Beş Toprak, Beş Köy - Cinque Terre

İtalya'ya geldiniz Ligure Bölgesi ya da Cinque Terre Bölgesine nasıl gidersiniz? Efendim şöyle ki, bizce pek kullanılmasa da burada tren en iyi alternatif... Diyelim büyük bir tura çıktınız, eğer benim gibi Roma'dan yolculuk edecekseniz yaklaşık 5 saat süren keyifli bir  tren yolculuğu ile gidebilir veya Milano'dan 2,5  saat, Genova'dan ise yaklaşık bir saat süren yolu tercih edebilirsiniz...

Cinque Terre'de konaklamak çok kolay değil çünkü bunlar küçük balıkçı kasabaları. Bu nedenle konaklamanızı bölgenin başlangıç  ve bitiş noktaları olan Levanto ya da La Spezia da yapabilirsiniz ya da benim gibi orta noktayı seçip Rapallo taraflarında kalabilirsiniz.

Gelelim ulaşıma... Burada ulaşım için tek seferlik tren biletleri alabilirsiniz ancak biletler biraz pahalı. Ama zannediyorsanuz ki bir kasabayı görmek yeter, yetmez efendim :) Cinque Terre kartı alıp bir ya da iki günlük tüm yolculukları tek kartla halledebilirsiniz. Ki en az iki gününüzü kasabaları gezmeye ayırmanızı tavsiye ederim. Ben iki günlük kart aldım. Bu kart hem yürüyüş yollarında hem de trende kullanmanız için geçerli...  2 tip kart var, alırken sormanızda bu yüzden fayda var. Aynı zamanda Corneglia'da otobüs ulaşımıda bu kart dahilinde. Unutmadan pek çalışmasa da kartta wifi da var. Ama ben 2 günde sadece bir dakika kullanabildim :) Aldığınız kartın arka kısmında bir kullanıcı adı ve şifre var onu kullanarak bağlanıyorsunuz ama bulunduğunuz bölge öyle pek de teknolojik bölge olmadığından bağlantı kuramıyorsunuz :) Ama zaten bağlanmayın bırakın bir kenara telefonunuzu ne güzellikler var dünyada görün hissedin dinleyin... İnanın seyahatlerde fotoğraf makineleri ve telefonları biraz bıraktığınızda gerçekten algıladıklarınızın keyfine varacaksınız.

La Spezia:1 günlük kart ücreti : 16  Euro ( tren dahil)
2 günlük kart ücreti : 29 Euro ( tren dahil)

Burası körfezin güney tarafındaki ucu... Bölgedeki en büyük kasabalardan şehirlerden biri... Cinque Terre kartınızı aldığınızda turunuza başlayabileceğiniz bölgelerden. Daha çok denize kenarı bulunan bir sanayi şehri havası verdi bana... Tarihi bir cadde bir kale bir iki park ve marina dışında bana burda kalmalısın hissi yaratamayan bir şehir oldu... Ama dediğim gibi aldınız kartınızı sonuna kadar kullanın. Kalınası olmasa da gezilesi bu şehre de vakit ayırın ...

Ubaldo Formentini - San Giorgio Kalesi'nde Şehir Müzesi:
Kale yakın zamanda yenilenmiş ve içinde hem tarihi eserleri görebileceğiniz salonları hem de yeni eserlerin sergilendiği sanat galerisi ile ziyarete açılmış durumda. 1262'de deniz muhafaza kulesi olarak Niccolò Fieschi tarfından yapılan bu kale 1273 'te Genevizliler tarafından yıkılmış ve 1371'de yeni surlarla tekrar yapılmış. La Spezia manzarasını en iyi görebileceğiniz kaleye iki basamaklı asansörle çıkıyorsunuz.

İtalya'nın en önemli sivil ve askeri liman kenti olduğundan birden fazla denizcilik ve askeri müzeye sahip .İlgi alanınıza giriyorsa (buraya kadar geldiyseniz ilgilenin derim, benim vaktim çok olmadığı için sadece kaleyi gezebildim) aşağıda listelediğim müzeleri öneriyoruz efendim; gidin, görün, gezin! :)

• Amedeo Lia Müzesi
  • Palazzina delle Artı ve Mühürler Müzesi
  • Modern ve Çağdaş Güzel Sanatlar Müzesi (CAMeC)
  • Kilise İdaresi Müzesi
  • Şehir Etnografya Müzesi
  • Teknik Denizcilik Müzesi
  • Milli Nakliyat Müzesi

Gelelim Cinque Terre köylerine, öyle aman aman uzun uzun şurada şu var diye yazılacak yerler değil -yazamayacağımdan değil yani köyler küçük ben ne yapayım :) her dükkanı anlatsam ancak bir  sayfa tutar, o derece.

Riomaggiore:
Bu köy ait ilk bilgiler 1251 yılına dayanıyor. Genova Cumhuriyeti (O zamanlar İtalya filan yok tabi.) 200-1300 yılları arasında güneye doğru yönelerek güvenli limanlar için bu bölgeyi hareketlendirme ve bu bölgede yaşam yaratmaya karar vermiş.  O zamandan beri burada yaşam var denizcilik var ve yanı sıra tüm köylerdeki gibi şarapcılık var. Aynı zamanda Riomaggiore'de anıtsal yapılar da var. Örneğin San Giovanni Battista Kilisesi, Oratoryo St.Maria Assunta (ahşaptan yapımış bir Madonna varyasyonu - tabii ki o sandığınız Madonna değil :) ve tepede önemli tarihsel yere sahip bir kale... Benim en sevdiğim köylerden oldu burası... Özellikle şunu belirtmek istiyorum ki limanın hemen yanındaki kayalıklardan kendilerini sulara bırakan o canım abileri izlerken içim gitti. Burada yerellerin yanı sıra turist abiler de sanki çok kolay bir şeymiş gibi o yüksek yüksek tepelerden aşağı atlıyorlar...  Benim gibi ağzı açık ayran delisi turistler de "ay gitti gitti canım çocuk gitti " nidalarıyla izliyor :) Hemen hemen tüm köylerde denize girebiliyorsunuz  bazılarında biraz zor oluyor ama yanınızda mayonuzu getirmeyi unutmayın .

Manarola:
Ceneviz tarzı tipik kule evlerle çevrili  bir köy... Bir mücevher gibi ışıldar geceleri...  XII.yüzyılda kurulan köyün şu anki adı antik isminden geliyor. "Magna roea" ismi köyde halen bulunan büyük değirmen çarkından geliyor. Bu minik köyün en önemli anıtı ise San Lorenzo Kiliisesi... Kilisenin en önemli öğesi ise aslında ana binadan ayrılmış olan çan kulesi... Çünkü bu kule zamanında savunma için kullanılmış... İnsan şaşırıyor bu minnak sevimli köylere kim ne diye saldırsın... Ama saldırmışlar işte... Cinque Terre'de muhteşem manzaralar izleyebileceğiniz köyler arası yürüyüş parkurları var demiştim. Bunların en güzeli ve kısası Romantic Path olarak geçen Riomaggiore ve Manarola arasındak yol... Eğer haliniz kalırsa bu yolu yürümenizi öneririm... Limanda ve köy içinde oturup bir şeyler yiyebileceğiniz pek çok yer var ama manzarayı izlemek ve keyfini çıkarmak için önerim Coreglia yolu üzerinde Neptua Cafe'de oturmanız. Yiyecek sandviçler vs. dışında pek bir şey yok ama manzarayı görebileceğiniz en güzel yer burası... Biraz dinlenin bir şeyler için nefeslenin işte ama mutlaka gidin pişman olmayacaksınız.

Corniglia:
Denizle bağlantısı olmayan tek köy Corneglia...  Başlangıçta pek sempatik gelmese de sokak aralarına girince bu köyü de sevdim. Aralarda dilim pizza alıp yiyebileceğiniz yerler, merdivenlerde hüpletebileceğiniz tatlılar bulabilirsiniz... Sonra tıpkı Santorini ve Mykonos'ta olduğu gibi daracık sokakların sonunda bir pencereden deniz manzarasını görürsünüz... Hayat bazen büyüleyici dostlar... Köye çıkmak için 388 (rivayete göre 365) basamak çıkabilir ya da tren istasyonunda kartınızı kullanarak binebileceğiniz minibüsleri kullanabilirsiniz. 15 dakikada bir hareket eden minibüsleri dönüş yolunda da kullanabilirsiniz. Şahsen ben ne o merdivenleri çıktım ne de indim :) Mantıklı değil, ucunda ulaşacağım yerde dinlenemeyeceğim ki ne diye yoruyorum kendimi? Yazık ayacıklarınıza zaten bütün gün yürüyeceksiniz... Söz dinleyin minibüsü kullanın! Buradaki kilisenin adı St. Peter Kilisesi.. Levhaları takip ederseniz kiliseden sonra seyir terasına çıkabilir ve ucundan Manarola ve Vernazza'yı görebilirsiniz... Manzara güzel kaçırmayın...

Vernazza:
Beni de etkileyen ve pek çok ziyaretçinin de en çok beğendiği köy Vernazza sanırım... En keyif aldığım köylerden oldu. Orta Çağ ve günümüzde ekonomik ve sosyal gelişimi en yüksek köy olmuş. Varlığı 1080 yılından beri bilinen köyde yapılar tek merkezi sokakta ayrı ayrı evler ve dik adımlarla ulaşılan "arpai" denilen yapılardan oluşuyor. En önemli yapısı Santa Margherita di Antiochia Kilisesi (Antakyalı Margaret). Ceneviz tarzı kiliseler içinde ayrıcalıklı bir yapı.

Monterosso Al Mare:
1056  yılından beri bölgenin asıl ev sahipliğini yapan bu köy 5 köy içinde en büyüğü.. Özellikle plajları ve plaj işletmeleri güzel. Bütün köyü kaplayan plajında tüm gün vakit geçirebilirsiniz... Çok güzel bir dondurmacıda var... Plajlar günlük 15-18 Euro civarında ücretli...  Ancak aralarda ve kalenin altında en köşede Neptune heykelinin olduğu köşede ücretsiz plajlar bulunuyor, bunları da kullanabilirsiniz.

St. John the Baptist KilisesiFieschi Kalesi (kapalıydı ben oradayken zaten pek bir şeye benzemiyordu) ve manastır önemli yapıları... Bana sorarsanız bunlardan çok daha önemlisi plajları...  Kendi adıma bir günün var neresi deseniz denize girmeyeceksem burayı seçmem ama şöyle de bir şey var ki bu bölgede yakında konaklamak istiyorsanız en iyi alternatif Monterosso. Sabah denize girip öğleden sonra gezebilirsiniz; üstelik diğer köylerde bulamayacağınız konaklama alternatifleri sunuyor... Eğlenceli bir yer kesinlikle ancak diğer köylerdeki havayı beklemeyin. Beklentisiz gittiğinizde çok daha hoşlanacağınıza eminim. Bütün bu köylere trenle gidebileceğiniz gibi teknelerle yapılan turlarla da gidebilirsiniz. Havanın durumuna göre denizden köyleri karşılayabilir bir de ordan manzarayı seyreyleyebilirsiniz.

15-20  Euro kişi başı öğlen yada akşam yemeği yiyebilirsiniz. Bu bölgede de en çok para harcayacağınız şey "su". Evet malesef öyle... Marketten su almayın. Onun yerine daha da iyisi her yerde bulabileceğiniz çeşmelerden şişenizi doldurmanızı tavsiye ederim... Ben sadece 2 kez su almak durumunda kaldım onun dışında hep çeşmelerden faydalandım... İtalya'dayız bebeğim, her yer çeşme. :) Faydalanın... Burada çeşmeden su içebilirsiniz...

Bunun dışında öyle aman aman paralar vermezsiniz yemek için... Gatta sokak aralarındaki dilim pizzacılardan, makarnacılardan yerseniz daha da ucuza getirebilirsiniz olayı... Magnet vs. için La Spezia'yı öneriyorum. Orada tüm köylere ait eşyayı daha uygun alabilirsiniz ama oraya gitmeyecekseniz de üzülmeyin her köyde alacak bir şeyler bulursunuz.

Bir seyahatin daha sonuna gelip hüzünlere boğulmuşken kasım ayına planlanabilecek bir hafta daha tatilim olduğunu bilmek güzel... Çok güzel hem de. :) O zaman görüşmek üzere ...

ÖZLEM YILDIRIM

Tam zamanlı bankacı,gönülden gezginim...Fırsat buldukça seyahat etmek artık bir hobi değil yaşam biçimim...Yollarda kendini,ruhunu bulanlardan oldum...Seyahat planları yaparken bir de kitaplara göm