Viking Ülkesinin Başkenti Stockholm

İskandinav Ülkeleri gezimize İsveç'in başkentinden başlıyoruz. İsveç'te Başkent dışında, yolumuzun üzerinde Karlstad, Göteburg ve Malmö'yü göreceğiz. İkinci ülkeNorveç ve başkenti Oslo, üçüncü ülke Danimarka ve başkenti Kopenhag ile gezimizi sonlandıracağız. Dersimize çalıştık, gittiğimiz yerler dünyanın gelir ve yaşam seviyesi çok yüksek yerleri. Genelde çok soğuk ama insanları sıcak ve huzurlu bir bölge. Bizim gelir durumumuza göre bize pahalı gelen ama onlar için de pek ucuz olmayan, Avrupa'nın diğer ülkelerine göre de pahalı sayılabilecek ülkeler... Çok suyun ve dolayısı ile çok adanın olduğu ama insan eli ile hemen tüm adaların birbirine mükemmel bağlandığı bir coğrafya. Doğanın çok güzel korunduğu ve üç ülkede de çeşmelerinden korkmadan su içebileceğiniz tertemiz bir doğal yaşam alanı. Tarih ve mimari harikası binaları izlerken yorulacağınız, halkı ile barışık, halkı ile iç içe ve halkından korkmayan insanların yönetimindeki ülkeler...Ve bir süre sonra artık çok da anlam ifade etmeyen sanat eseri binalar, yüzlerce müze ve kilise, parklar, herhalde sadece nöbet değişim törenleri ile turistleri eğlendirsin diye bir kaç askerin beklediği ve bunun dışında hiç bir koruması olmayan kraliyet sarayları, parlamento binaları...

İstanbul'dan havalanan uçağımız, 3 buçuk saat süren yolculuk ile bizi Arlanda Havalimanı'na indiriyor. İsveç sınırlarında iken uçağın camından baktığımızda yer yer buz tutmuş sular ve onların arasına serpiştirilmiş adacıklar görünce gezimizin başladığını anlıyoruz. Havalimanında çıkış kapısının karşısında yer alan Tourist İnformation'da harita ve her tür broşür ihtiyacınızı karşılayabilir, yardımcı olmak için kendini parçalayan yetkililerden her konuda bilgi alabilirsiniz. Ülke nüfusu 9 milyon, başkent nüfusu yaklaşık 1 milyon. Para birimi İsveç Kronu (SEK) ve 1 TL=2.90 SEK, 1€=9,20 SEK. Buraya İsveç Kronu almış olarak gelmekte fayda var çünkü yüksek komisyon uyguluyorlar.

Arlanda Havalimanı şehir merkezi arası 40 km. Otobüsle veya genelde tercih edilen Arlanda Express ile (260 kron) yaklaşık 20 dakikada Central Station'da iniyorsun.

Şehir içi ulaşım: Böylesine çok gelişmiş bir ülkede tahmin edeceğiniz gibi toplu taşımanın her türü çok gelişmiş. Bu sorunu çoktan hallettikleri gibi fantaziye kaçıp sanat eseri metrolar yapmışlar. Şehir içi tüm ulaşım SL card ile yapılıyor ve tüm ulaşım araçlarında geçerli. Mavi renkli Access Card tek kullanımlık (2.8 €), 24 saatlik (130 kron+20 kron kart ücreti), 72 saatlik veya haftalık doldurulabiliniyor. Kartı istersen aynı gün istersen bir başka gün kullanabiliyorsun ama makinada aktifleştirdiğinde süre başlıyor. Haritalarda ve metro girişleri metro T (Tunnelbana) harfi ile, tren istasyonları turuncu daire ile ve otobüs hatları ise B harfi ile gösteriliyor. Haritalarda, metro yeşil, kırmızı ve mavi; banliyö ve tramvay hatları ise gri ve siyah renkle gösteriliyor. T Centralen metro istasyonu, raylı tüm sistemlerin merkezi ve kesişimindedir.

Gezilecek yerler: Blogumuzdaki şehir gezilerimizi bir güzergah çizerek anlattığımız görülecektir ancak burada 14 ada, 57 köprü ve ana kara bizi zorluyor. Bu nedenle İsveçliler de şehri çeşitli isimlerle bölgelere ayırmışlar. Biz de bu bölgeleri baz alarak anlatıp fotograflarımızı yayınlayacağız. Bir bütün olarak Stockholm'ü anlatmak mümkün değil; çünkü sadece müzelerini tek tek gezseniz haftalarınızı alır. Bu nedenle farklı bloglarda birbirinin eksiğini tamamlamak isabetli olur.

Şehre hemen dalmadan önce şehri karşıdan görecek Södermalm Bölgesi'ne gidiyoruz.

- Normalm Bölgesi
Bu bölgede görülmesi gereken yerler şöyle:
Central Station
Stockholm Belediye Sarayı (Stadhusset)(City Hall): Nobel ödülleri burada veriliyor. Giriş 60 kron. Mavi ve Altın odaları meşhur.
Rödhuset-Stockholm Court House
Gustav Adolf Torg-The Royal Opera House
Culture House
Jacobs Kyrka
Gallerian
Ice Bar: Nordic Sea Hotel içinde, alt katta bulunuyor. 15.00-24.00 saatleri arası açık, ücret 150-190 kron ve fiyata 1 kadeh içki dahil.
Concert Hall (Hötorget)
The Museum of Dance ve Stockholm Şehir Müzesi (The City Museum of Stockholm)

Opera Binası(The Royal Opera House) ve Opera önündeki meydan

Opera Binasının yakınında bulunan Jacobs Kyrka Kilisesi

Opera ve Kilise'den sonra Djurgarden Adası'na gitmek için tramvaya giderken Kundstradgarden'den geçiyoruz. Park uzunlamasına geniş bir alana yayılmış. Parkın bitiminde solda ise Galerian ve Culture House, sağ tarafa yönelirseniz Djurgarden'e giden tramvayları göreceksiniz.

Djurgarden gezisinden sonra tramvaya bindiğimiz durakta tekrar iniyoruz ve Kültür evi (Culture House), Galerian ve Ahlens AVM istikametinde ilerliyoruz.

- Gamla Stan Bölgesi
Ada, şehrin old town bölgesidir. Yerel hayatın pek yaşanmadığı, daha çok turistlere hitap eden bir bölge. Özellikle Vasterlanggatan ve Österlanggatan adlı ana caddelerinde bol miktarda hediyelik dükkanlar, kafeler, restoranlar ve çeşit çeşit mağazalar bulunuyor. Burada Büyük Meydan (Stortorget Meydanı), Nobel Museum, Riddarholmen Kilisesi, girişi ücretsiz olan Parlamento Binası (Riksdogshuset), 100 kron karşılığında girebileceğiniz Kraliyet Sarayı (Royal Palace-Kunglika Slotet), Storkyrkan Katedrali, Posta Müzesi , Alman Kilisesi bu bölgede öne çıkan gezi noktalarıdır. Ada Central Bridge,Vasabron ve Strömbron gibi önemli köprüler ile Normalm Bölgesi ile bağlanmıştır.

Büyük Meydan ve Nobel Müzesi

Kraliyet Sarayı ve Parlamento Binası

- Djurgarden Bölgesi
Adaya Central Station'dan 30 dakikada ya da "Karlaplan" metro istasyonunda inerek 10 dakikada ya da şehir merkezinde geçen 7 nolu tramvay ile kısa sürede veya 67-69 nolu otobüslerle ulaşabilirsiniz. Bölgede dünyanın en önemli Halk Bilimi Müzesi Nordiska Museet (Nordska Museum), 1628 yılında ilk seferinde batan ve 1961 yılında çıkarılarak sergilenen Vasa gemisinin müzesi Vasa Museum (Giriş: 110 kron), dünyanın en eski açık hava müzesi Skansen Park (Giriş: 150 kron) ve içerisinde Skansen Akvaryumu (Skansen's Aquarium), Gröna Lund (sınırsız pass ücreti: 310 kron), Biyology Museum, ABBA Museum en önemli yerlerdir.

Tüm heybeti ile Nordiska Museet

Vasa Museet

Nordiska Müzesi'nin karşısında harika bir park.

Skansen Parkı ve Biyoloji Müzesi (Biologiska Museet)

- Skeepsholmen Bölgesi
Tasarım ve Modern Sanatlar Müzesi (Museum of Modern Art) burada bulunur.

- Östermalm Bölgesi
Müzekolikler, istikamet Östermalm...
İsveç Tarih Müzesi (The Swedish History Museum)
Ulusal Denizcilik Müzesi (The National Maritima Museum)
İsveç Ulusal Spor Müzesi (The National Sports Museum of Sweden)
Bilim ve Teknoloji Müzesi (The Museum of Science and Technology)
Swedish Police Museum
Museum of Ethnography

Sanat Eseri Metrolar: T- Centralen, Kungstradgarden, Radhuset ve Stadion

Kanal Gezisi
Stockholm'de yapabileceğiniz iki farklı kanal turu var. Biri sadece tarihi yerleri gezdiren Historical Canal Tour; diğeri ise adaların bir kısmını ve daha geniş bir alanı bir saat süreyle gezdiren Royal Canal Tour (Stockholm Sightseeing). İkinci tur yarım saatte bir ve ücreti 150 kron. Tekneler, Strömbron köprüsünün bitimindeki Grand Hotel önünden kalkıyor. Kraliyet Sarayı ve Parlamento Binası önünden deniz istikametine baktığınızda Grand Hotel'in heybetiyle karşınızda olduğunu göreceksiniz.Günlük Card ile ücretsiz kanal gezisi yapabilirsiniz.

Daha fazla fotoğraf için: haydigeziyoruz.blogspot.com.tr

haydigeziyoruz

Biz Dilek ve Bora Aydoğdu, gezmeyi seven iki gezginiz. Dilek emekli öğretmen, Bora emekli askeri öğretmendir.