Kiev'de Gezilecek ve Görülecek Yerler

İş vesilesiyle birçok kez gittiğim Kiev'i gezmek isteyenler için bir gezi planı hazırladım.

Kiev, İstanbul'dan yaklaşık 1 saat 40 dakikalık uçuş mesafesinde. Şehrin nüfusu yaklaşık 2,7 milyon. Kiev kış aylarında özellikle geceleri oldukça soğuk olduğundan tercihen Mayıs-Ekim arasında gezilmelidir.

Metro ile şehri büyük ölçüde gezmek mümkün. Çok ucuz olan metroya bir başka alternatif ise taksi. Yol kenarında bekleyen taksilere ile makul bir tutar ödeyerek istediğiniz yere gitmeniz mümkün, ancak yabancı olduğunuz için normalin üstünde talep edecek olan taksiciler ile pazarlık yapmakta fayda var.Konaklama için otel yerine ev kiralamak tercih edilmelidir. İnternette birçok kiralık ev sitesi bulunuyor. Şehir merkezinde kiralayacağınız daireler, benzer lokasyondaki otellere göre daha ucuz olacaktır.

İstanbul'dan THY ile Kiev'e günde en az üç yapılmaktadır.

Gelelim gezi programına...

Sabah erken saatteki uçuşlardan biri ile Kiev'e uçtuktan sonra havaalanında taksi ile şehir merkezindeki kiralanan eve gidilir. Şehrin kalbi olan Maidan Nezalezhnosti (meydan) yani Özgürlük Meydanı'na, meydandan başlayan 1,2 km uzunluğundaki Kreşatik Caddesi veya meydan ile Kreşatik Caddesi'ndeki metro istasyonlarına 1-2 durak mesafedeki bölgelerde ev kiralamak doğru bir tercih olacaktır.

Yeri gelmişken belirteyim, Kiev'de 3 metro hattı var. Aşağıdaki metro haritasında 2 numaralı istasyon Kreşatik ile meydan istasyonlarının kesiştiği aktarma istasyonudur. Bu istasyon çevresinde veya 3 numaralı Lva Tolstoho veya 1 numaralı Teatralna duraklarına yakın yerlerde ev tutmak gerekir.

Eve yerleştikten sonra ilk gün gezilecek yerler meydandan başlıyor.

Meydandan güneye doğru uzayan şehrin en gözde caddesi Kreşatik Caddesi'nde yürüyerek şehir hakkında ilk izlenimler edinilir. Geniş bir bulvar olan Kreşatik hafta sonları araç trafiğine kapatılır. Bol miktarda sokak sanatçısı ve etkinliğin yapıldığı caddeyi hafta sonu gezmek tercih edilmelidir.

Kreşatik oldukça görkemli bir cadde. Ancak sürekli eylem ve protestoların merkezi olan bölgenin bu özelliği bence caddenin turistik değeri arttırdığı kadar yıpranmasına da neden olmaktadır.

Kreşatik Caddesi'nin öbür ucuna (güney tarafına) gelindiğinde sol tarafta Arena City görülür. Arena City restoran, kafe ve gece kulüplerinin yer aldığı, ortasında yer alan geniş avlusu ile arena şeklinde yapılmış bir yapıdır. İçerisinde yer alan Arena Restaurant'ta kendi yapımları olan bira tadılabilir. Arena'da bir başka mekan olan Linass helal yemek yemek isteyenlere hitap eden bir Arap lokantası. Arena City'de yer alan Sky Bar ise Kiev gece hayatının önemli barlarından bir tanesi.

Arkanızda meydan, solunuzda Arena City olacak şekilde durduğunuzda, sağınızdan yani Arena City'nin tam karşısından Tarasa Shevchenko Bulvarı başlar. Bu bulvarda 850 metre yürüyünce sağ tarafınızda St. Volodimir Katedrali'ni göreceksiniz. Katedrali gezdikten sonra katedralin yanındaki sokağa girerek, sokağında sonunda Tarasa Shevchenko Bulvarı'na paralel Bogdan Khmelnitsky Caddesi'ne ulaşılır. Caddede sağ tarafı dönüp ilerlediğinizde yolun sonunda Kreşatik Caddesi'ne gidilir. Ancak bizim rotamızda Kreşatik'e gelmeden önde Bogdan Khmelnitsky Caddesi üzerindeki opera binası var. 1867 yılında yapılan opera binası Kiev'in gösterişli ve şık binalarından bir tanesi. Opera binasının hemen yanında Golden Gate yer almaktadır. Günümüzde müze olan Golden Gate eski dönemlerde surlardan şehre giriş sağlayan kapılardan bir tanesi.

Opera binası ve Golden Gate, Bogdan Khmelnitsky ile Volodimirska caddelerinin kesiştiği köşede yer almaktadır. Gezimize Volodimirska Caddesi'nde devam ediyoruz. Golden Gate'den yaklaşık 700 metre yürüyerek Sofiyska Meydanı'na geliyoruz. Meydanda at üzerinde Bogdan Khmelnitsky'nin heykeli yer almaktadır. Bogdan Khmelnitsky 17. yüzyılda, o zamanlar Ukrayna topraklarında hüküm süren Polonya-Litvanya kuvvetlerine karşı başarılı bir ayaklanma gerçekleştiren bir liderdir.

Meydandan 300 metre daha devam edilerek Michailivsky Meydanı'na gelinir.

Meydanda yer alan altın kubbeli St. Michael's Manastırı gezilebilir. Meydandaki kilisede evlenenlere rastlamak mümkün. Kilisenin sol tarafında Dışişleri Bakanlığı yer almaktadır. Bakanlık ile manastırın arasında geçilince şehri ikiye bölen Dnipro Nehri'ne tepeden bakan parka varılır. Parkın girişinde yer alan füniküler ile nehir seviyesindeki şehrin eski semtlerinden Padol'a gidilebilir.

İstikametimiz Padol ama füniküler yerine yolumuza yayan devam ediyoruz. Michailivsky Meydanı'ndaki bakanlık binasının öteki yanındaki sokağa giriyoruz. Sokağın sonundaki Andreevska Kilisesi gezilebilir.

Kilisenin önünden başlayan Andreevska yokuşun Padol semtine doğru devam eder.

Yokuş boyunca hafta sonları hediyelik eşyacıların kurdukları tezgahlardan alışveriş yapılabilir. Tezgahlardan matruşka, sovyet dönemine ait veya II. Dünya Savaşı'nı hatırlatan eşyalar alınabilir. Yokuşun sonunda yer alan Lviv Çikolatacısı iyi bir mola alternatifi.

Andreevska yokuşunun aşağı ucundaki meydandan sağa dönerek Sagaydachnogo Caddesi'ne girilir. Cadde üzerinde sağ tarafta Türk restonanı Tike ve caddenin sol tarafındaki İgorevska’a Sokak'ta Turquoise yer almaktadır. Caddenin sonundaki yer alan metro istasyonu ile veya füniküler ile eve geri dönebiliriz. Nitekim bir gün için yeterince yorucu ve yoğun bir gezi planı yaptık. Padol'daki metro istasyonu Poshtova Ploscha durağı olup, yukarıdaki metro haritasında mavi hat üzerinde yer almaktadır. Füniküler ise daha önceden belirttiğim gibi Michailivsky Meydanı'nın arkasındaki parka çıkıyor.

Gezimizin ikinci gününde meydandan kuzeye doğru (Kreşatik'in ters istikameti) ilerliyoruz. 250 metre sonra Dnipro Otel'in olduğu meydandan sağ dönerek yokuş yukarı yürüyoruz. İlk olarak sol tarafımızda Dinamo Kiev'in maçlarını oynadığı Dinamo Stadı'nın önünden geçiyoruz. Stadı geçtikten sonra Mariinsky Parkı'na geliyoruz. Oldukça geniş olan bu parktan Dnipro Nehri'ni tepeden görmek mümkün.Yaklaşık 140 yıllık olan yeşillikler içindeki parkta heykeller ve çeşmeler de yer almaktadır.

Parkı da geçtikten sonra Pechersk bölgesindeki Lavra'ya varıyoruz. Pechersk Lavra'da birçok kilise yer almaktadır. Tarihi bir Ortodoks manastırı olan Pechersk Lavra yer altı mağaraları içermektedir. Kuruluşu 11. yüzyıla dayanmaktadır. Birçok kilisenin yer aldığı manastırda özellikle yeraltı manastırları ve minyatür müzesi mutlaka görülmelidir. Lavra'yı gezmek birkaç saatinizi alacaktır. Bu nedenle Lavra'ya gelene kadar anlattığım güzergahı takip ederek yürümek yerine metro ile Arsenalna durağına gelerek Lavra'ya ulaşmak da tercih edilebilir.

Lavra'dan sonra son olarak Büyük Vatansever Savaş Müzesi'ne gidiyoruz. Lavra'dan birkaç yüz metre ötede de olsa, savaş müzesinde de yürüyeceğinizi düşünürsek enerjinizi ekonomik kullanmanızı tavsiye ederim. Savaş müzesi II.Dünya Savaşı'na ilgi duyanlar için kaçırılmayacak bir müzesi.

Müze alanında yer alan 62 metre yüksekliğindeki anavatan heykeli de görülebilir.

Gezimizin ikinci gününü de tamamlayarak Kiev'in en önemli gezilecek yerlerini gezmiş olduk. Daha geniş vakti olanlar iki güne sıkıştırdığımız programı üç güne yayabilir. Ayrıca vakti olanlar Dnipro Nehri'nin ortasındaki bir ada olan Hidro Park'a gidebilir. Hidro Park'a metro ile ulaşmak mümkün.

Bir başka gezilebilecek yer ise botanik bahçedir.

Yeme-içme konusunda birkaç tavsiye vermek isterim. Öncelikle bir Ukrayna mutfağından bahsetmek zor. Kiev'de birçok Türk ve İtalyan restoranı bulmak mümkün. Ayrıca Gürcü ve Arap restoranları da bize hitap etmektedir. Helal yemek arayanlar Türk ve Arap restoranlarını tercih edebilir.

• Tike: Padol bölgesinde Türk restoranı. Metro ile mavi hattaki Meydan'dan bir durak sonraki Poshtova Ploscha durağından veya füniküler ile ulaşmak mümkün. Fiyatları yüksektir.
  • Turkuaz: Tike gibi Padol bölgesindeki bir diğer Türk restoranı. Fiyatları makuldür.
  • Massimo: Salaş bir Türk restoranı. Metro ile mavi hat üzerindeki Ploscha L'va Tolstoho durağında inerek ulaşmak mümkün.
  • Shooters: Sahibi yabancı olsa da işletmecisi Türk olan, Türk yemekleri bulabileceğiniz mekan. Şubesi bulunsa da esas yeri olan Moskovskaya Caddesi'ndeki yerini tavsiye ederim. Metro ile kırmızı hat üzerindeki Arsenalnaya durağından ulaşmak mümkün.
  • Karavan: Otantik bir Özbek lokantası. Klovska metro istasyonuna yürüme mesafesindedir.
  • Oliva: Kiev'de 4 şubesi olan başarılı bir İtalyan Lokantası zinciri. Fiyat / kalite dengesi çok başarılı. Bir şubesi Padol, diğeri L'va Tolstoho metro istasyonu yakınındadır.
  • Aroma Cafe: Kiev'de birkaç şubesi olan Aroma Cafe'yi özellikle yurtdışında kahvaltıda yiyecek bir şey bulmakta zorlananlar için tavsiye ediyorum. Çeşit çeşit sandviçleri bulunan mekan kahvaltı dışında da tercih edilebilir.

Gece hayatı için de birkaç tavsiyede bulunmak gerekir:

• De Luxe: Dinamo stadının bitişiğindeki mekan şehrin kaliteli gece kulüplerinden. Fiyatları biraz yüksektir.
  • Sky Bar: Arena City'de yer alır.
  • Caribbean: Latin müziklerinin çaldığı gece kulübü kırmızı hat üzerindeki Universitet istasyonuna yakın mesafededir.