ABD’nin akıl almaz bir hızla büyüyen ve gelişen şehri Atlanta’ya uçağım inerken gözlerime inanamadım. Her yer yemyeşildi… Coca Cola, CNN ve Delta Airlines gibi dünyaca ünlü şirketlerin ve daha nicelerinin merkezi olan bir şehir; nasıl kalkınmanın soğuk yüzünden bu kadar uzak durabilmiş merak ettim.

Herhalde Atlanta Havalimanı dünyanın en yoğun trafiğine sahip olduğu için şehirden 2-3 saat uzağa kurulmuştur, burası şehir değildir diye düşündüm. Ancak bu tezim de 20 dakikalık bir metro yolculuğu sonucunda çürüdü.

Şehrin sırrına sonradan vakıf oldum. Şehir merkezi; gökdelenleri, Coca Cola ve CNN gibi önemli şirketlerin merkezleri, lüks restoranlarıyla New York’u aratmıyor. Merkezden biraz uzaklaşıldığında ise yemyeşil bahçeler ve tek katlı evler ile tam bir güney havası esiyor. Hatta öyle ki Atlanta birçok kaynakta "ormanların arasındaki şehir" olarak anılıyor. Yani Atlanta hem büyük şehrin sunduğu modernizmi hem de güneyin rahatına düşkün ve mutlu havasını beraber sunuyor.
ATLANTA NEREDE?

Atlanta, Türkiye’de maalesef pek fazla tanınmıyor. Hatta Atlanta’ya gitmeden internette yaptığım araştırmada sadece anten markası aramalarına rastladım. Diğeren çok yapılan arama ise Atlanta nerede olmuş? Atlanta işte burada : )

ATLANTA’NIN LAKAPLARI

Hotlanta: Amerikalıların buraya "hotlanta" demesinin iki sebebi var. Birincisi yılın büyük bir kısmında havanın sıcak olması, ikincisi ise canlı gece hayatı. Ama şehrin yerlileri bu lakaba nedendir bilinmez çok gıcık oluyorlar benden söylemesi.

Terminus: ABD’nin ilk demiryollarından birinin son durağı olması nedeniyle Atlanta’ya terminal anlamına gelen "Terminus" denilmiş.

Marthasville: Şehrin ilk valilerinden Wilson Lumpkin’in kızı Martha’nın onuruna şehre bir süre Marthasville denilmiş.

Güney'in Başkenti: Güney ABD’deki diğer şehirlerin aksine ekonomik açıdan çok güçlü olduğu ve büyük şirketlerin merkezi olduğu gerekçesiyle şehre yaygın olarak güneyin başkenti deniliyor.

ATLANTA GEZİ REHBERİ

Bu şehirde gezmeye ve görmeye değer şeyler; daha çok modern cazibe merkezleri. Şehrin zengin bir tarihi olsa da sivil savaş sırasında şehrin tamamı yakıldığı için şehirden geriye hiçbir şey kalmamış. Ama şehir sonrasında tam anlamıyla küllerinden doğmuş. Şehir hızla toparlanırken o dönemin Valisi Ivan Allen, Atlanta’ya "Nefret Etmek için Fazla Meşgul olan Şehir"adını takmış.

İşte bu şehirde gezebileceğiniz yerler:

Centennial Olympic Park:

Olimpiyatların 100. yılında düzenlenen Yaz Olimpiyatları’nı Atlanta 1996 yılında başarılı bir şekilde organize etmiş. Şehrin merkezine bu park, olimpiyatların onuruna inşa edilmiş. Şehrin tam merkezinde bulunan bu park keyifli zaman geçirmek ve şehrin fotoğraflarını çekmek için harika bir yer.

Georgia Aquarium:

2005'te açılan bu akvaryum dünyanın en büyük akvaryumu olma özelliğini taşıyor. Yüzbinlerce canlının yaşadığı bu akvaryumun canlı çeşitliliğinin yanı sıra dikkat çeken bir diğer özelliği de dünyanın nadir içinde yüzebileceğiniz akvaryumlarından biri olması. Öreneğin; Balina Köpekbalıklarının olduğu özel bir bölümde dalabilirsiniz. Bir daha Atlanta’ya gidersem ilk yapacağım şey bu herhalde...

Atlanta Coca Cola Müzesi:

Eloğlu neler yapıyor dedirten bir müze : ) Coca Cola’nın tarihinden bu güne kadar kullandığı şişelerin sergilendiği bölüm, çok başarılı bir müzecilik anlayışıyla düzenlenmiş bir yer. İçinde Coca Cola’nın gizli formülünü kendiniz deneyebileceğiniz interaktif bölümler de bulunuyor. Çıkışta ise bu güne kadar dünyanın her yerinde piyasaya sürülmüş 60 farklı Coca Cola ürününü ücretsiz deneyebileceğiniz bir platform var. Hediyelik kısmındaki birbirinden ilginç ürünleri saymıyorum bile…

CNN Merkezi

Atlanta’yı ziyaret edenlerin turistik atraksiyonlardan önemli biri de CNN merkezi. Dünyanın güçlü haber kanallarından biri olan CNN’i Atlanta’da ziyaret edebilir, spikerlerin ana haberleri sunduğu stüdyolarda fotoğraf çektirebilir ve çalışanları günlük iş yaşamlarında haberleri hazırlarken görebilirsiniz. Amerikalılar CNN merkezini de ticari bir ürüne dönüştürmeyi başarmış ve gerçek bir CNN turu hazırlamışlar. Ben bu deneyimden çok etkilendim. Biraz tuzlu olsa da bu turu herkese tavsiye ederim.

Atlanta Fox Tiyatrosu

Gerçek bir 1920'li yıllar deneyimi sunan Atlanta Fox Tiyatrosu, mimarisi ile ziyaretçileri büyülemesinin yanı sıra birçok ünlü Broadway oyunu ve müzikaline ev sahipliği yapıyor. Bu tiyatroda aynı zamanda dünyanın en büyük kilise piyanosunu da görebilirsiniz. Bu piyano, nam-ı diğer "Mighty Mo" dünya çapında büyük bir üne sahip. İster burada bir oyun izleyin, isterseniz 60 dakikalık turlara katılın ama bu deneyimi kaçırmayın derim.

Marthin Luther King Tarihi Merkezi

ABD’nin ırkçılık karşıtı söylemleriyle tanınan ve meşhur "Bir Hayalim Var" konuşmasını yapan AfroAmerikan Sivil Haklar Hareketi Lideri Martin Luther King de bir Atlantalı. Atlanta ziyaretiniz sırasında doğduğu evi ziyaret edebilir, tarihi merkezi ve mezarını ziyaret edebilirsiniz.

ATLANTA’DA YAPILACAK EN GÜZEL İKİ ŞEY: YEMEK YEMEK VE ALIŞVERİŞ YAPMAK

Georgia dışındaki Amerikan eyaletlerinde yaşayan ortalama birine Atlanta’yı sorarsanız alacağınız cevap genelde bu oluyor; iyi yemek ve ucuz alışveriş.

Ben ikisini de test ettim onayladım : ) İlk olarak yemekten bahsetmek gerekirse Atlanta, Güney'e has lezzete sahip tarifleri nispeten uygun fiyatlarla sunmasının yanı sıra dünya standartlarında restoran ve barlara ev sahipliği yapıyor.

Bunlardan biri de şehrin en güzel manzarasına sahip olan Sun Dial Restaurant. Bu 3 katlı restoran Batı Yarımküre’nin en yüksek oteli olan Westin Peachtree Plaza Hoteli'nin en üst katında yer alıyor. Döner bir platformun üzerinde bulunan bu restoranda bütün Atlanta’yı gökyüzünden izleyebilir, lezzetli Güney yemeklerinin tadına bakabilirsiniz.

Daha klasik bir Güney yemeği yemek istiyorsanız Mary and Mac’s Tee Room’a uğramanızı öneririm. Burada Güney usulü tavuk-hindi yemeklerini, yanında "Grits" denilen krema kıvamındaki mısır ezmesiyle yiyebilirsiniz. Kümes hayvanları üretimi burada çok fazla olduğu için tüketimi de bir o kadar fazla. O kadar ki kahvaltıda buranın ve başka birçok yerin menüsünde kızarmış tavuk ve waffle kombinasyonunu gördüm ve garsonlara nasıl yani, neden diye sormadan edemedim : )

Mary and Mac’si ünlü yapan özellik lezzetli ve kalorisi yüksek yemekler sunmanın yanı sıra sloganları “Karnım doydu, sırtım sıvazlandı”. Bunun ilk başta sadece bir slogan olduğunu düşünmüştüm. Sonradan masaları tek tek dolaşıp herkesin hatırını soran ve sırtlarını sıvazlayan iyi niyet elçilerini görünce açıkçası çok şaşırdım.

Yağlı ballı Güney yemeklerine bir ara vermek isterseniz True Food Kitchen doğru bir seçim. Lenox Square alışveriş merkezinin hemen altında yer alan bu restoranın menüsünde işlenmemiş gıdalarla hazırlanan taze ve lezzetli yemekler var. Amerika’da hızla yayılan işlenmemiş gıdalarla hazırlanan taze yemek akımı Atlanta’da da oldukça revaçta.

Alışveriş Cenneti Atlanta

Atlanta sayısız outletleri, alışveriş merkezleri ve düşük vergi oranlarıyla tam bir alışveriş cenneti. Ben Atlanta sonrasında New York’a gideceğim için alışverişin büyük bir kısmını, seçeneklerin New York’ta daha çok olacağını düşünerek maalesef oraya bırakmıştım.

Atlanta’da fiyatlar nispeten daha ucuz, hele outletlere giderseniz kesinlikle daha ucuz. Ayrıca Atlanta çeşit bakımından New York, Washington DC gibi büyük şehirlerden geri kalmıyor. Yolunuz Atlanta’ya düşerse uğramanızı tavsiye edeceğim alışveriş merkezleri; genel bir alışveriş için Lenox Square Mall, daha lüks bir alışveriş için ise North Georgia Premium Outlets.
 OKUYUN-İZLEYİN

Rüzgar Gibi Geçti: Eğer bir edebiyat ya da filmseverseniz Margaret Mitchell'a Pulitzer Ödüllü’nü kazandıran “Rüzgar gibi Geçti” kitabını yazdığı evin de Atlanta’da yer aldığını muhtemelen biliyorsunuzdur. Amerikan İç Savaşı'nın yaşandığı yıllarda Güneyli güzel Scarlett O'Hara'nın 3 evliliğini ve zenginlikten fakirliğe düşüşünü anlatan romandan uyarlanan sinema aynı zamanda Türkiye sinema tarihininde en çok bileti satan filmi. Şehre gitmeden önce mutlaka izleyin.

Aslında Atlanta filmler açısından oldukça zengin. Açlık Oyunları gibi gişe başarısı yüksek birçok film ve Vampir Günlükleri (Vampire Diaries), Yürüyen Ölü (The Walking Dead) gibi popüler diziler Atlanta’daki stüdyolarda çekilmiş ve de çekiliyor. Şehirde bu yapımların hayranlarına özel, film ve dizilerin çekildiği yerlerin gezdirildiği turlar da düzenleniyor.

DİNLEYİN

Atlanta nüfusunun çoğunluğu Afrika kökenli Amerikalılardan oluşuyor ve dolayısıyla şehir zamanla rap müziğin de başkenti haline gelmiş. Bu nedenle şehrin havasına girmek için Atlantalı Outkast, Ludacris gibi rap ve Usher gibi R&B müzisyenlerini dinleyebilirsiniz.