Dünya Harikası: Çin Seddi

Çin Seddi, güneydoğudan kuzeybatıya uzanan, kimi kaynaklara göre 6.700, kimine göre 8.500 ve bazısına göre 10.000 km’lik, pek çok yöne kolları olan muhteşem bir yapıt. M.Ö. 5. yy.’da inşasına başlanmış. İlk yapıldığı dönemde ahşap kullanıldığından doğa koşullarına pek dayanamamış.

Ziyaretçilerin gezdiği bölüm Ming Hanedanlığı (1368-1644) döneminde inşa edilmiş. Pekin yakınlarındaki bölümler restore edilerek turizme açılmış. Pekin’in kuzeyinde 4 ayrı kısım gezilebiliyor. Pekin’e 67 km uzaklıktaki Budaling’teki Çin Seddi 1957’de restore edilmiş. En çok ziyaret edilen kısım burası. Taş, toprak ve tuğladan yapılmış.

Belli aralıklarla okçuların kullandığı kuleler var. Seddin yapılma amacı Moğollardan korunmak olduğu için, Moğol tarafı yaklaşık 7-10 m yükseklikte. Çin tarafı ise yaklaşık 5 m yükseklikte. Seddin genişliği 5-6 m civarında ama yer yer daha da genişliyor.

Çin Seddi tek bir hat üzerinde oluşan bir parça değil, çeşitli kollar da ana hatta bağlanıyor. Dünyanın 7. Harikası olan Çin seddinin yapımında ve onarımında işçi, mahkûm ve halk zorla çalıştırılmış. Bu sırada ölenlerin cesetleri ise yıkıntılara gömülmüş.

Bu zorlu tırmanıştan sonra ayak masajını fazlası ile hakettik. Rahat koltuklara oturup, ayaklarımızı içine rahatlatıcı bitkisel tozlar konulan sıcak suya daldırıyoruz. Ayaklarımız yumuşarken sırt ve boyun masajlarımız yapılıyor. Sudan çıkan ayaklarımız havlulara sarılıyor ve biraz bekliyoruz. Daha sonra bitkisel yağlarla masajlarımız yapılıyor. Bayağı rahatladık. Şimdi sıra ne var? Tabii ki bitkisel yağların satıldığı mağazada. Kaçış yok mutlaka alacağız.

Daha sonra yine devasa bir restorana geliyoruz. Yerel müzik ve dans eşliğinde yemeklerimizi yiyoruz. Restoranın dekorasyonunda sarı ve kırmızı hakim. Restoran girişindeki dev akvaryumlarda bulunan çeşitli deniz canlıları ve böcekler sergilenmiş. Hangisini yiyeceğiniz konusunda ise seçim size kalmış.

İmparatorluğa dair önemli notlar:Dul imparatoriçe Cixi (1835-1908). Qing hanedanlığının gerileme dönemindeki savurganlığı ve yazlık sarayı yeniden inşa etmesi ile anılıyor.

Son Qing imparatoru 1911’de devrildi. Şun Yat-Sen önderliğinde Çin Cumhuriyeti kuruldu. Bir süre yerel diktatörler arasında bölgesel iç savaşlar ve iktidar mücadelesi yaşandı. 1919’da Tianamen meydanında vatansever öğrenciler gösteriler yaptılar. 2. Dünya Savaşı’nda Japonlar Pekin’i işgal ettiler ve 1945’e kadar ellerinde tuttular.

1 Ekim 1949’da Tianamen meydanında Çin Halk Cumhuriyeti kuruldu. Yönetime Mao Zedunge geçti. Mao Zedong (1879-1976)’un siyasi hayatında yaptıkları hem takdir hem nefret toplamasına neden oldu. Mao, Konfiçyus etkisinde kalmış. 1949’da Çin Halk Cumhuriyeti’ni kurduktan sonra yönetici olarak hakimiyeti ele almış. Herkes eşittir, herkes aynı tip giyinecek, ücretler eşittir gibi eylemleri hayata geçirmiş ve kültür devrimi yapmış. Ancak bunun yanında düşünce özgürlüğünü oldukça kısıtlamış. 1969’de 758 milyon kırmızı kitap bastırmış ve dağıtmıştır. Bu kitap “Çok Yaşa Mao” diye başlar. Herkesin okuyup ezberlemesini istemiş.

Pekin’de konaklama şehrin imkanlarına, turistik mekanlarına ve ulaşım ağlarına göre oldukça önemli. Bu çerçeve de otel önerilerinde bulunmak gerekirse, kentin en büyük alışveriş caddesi Wangfujing Caddesi’ne 800 metre mesafede bulunan Inner Mongolia Grand Hotel’de tercih listenizde olması gereken otellerden biri. Otel konum olarak birçok turistik mekana da yakın. Bu otelin yanında The Opposite House otelide listenizde bulunması gereken oteller arasında yer alıyor. Otel konum olarak, Sanlitun’da bulunuyor ve buradan birçok tarihi ve modern turistik mekanlara kolaylıkla ulaşabiliyorsunuz. Bu iki otele alternatif olarak ise en önemli alışveriş caddesi olan Wangfujing Caddesi'nde bulunan ve Pekin Sanat Müzesine sadece 1-2 dakikalık bir yürüme uzaklığında ki  Inner Mongolia Grand Hotel’i de listenize ekleyebilirsiniz. Pekin’de ki diğer otel seçenekleri için isterseniz buradan booking.com’a girebilir ve rezervasyon yapabilirsiniz.

NURHAN YILMAZ

1951 İstanbul doğumluyum. Yıl içinde dönüşümlü olarak Sinop, Bodrum ve İstanbul’da yaşamaktayım.Küçük yaşlarda babamın mesleği gereği, Türkiye’nin pek çok farklı şehirlerinde yaşadım.