Güzel Kokulu Liman: Hong Kong

Çin’i epeydir merak ediyordum ama gitmek için çok da çaba göstermedim, oysa Çin mutfağı en sevdiğim dünya mutfakları arasındadır. Son yıllarda da hem turistik olarak oldukça rağbet edilen bir ülke hem de dünyanın en önemli ekonomik güçlerinden biri olması beni “Çin’e gitmeli” diye düşündürüyordu. İşte böyle bir zamanda Güney Çin gezisi teklifi hoşuma gitti ve düştüm yollara.

Daha önce birkaç kez Hong Kong’a gitmiştim ama bende hiç iz bırakmadığı için fazla bir beklentim olmadan gittim, ancak Çin’i bu kadar beğeneceğimi ve etkileneceğimi, hiç ama hiç tahmin etmemiştim.

Etnik topluluklar, ilkel ama bizleri candan karşılayan kabileler, sevimli güzler yüzlü insanlar, müthiş sevimli çocuk ve bebekler, som altından heykelleriyle tapınaklar, şairlere ve yazarlara ilham olacak kadar güzel manzaralar, tabiat, enteresan mağaralar… Gerçekten inanılmaz, muhteşem! Çok ama çok beğendim ve sevdim ben Çin’i. Uzun bir yazı dizisi olacak ama sıkılmadan okuyacağınızı ve görmeden bile bana hak vereceğinizi tahmin ediyorum.

Daha önce hiçbir Türk’ün gelmediğini rehberlerimizden öğrendiğimiz bazı yerlere gittiğimizde Fransa ve ABD’den sonra dünyada en çok ziyaret edilen üçüncü ülke olan Çin’e daha önce gelmeyerek bu güzellikleri kaçırmışız diye düşünüyorum.

Antik Çin Medeniyetinin günümüze katkısı

Çin medeniyeti, yaklaşık 5 bin yıllık yazılı tarihi ile ve dünyanın en eski süreklilik arz eden medeniyetlerinden… İnsanlık tarihinin en önemli buluşlarından kâğıt, pusula, barut ve matbaa Antik Çin medeniyetine ait.

Tarihi M.Ö. 200’lü yıllara dayanan Çin İmparatorluğu, birçok hanedanlıktan oluşmuş ve uzun sürmüş bir imparatorluk. Çin'deki iç savaş sonrasında Çin Halk Cumhuriyeti (Doğu Asya'daki anakara Çin toprakları, Hong Kong ve Macau) ve Çin Cumhuriyeti Tayvan (Çin'de hak iddia etse de sadece Tayvan Adası ile çevreleyen adacıkları kontrol eder) olarak Çin adını kullanan 2 devlet ortaya çıkmış.

Hükümetin nüfus kontrolü ile ilgili tedbirler almasına rağmen nüfus olarak dünyanın birinci, yüzölçümü olarak ise dünyanın üçüncü büyük devleti olan Çin’in; başkenti Pekin, para birimi ise Yuan. Ülkede yaşayan azınlıklar ise Türkler, Şuanglar, Hueiler, Tibetliler ve Moğollar. İktidarda, ülkenin tek siyasi partisi ve dünyadaki en büyük siyasi partilerden birisi olan komünizm partisi bulunuyor. Ülkede yasama ve yönetim Milli Halk Kongresi'nin elinde.

1976 yılında Mao’nun ölümünden sonra batıya açılmaya başlayan Çin’de toprakların mülkiyeti tüm halka ait olsa da mülkiyeti halk adına devletin ve merkezi yönetimin kontrolünde. Yasaların devlet mülkiyetine bıraktığı bölümler dışında kalan kırsal toprakların mülkiyeti ise kolektiflere ait.

Çin ile ilgili kısaca bilgi verdikten sonra biz hemen gezmeye başlayalım, zira anlatacak o kadar çok güzellik ve enteresan yerler var ki…

Yine yeniden Hong Kong

THY’nin direkt seferi ile 10,5 saat uçtuktan sonra daha önce birkaç kez gittiğim Hong Kong’a ulaşıyoruz. 1997 tarihine kadar Britanya Krallığı’na bağlı sömürge ve adalar grubuyken, bu tarihten itibaren Çin Halk Cumhuriyeti 'ne bağlı özerk bir bölge olduğu için gittiğimiz tarihlerde vize gerekmiyordu. Ancak bir alışveriş cenneti, ticaret ve turizmde çok popüler olduğundan havaalanı oldukça kalabalık ve pasaport kuyruğunda epeyce bekliyoruz.

Hong Kong Adası bazıları 2 katlı olan birçok köprüyle ana kıtaya bağlı; Kowloon Yarımadası ve 235 küçük ada üzerine kurulmuş. Nüfus yoğunluğu bakımından km² başına 1108 kişi ile dünyada 27. sırada olması nedeniyle şehri yer altına kurmuşlar (dünyadaki en büyük yer altı şehirleri Montreal ve Toronto’da). Tren ile ulaşım oldukça gelişmiş, her 2-3 dakikada bir 2 bin kişinin kullanabileceği Çin’e gidip gelen trenler mevcut, belki bu sayı bugünlerde daha da artmıştır. Nüfusun hemen tamamı Çinli ve büyük bir kısmı Budist olmakla birlikte Müslüman, Hindu, Musevi, Hristiyan ve Taoistler de yaşıyor. Bu bölgede Kantonca konuşulmakta, ama Çin de Mandarin şivesi hâkim.

Hong Kong'da Gezilecek Yerler

Çiçek Pazarı

İlk gezeceğimiz yer, çiçek ticaretinin yapıldığı bin bir renk ve çeşit çiçekleri görebileceğiniz çiçek pazarı, daha sonra ise kuş ticaretinin yapıldığı, yine rengârenk egzotik kuş türlerini görebileceğiniz Bird Market (kuş pazarı)’e gidiyoruz. Bu pazarlar hem görsel olarak muhteşem hem de her türlü yöresel ürünleri satın alabilme olanağınız mevcut. Çin’de sıkı pazarlık etmeyi sakın unutmayın.

Victoria Tepesi ve Peak Tramvayı

551 metre ile Hong Kong’un en yüksek ve en önemli turistik yeri olan Victoria tepesine, tarihi Peak Tramvayı ile çıkıyoruz. Hong Kong’un binalar ve kuleler ormanını andıran muhteşem manzarasını kuş bakışı seyredebileceğiniz en güzel mekân.

Batı Kowloon bölgesinde yer alan 118 katlı, 484 metre Union Square o tarihlerde inşaat halinde, bu bina şehrin en yüksek binası olacak denilmişti. Şu anda 48 adet asansör ve içerisinde 5 yıldızlı ve dünyanın en yüksek oteli olan Ritz Carlton - Sky 100 adıyla yer almış, binanın en yüksek 15 katı bu otele ayrılmış.

Aberdeen Balıkçı Köyü

Daha çok daha çok balıkçıların yaşadığı Aberdeen balıkçı köyünde tekne turu yapıyoruz,  köylülerin bir kısmı halen denizde teknelerinde yaşıyorlar. Bu tur sırasında Hong Kong’un en ünlü ve burada çekilen filmlerde illaki birkaç karesi olan Jumbo Restoran’ın yakınından geçerken birkaç sene önce geldiğim ve fazlaca turistik bulduğum, hatta yemekleri mi yağı mı kötüydü hatırlamıyorum ama o gece pek uyuyamadığım aklıma geliyor. Ben seyahatlerimde her zaman otantik ve yerli halkın gittiği restoranları tercih eder oldum.

Gezdiğimiz yerlerin yakınlarında yer alan sokak pazarları, Stanley Market ve Ladies Market’e de uğruyor ve biz hanımlar hemen alışverişe başlıyoruz. Çeşit çeşit ipek giyim eşyaları fazla yer tutmasa da gezimizin son günlerinde gideceğimiz büyük ipek fabrika yerlerinden ipek yorgan, nevresim takımları vs. alabileceğimizi bildiğimiz için alışverişte dikkatliyiz.

2 günlük kısa vaktimizde; Repulse Bay ve plajı, Man Mo mabedi, çok daha otantik Chi Lin mabedi, Wong Tai Sin mabedi ziyaretlerine zaman ayırıyoruz. Akşam yemeğini Kowloon kıyısında bir restoranda yedikten sonra karşı sahildeki binalar üzerinde sergilenen tek kelimeyle muhteşem ses ve ışık gösterisini izliyoruz.