En Güzel Çiçekler Kasabası Spello

Assisi’nin 10 km ötesinde görülmeye değer olduğunu araştırmalarımda öğrendiğim bir başka tarihi kasabaya gidiyoruz, iyi ki de gidiyoruz; Assisi’nin komşuları “Umbria’nın trio kasabaları”ndan biri olan Spello. Buraya kadar gezdiğimiz her şehir ve kasabada çiçekler içinde balkonları ile evleri anlattım, pencereleri ile taş evlerin sevimliliğinden güzel sokaklardan bahsettim ama bu güne kadar belki de gördüğüm en güzel çiçekler, en yoğun çiçeklerle süslenmiş evler, en daracık sokaklar ile en sevimli mi sevimli, şipşirin küçücük bir kasaba burası. Birkaç Ortaçağ taş kapıdan girilen şehir, Ortaçağ duvarları ile çevrelenmiş. 1159 senesinde yapılmış Santa Maria Maggiore; cephesi Romanesk, çan kulesi 13. yüzyıla ait ve meşhur Umbrialı ressam Pinturicchio adıyla bilinen Bernardino di Betto tarafından yapılmış, fresklerle süslenmiş. 11. yüzyıl yapımı Sant'Andrea, 13. yüzyıl yapımı San Lorenzo, 11. yüzyılda Romanesk mimarisi ile yapılmış şık bir yapı San Claudio görülmeye değer yapıları… Yine de benim bu kasabayla ilgili aklımda kalan şey; şahane çiçekler.
Küçücük bir kasaba ama daracık sokaklarında karşınıza bir trattoria veya osteria çıkıveriyor (Osteria; son derece basit, yazılı mönüsü bile olmayan ve şef o gün ne yemek yapmak istediyse o yemeklerin yendiği bir lokanta. Trattoria ise osteria'dan biraz daha ciddi ama ristorante kadar lüks ve pahalı olmayan lokanta). Biz de daracık bir sokakta aşağıdaki vadiye bakan bahçesinde meyve ağaçları olan şirin bir restoranda “şarap turu”muzda en beğendiğimiz şarabı menüde görünce, bir de ummadığımız kadar güzel “pasta”lar yiyince Spello aklımda yer edecek bir kasaba oluveriyor.

BEVAGNA

Bir sonraki durağımız trio kasabalardan bir diğeri olanBevagna. Kalabalık otobüslerle gelen turlardan ziyade bizim gibi meraklı turistlerin uğradığı, pizza yerine daha çok “gurme antipasti” yapılan şarapevleri ile ünlü, sanat ve tarih kasabalarından biri. Diğer iki kasabadan farklı olarak, bir tepe üzerinde değil de Teverone Nehri yatağında vadide kurulmuş bir kasaba.
 Roma döneminde Spello kadar önemli bir kasaba olmuş ama biz burada kısa bir tur yaparak uzun vakit geçirmeyerek, trio kasabalardan sonuncusu olan Montefalco’ya gidiyoruz.