İran'ın Peribacaları: Kendovan Köyü

Tebriz’de sabah kahvaltısını ettikten sonra İran’da 2. günüme Kendovan Köyü ile başlamak istedim. Köye iki farklı ulaşım var; ilki 1 saatlik yolculuk ve 2.000 Tümen (1,35 TL) karşılığında Osku şehrine minibüs ile oradan da 5.000 Tümen (3,5 TL) karşılığında taksi ile köye ulaşım mevcut. Ama minibüs ile ulaşım toplamda 3-4 saatini alır dendiği için ben tercihimi diğer seçenek olan Tebriz’den taksi ile kullandım.

Taksi ile baştan pazarlık yaptık; beni 1 saat uzaklıktaki köye götürecek ve getirecek ayrıca orada 2 saat bekleyecek. 40.000 Tümen’e (27,5 TL) anlaştık : ) Bu güzel ülkede petrol ucuz, paran olmasın petrolün olsun yeter insana : ) 45 dakikalık yolculukla Kendovan Köyü’ne vardık, bu arada araçla köye giriş yaparsanız ayakbastı parası 2.000 Tümen (1,35 TL) alıyorlar bilginize : )

Köyün girişine yakın sol kısımda kalan yer mağaraları dikkatimi çekti. Bu mağaralarda eski zamanlarda hayvanlar saklanırmış. Çok ilginç, görmenizi mutlaka isterim. Kendovan Köyü; İran’ın Kapadokya’sıdır. Tebriz’e 60 km uzaklıktaki bu köy Sehend Dağı eteklerine kurulmuş ve volkanik kayalardan oluşmuş bir köydür. Sahra yapısı mimarisi ile turizme açılan bu köy, yaşam yerlerinin kayaların içinde oluşturulmasıyla daha bir dikkat çekmektedir.

Köyün tarihinin 700 yıl civarında olarak söylenmesi beni şaşırttı. Bunca yıl bu evlerde ikamet edilmesi ayrı bir ilginçlik. Bizim Kapadokya’dan tek farkı, burada insanların ikamet etmesi. Kaya oluşumlarındaki dar ve kısa sokaklara girdiğinizde burnunuzun direğini sızlatan koku biraz baysa da yapı itibari ile sizi fazlasıyla hayrete düşürecek güzellikte.

Kayaların üstündeki pencereler, televizyon antenleri, kısa bacalar ile kayalardan tam bir ev oluşturmuş Kendovanlılar. Köyün önünden akan suyun etrafına yapılan park güzel tasarlanmış. Buradaki yeşil parkta oturup köye karşı bir çay içmenizi isterim. Çay demlik ile servis ediliyor 3.000 Tümen (2 TL) karşılığında. Köyün girişindeki otantik bir hotel olan Laleh Kandovan International Rocky Otel’de kalmak isterseniz, tahminimce iyi bir ücret ödeyeceksiniz. Köyü iki saatte rahat bir şekilde dolaşabilirsiniz. O yüzden konaklamaya gerek yok diye düşünüyorum. Köyün en meşhur özelliği köyde arıcılığın çok iyi olması. Bu sebeple bal almanızı mutlaka öneririm. Ben balı çok sevdiğim için iki kilo aldım. Gerçekten kaliteli bir bal; tattığınızda genzinizi yakmıyor, kilosu ise pazarlık ile 20.000 Tümen’e (13,80 TL) geliyor. Köyde geçirdiğim iki saat boyunca, farklı mimariyi ve doğal köy yaşamını gözlemledim. Burada keyif ile ayrıldım. Ama Kendovan için temennim; köyde yaşayan insanlara köyün yakınına yerleşim yeri sağlanıp, Kendovan’ın ise doğal yaşam mimarisinin bozulmadan daha özenli bir şekilde turizme açılması.

Diğer gezi yazılarım için www.gezgininayakizleri.com’u ziyaret edebilirsiniz.

Cüneyt Durhan

1978 Tekirdağ ikametliyim.. Gezmeyi ve seyahat edip , yeni yerler keşfetmeyi seviyorum..