Her Yolun Çıktığı Yer: Roma

Dünya turizminin en önemli ülkelerinden biri olan İtalya'nın başkenti Roma'dayız. Ülkemize yaklaşık 2,5 saat uçuş mesafesindeki Roma'da iki adet havalimanı bulunmaktadır. Birincisi, bizim ülkemizin havayollarının da kullandığı ve genellikle tarifeli uçuşların gerçekleştiği, Leonardo da Vinci / Fiumiciona Havalimanı'dır. Şehir merkezine tren (Leonardo Express) ile 30-35 dakikada, 15 € karşılığı; otobüs ile 1 saatte, 6 € karşılığı ve taksi ile ortalama 40 € karşılığı ulaşabilirsiniz. İkinci havalimanı Liampino'yu ise genellikle ucuz uçuşlar gerçekleştiren havayolları tercih etmektedir. Buradan şehre yalnız otobüs ve taksi ile ulaşım sağlanmaktadır.

Şehir içi ulaşım: Roma'da tüm toplu taşımalar "ATAC" firması tarafından sağlanıyor. Bu nedenle biletler tüm toplu taşıma araçlarında ortak kullanılmaktadır. Yalnız bileti ilk kullanımdan önce sarı makineye okutmayı (validate=confirm) sakın unutmayın.

- Tek kullanımlık bilet (BIT): 100 dakika geçerli 1,5 €- Günlük bilet (BIG): Gece yarısına kadar geçerli 7 €
- 3 günlük turistik bilet (BTI): 3.günün gece yarısına kadar geçerli 16,5 €'dur.

Metro: İki metro hattı bulunmakta ve Termini istasyonunda kesişmektedir. Metro A (kırmızı) "Battisini" ve "Anigma" istasyonları arasında, Metro B (mavi) ise "Laurentina" istasyonu ile başlar, "Bologna" istasyonundan sonra kuzeye doğru B1 hattı ile devam ederken, B hattı "Bologna" istasyonundan doğuya doğru ilerleyerek "Rebibbia" istasyonunda sonlanır.
Metro A hattındaki önemli istasyonlar ve turistik noktalar: "Cipro" istasyonu-Vatikan Müzesi, "Ottaviano" istasyonu-Vatikan, "Flaminio" istasyonu-Popolo Meydanı ve Villa Borghese, "Spagna" istasyonu-İspanyol Merdivenleri, "Barberini" istasyonu-Aşıklar Çeşmesi, "Repubblica" istasyonu-Repubblica Meydanı ile Opera Binası, "Termini" istasyonu-Termini ana tren garı,"Vittorio Emanuele" istasyonu-Vittorio Emanuele Meydanı ve "San Giovanni" istasyonu-San Giovanni Laterano.
Metro B hattındaki önemli istasyonlar ve turistik noktalar: "Circo Massimo" istasyonu-Antik Roma'ya ait Circo Massimo, "Colosseo" istasyonu-Kolezyum ve tüm antik Roma kalıntıları, "Cavour" ve "Termini" istasyonları arasında Santa Maria Maggiore.

Otobüsler turistik bölgeler için önemlidir. Gezi noktaları arasındaki mesafeler genelde yakın olmakla birlikte otobüslerde tercih edilebilir. Duraklarda bulunan tabelalarda güzergah bilgileri ve otobüslerin durağa geliş saati bilgileri çok işinize yarayacaktır. Turistik noktalara giden otobüs numaralarından önemlileri: 64, 40, 80, 75, 117 ve 175

Tramvay: 6 adet hat vardır. Bunlar: 2, 3, 5, 8, 14 ve 19. Vatikan, Venezia Meydanı, Kolezyum, Popolo Meydanı ve Trastevere için tramvaylardan faydalanabilirsiniz.

Roma Pass: Üç günlüktür (22 €). Toplu taşımalara ilave iki müzeye ücretsiz giriş sağlar.

Gezilecek yerlerAntik Roma: Kolezyum (Colosseo), Konstantin Tak'ı (Arco di Constantino), Palatino, Roma Forum (Foro Romano), Circus Maximus, Domus Area, Titus Tak'ı (Arco di Tito) göreceğiniz en önemli yerlerdir. M.S. 80'de yapılan Kolezyum, Roma'nın en önemli simgelerindendir. Çeşitli gösterilere ve gladyatör dövüşlerine sahne olmuştur. Konstantin Tak'ı ise Kolezyum ve Palatino arasında hemen dikkatinizi çekecektir. Palatino Tepesi ise antik Roma'da kralların yaşadığı yerdir. Halkın yaşadığı Forum ise o dönemin şehir merkeziydi ( 12 €). Metro B "Colosseo" veya "Circo Massimo", Tramvay 3 (durak isimleri metro ile aynıdır)

İspanyol Merdivenleri (Spagna) adını burada bulunan İspanya Büyükelçiliği'nden almıştır. Turistlerin özel ilgi gösterdikleri ve merdivenlerine mutlaka oturdukları bir yerdir. İlginin bir diğer nedeni de hemen karşısında bulunan ve merdivenleri Via del Corso caddesine bağlayan, çok ünlü mağazaların bulunduğu cadde Via Condotti'dir. Metro A "Spagna"

Aşıklar Çeşmesi (Trevi çeşmesi / Fontana di Trevi) turistlerin ilgisinde zirve noktasıdır. Üst üste insanların omuz üzerinden para atma ve fotoğraf çekme yarışına şaşıracaksınız. İlk İtalya gezimizde biz de bu oyuna katıldık ama ikincisinde çeşmenin karşısına oturup pizza yiyerek çeşmeyi seyretmek daha cazip geldi. Ulaşmak için Metro B "Barberini" ancak gezi noktaları üzerinde iseniz çok merkezi olduğu için muhtemel yürüme mesafesinde olabilirsiniz.

Çeşmeden sonra önce Corsa Caddesi'ne çıkıyoruz ve caddenin karşısında Piazza Colonna ve meydana bakan Chigi Sarayı (Palazzo Chigi) görünüyor. 1961 yılından beri hükümet binası olarak kullanılmaktadır. Meydanda ayrıca 2000 yıllık sütun ve heykel dikkat çekici.

Piazza di Pietra meydanında bulunan Tempio Adriano yine Roma dönemi eserlerindendir ancak Pantheon daha önemli olduğu için fazla zaman kaybetmeden devam ediyoruz, Pantheon'un çok yakınındayız.

Pantheon: Antik Roma'nın en önemli pagan tapınaklarındandır. Burada bir süre oturup dinlenmek ve kiliseyi oturduğunuz yerden izlemek size zaman kazandıracaktır. (ücretsiz)

Piazza Navona - Pantheon arası çok kısa bir yürüme mesafesinde ve meydana ulaştığınızda sanırım ağzınızdan çıkan sadece "ooooo" olacak. Ortada büyük heykelli çeşme, sağ ve solunda daha küçük çeşme, büyük çeşmenin arkasında çok güzel bir kilise, sokak sanatçıları ve bir çok kafe ile uzun zaman geçireceğiniz bir meydan, tadını çıkarın, gitmek için acele etmeyin.

Meydanda epey bir süre kaldıktan sonra, Via del Corso caddesi gibi, çok önemli olan bir diğer caddeye yani Corso Vittorio Emanuele'ye çıkıyoruz. Yönümüzü Piazza Venezia'ya çevirip sağ kaldırımdan yürüyoruz çünkü Venezia Meydanı'na gelmeden görmek istediğimiz iki yer var. Önce Sant'Andrea Della Valle Bazilikası'nı geziyoruz. (ücretsiz)

Kiliseden çıkıp sağ kaldırımdan yürümeye devam ediyoruz ve meydana gelmeden önce  çok eski dönemlere ait kalıntıların olduğu Largo di Torre Argentina'ya ulaşıyoruz: Emin değiliz ancak sanki kazı çalışmaları halen devam ediyor gibi görünüyor. Size tavsiyemiz buraya gelmişken ve biraz da yorgunsanız, kalıntıların hemen arkasından Tramvay 8 'in ilk durağı var, bu tramvay ile Trastevere Bölgesi'ni (nehrin karşı yakası) gezebilirsiniz. Hatta dönüşte Garibaldi Köprüsü'nde (Ponte Garibaldi) inip Tevere Nehri'nin ortasındaki adacığa da yürüyebilirsiniz.

Venezia Meydanı'nda Meçhul Asker Anıtı (Unknown Soldier) bulunur. Roma'da göreceğiniz eserlerin hemen tamamı pastel renklerde iken bu anıt beyaz renktedir. Bu nedenle de çok eleştirilen eserdir ama görsel anlamda dikkat çekicidir. Venezia Meydanı'nı Colosseo'ya bağlayan İmparator Caddesi (Via dei İmperiali) Roma'da bulunan bir diğer önemli caddedir.

Halk Meydanı (Piazza del Popolo) şehrin kuzeyinde bulunan çok büyük bir meydandır. Ortasındaki dikilitaş ve meydanın etrafında bulunan yapılar ile göz kamaştırmaktadır. Arka tarafta bulunan Tak'ın altından geçip sağa döndüğünüzde ise sizi devasa bir park beklemektedir. Metro A "Flaminio"

Borghese Parkı(Villa Borghese) Romalılarında çok rağbet ettikleri bir parktır. Parkın içerisinde çok sayıda heykel ve çeşme bulunmaktadır. Yeşillik içerisindeki park şehrin akciğeri konumundadır. Park içerisinde bulunan bahçe ise İspanya'daki Retiro Park'ın minyatürü gibi ancak çok keyifli idi.

Parkın kuzeyindeki bahçeden çıktığımızda ise karşımızda Galeria Nazionale D'Arte Moderna binasını görüyoruz. Dışarısı böyle ise içerisi nasıldır diyerek biletimizi alıp (4 €) içeri giriyoruz. Hiç bir şey anlamadan, üstelik çamaşır makinesi atık giderinin ne anlattığını çözemeden çıkıyoruz.

Modern Sanat Galerisi'nin tam önünde tramvay 19 'un durağı bulunmaktadır. Bindiğimiz bu tramvay Ottavione metro istasyonunu geçiyor ve Basilica San Pietro'ya (Vatikan) çok yakın olan son istasyonunda duruyor. Seyyar satıcıların arasından geçerek Basilica'ya yürüyoruz. (Vatikan yazımızda Basilica hakkında detay bulabilirsiniz).Son göreceğimiz yer ise  Sant'Angelo Kalesi oluyor. Bir dönem hapishane olarak kullanılmış ve Cem Sultan burada tutsak olarak tutulmuştur. Ancak içerisini gezme fırsatı yine bulamadan Roma'ya veda ediyoruz.

Diğer gezi yazılarımız için tıklayınız

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.