VİETNAM’IN BAŞKENTİ HANOİ

Vietnam’daki ilk durağımız başkent Hanoi. İstanbul’dan Hanoi’ye Singapur üzerinden aktarmalı olarak tam tamına 24 saatte ulaşıyoruz.

Hanoi, 1954-1976 yılları arasında Kuzey Vietnam'ın başkentiymiş. Uzun yıllar boyunca da Fransız sömürge yönetiminin merkezi olmuş. Ancak 2. Dünya Savaşı sırasında Japonya tarafından işgal edilmiş. 2 Temmuz 1976’dan bu yana ise Vietnam Sosyalist Cumhuriyeti'nin başkenti.

Hanoi'nin nüfusu yaklaşık 6,5 milyon kişi. Sahip olduğu nüfus ile Vietnam’ın ikinci büyük kenti durumunda. Özellikle son yıllarda inşa edilen yapıları ve gösterdiği gelişme ile güneydoğu Asya’nın yükselen yıldızı olarak ifade ediliyor.

Şehir, merkezde yer alan Hoan Kiem gölü çevresinde kurulmuş. Hoan Kiem Vietnam dilinde “iade edilen kılıç” anlamına geliyor. İsim ise şöyle bir efsaneden kaynak alıyor. Çinli’lere karşı savunma yapabilmesi için Kral Le Loi’ye Tanrılar tarafından büyülü bir kılıç veriliyor. Daha sonra kral gölde bot ile gezinti yaparken dev bir kaplumbağa ile karşılaşıyor ve bu dev kaplumbağa kralın elinden kılıcı geri alarak gölün derinliklerine doğru gözden kayboluyor. Kılıcı suyun derinliklerinde Tanrılara geri iade ediyor. Bir söylentiye göre bu gölde hala dev kaplumbağalar yaşıyormuş.

Hanoi bölgesine uygun ulaşım yollarından biri de havayolu. En uygun fiyatlı uçak biletlerini görmek için tıklayın

Hanoi

Bu efsane de Water Puppet Theater denilen Su Kukla gösterisinde canlandırılıyor.

Göl özellikle akşam üstü saatlerde oldukça etkileyici bir görüntü sunuyor. Göl ve çevresi halkın en önemli dinlenme yerlerinden biri. Aynı zamanda sabah saatlerinde insanlar burada toplu olarak “tai chi” yapıyorlar, öğleden sonra ise göl kenarında oturup kitap okuyorlar.

Hanoi şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Otel yerine ev kiralamak isterseniz Tuti Opera Homestay, Tonkin Homestay, 6Senses Homestay Red River View güzel bir seçim olacaktır. Bunlardan en iyileri Royal Holiday Hanoi Hotel, Bonsella Hotel, Hanoi La Siesta Central Hotel & Spa. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Moonhouse Hanoi, B-Home Apartment, Tuti Opera Homestay gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Hilton Garden Inn Hanoi, Hilton Hanoi Opera, Hanoi Old Town Palace Guest House tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Hanoi aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Hanoi-1

Biz de ilk olarak bu gölün üzerinde yer alan Ngoc Son Tapınağı’na gidiyoruz. Tapınağın girişinde ufak taştan oyulmuş minik tapınma alanlarının içerisinde ateş yanıyor. Buraya gelen kişiler ellerindeki deste deste sahte paraları bu ateşe atıyorlar. İnanışlarına göre, bunu ölmüş yakınlarının ruhları için yapıyorlar, ateşe attıkları bu paralar, doğrudan kaybettikleri yakınlarına ulaşıyor ve onları ihtiyaçlarını karşılamasında yardımcı oluyormuş.

Hanoi-2

Diğer bir konu da Şehirdeki insanları ölünce yakılıyor, köydekilerin ise gömülüyor olması. Bunun sebebi ise daha çok gelir ile alakalı. Yakılma olayı gömülmeye oranla daha masraflı olduğundan ve kırsalda yaşayanların gelirleri daha limitli olduğundan böyle bir şeyi tercih ediyorlar.

Ardından Gölün üzerindeki Tapınağa ulaşıyoruz.

Hanoi-3

Bol bol tütsü eşliğinde bu tapınağı da gördükten sonra ayrı bir bölümünde yer alan mumyalanmış dev bir kaplumbağayı görüyoruz. Burası da Hanoi’de en fazla ziyaret edilen bölgelerden.

Hanoi-4

Tapınağın yer aldığı bölgeden şehrin manzarası harika görünüyor.

Çok gösterişli olmayan Hanoi başbakanlık binasını da gördükten sonra liderleri Ho Chi Minh’in mozolesine gidiyoruz.

Hanoi-5

Ho Chi Minh, 1890 senesi doğumlu. 20 yaşlarındayken Fransa’ya gidiyor. Buralarda komunist derneklerinde faaliyet gösteriyor. 1945 senesinde Fransızlara karşı savaşı başlatıyor ve 1954 senesinde Fransızlara karşı verdiği mücadeleyi kazanıyor. 1959’da da Amerikalılar ile savaşıyor.

1969 senesinde vefat eden Ho Chi Minh, vasiyetinde yakılmayı istemiş. Küllerinin de kuzey, orta ve güney Vietnam’a serpilmesini istemiş. Ancak bu isteğine rağmen 1975 senesinde anıt yapılmış ve cesedini de mumyalamışlar.

Ho Chi Minh’in mumyalanmış cesedi şu an anıtın içerisinde bulunuyor. İnanışlarına göre Ho Chi Minh mumyalanmış olmasına rağmen halen saçları ve tırnakları uzuyormuş. Ruslar mumyalama işini iyi bildikleri için her sene mumyası 15 günlüğüne Rusya’ya gönderilip bakımı yapılıyormuş.

Hanoi’deki en önemli yapılardan biri de tek ayaklı pagoda. Rivayete göre, Kral Le Loi rüyasında Lotus çiçeğinin üzerinde oturan Buda’yı görmüş. Buda, kendisine oğlunun olacağını müjdelemiş. Gerçekten de oğlu olmuş. Kral Le Loi de bunun üzerine tek ayaklı pagoda’yı yaptırmış. Tek ayaklı yaptırmasının sebebi de , suyun içindeki tek bacağın Lotus çiçeğini anımsatıyor olması.

Hanoi-6

Vietnam’daki ilk batılı tarzda üniversite Hanoi’de kurulmuş. Bu üniversite halen Vietnam’daki bilimsel çalışmaların ve araştırmaların merkezi durumunda.

Ardından Hanoi cezaevini (Maison Centrale) görmeye gidiyoruz. Burası 1890 – 1896 seneleri arasında Fransızlar tarafından yaptırılmış. 500 kişilik yapmış olsalarda, burası hiç 2.000 kişinin altına düşmemiş. Bu cezaevinin bir bölümü yıkılıp yok edilmiş. Bir kısmı ise korunma altına alınarak müzeye çevrilmiş. Görülmeye değer.

Hanoi-7

Vietnam’da iken mutlaka bir su kukla gösterisine gitmenizi öneririm. Bu gösteri, çeltik tarlalarında çalışırken çocukları ve halkı eğlendirmek amaçlı geliştirilen basit bir kukla gösterisi. Gösteri yaklaşık 1 saat civarında sürüyor.

Hanoi-8

Şehirde caddelerde dolaşırken, etrafta elektrik kablolarının açıkta olduğu dikkatinizi çekecek. Bu kadar çok dışarıda olan elektrik kablosunu, bir de Bolivya’daki Büyücüler çarşısı bölgesinde görmüştüm.

Hanoi-9

Trafikte tam bir keşmekeşlik yaşanıyor. Her taraf motosiklet dolu. Her motosiklette ise neredeyse 3-4 kişi var. Motosiklet ile aklınıza gelen her şeyi taşıyorlar. Kafes içinde domuz, üçlü kanepe, 2 metreye 1 metre büyüklüğünde cam… daha neler neler…

Hanoi-10

Hanoi’deki binaların cepheleri çok dar. Bir çok binanın da sıvaları dökülmüş vaziyette.

Vietnam’da aile ilişkileri çok önemli. Abilik, ablalık, amcalık, dayılık önemli kavramlar. Aileye verilen önem en üst seviyede.

Okul çıkışında motorsiklet ile çocuklarını bekleyen anne ve babalar var. Ufacık motorsiklette çocuklarını araya almak suretiyle tost yapıp, 4 kişi (Baba - çocuk 1 – çocuk 2 – anne) biniyorlar. Bir çok motorsikletin aynası bile yok.

Hanoi-11

Biz de vızır vızır motosiklet trafiği içinden geçerek, Halong Bay’a doğru yöneliyoruz.
Vietamın başkenti Hanoi'de konaklarken muhteşem vietnam yemeklerinden tadabileceğiniz Hanoi La Siesta Hotel & Spa ve Hanoi Charm Hotel gibi oteller mevcut.

HANOİ’NİN UNUTULMAYACAKLARI:
Kızartılmış böcekler, motosiklet kullananlar ve trafik karmaşası, açıkta duran çok kalabalık elektrik kabloları, Ho Chi Minh mozelesi, Tek ayaklı pagoda, Su kukla gösterisi, Hoam Kiem Gölü ve çevresi, Ngoc Son Tapınağı ve mumyalanmış kaplumbağa

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım. Otuz yıl boyunca Göz Hastalıkları uzmanı olarak Sinop’ta görev yaptıktan sonra emekli oldum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım. Çalıştığım süre içerisinde dünyayı gezmek,...