınız bar ve restoranlar, canlı müzik de dinleyebileceğiniz ilginç bir mekân, tiyatro tarzında bir Bira Evi. Meydana baktığı için üst katlarda cam kenarında oturmak keyifli.

Bu sokaklarda ise, yan yana, istemediğiniz kadar çok hediyelik eşya, kıyafet satan dükkânlar göreceksiniz, hepsinde de fiyatlar genellikle aynı.