Doğal Güzellikler: Artvin ve Rize Gezisi

Artvin doğal güzellikleri bol bir şehrimiz. Tamamını gezmek birkaç gün alır. Gezi süremizi belirleyen en önemli etmen gezilecek yerler arasındaki mesafelerin uzaklığından çok, bu mesafeleri ne kadar sürede alabildiğimiz olacak. Doğu Karadeniz coğrafyasının bir gerçeği olan dar ve virajlı yollar Artvin’de kendini göstermektedir.

Size Rize tarafından gelerek araba ile iki gece konaklamalı bir gezi planı anlatacağım. Süre iki gece olduğu için Artvin’in sadece bir bölümünü gezmek mümkün.

İlk gün Artvin’in merkezinden gezimize başlıyoruz. Şehir Çoruh Nehri kenarında bir yamaç boyunca kurulmuş. Yani şehrin her tarafı meyilli arazi üzerinde ve haliyle sokaklar, caddeler hep yokuş. Şehir merkezinin turistik olduğunu söyleyemem. Ama amacı sadece bir yerin tarihî veya doğal güzelliklerini görmek değil, gezdiği şehrin gündelik hayatını da gözlemlemek isteyenler, şehrin turistik olup olmamasına çok takılmayacaktır.

Şehrin belediye ve valilik çevresinde yer alan çarşısı küçük. Ancak genel olarak şehrin görece düzayak olan ender yerleri buralar.

Çarşıdan sonra sıra Atatepe’de. Atatepe; Artvin şehrinin kurulduğu yamaca karşıdan bakan bir tepe. Tepenin zirvesinde dünyanın en büyük Atatürk heykeli yer almakta. Çarşıya 4 kilometre mesafede bulunan tepeden manzara gerçekten güzel. Tepede ayrıca bir kafe bulunmakta.

Sırada Artvin Kalesi var. Kale Çoruh Nehri’ne bakan bir yamaç üzerinde. Biz kaleye ancak aşağıdan bakabildik. Navigasyonun verdiği yol tarifinde askeri bölge girişine takıldık. Sonradan öğrendik ki, nizamiyeye bilgi vererek, izinle askeri bölgedeki kaleyi gezmek mümkünmüş.

Daracık, kenarı uçurum ve bozuk bir yoldan gidilen Hatila Vadisi var sırada. Artvin’e 12 kilometre mesafedeki bu vadide, bir benzeri Safranbolu Tokatlı Kanyonu’nda olan cam teras var. Oldukça derin bir vadi üzerine yapılan terasta yürümek gerçekten ürkütücü.

Artvin merkez ve çevresinde yapacağımız gezinin son noktası Kafkasör Yaylası. Merkeze 8 kilometre mesafedeki yayla Artvin’e yakınlığı nedeniyle günübirlikçilerin de tercih ettiği bir yer. Burası Artvin’de yeşil doğanın içinde zaman geçirmek için güzel bir yer.

Yaylada yemek ve konaklamak için otel ve belediyenin sosyal tesisleri var. Biz gece konaklamayı Kafkasör’de yapıyoruz. Doğu Karadeniz’e gelmişken şehirde kalmak yerine yaylada kalmak daha cazip.

Gezimizin ilk gününü tamamlıyoruz. Daha fazla vakti olanlar için Artvin yakınlarındaki Cehennem Deresi Kanyonu ve Deriner Barajı’nı gezebileceklerini söylemek isterim.

İkinci gün rotamız Borçka.

Artvin ile Borçka Karagöl arası yaklaşık 60 kilometre. Yolun son 6 kilometresi oldukça dar ve virajlı. Borçka Karagöl bence Artvin gezisinin yıldızı. Burası gerçekten çok güzel. Gölün etrafında yürüyüş yapabilir, iskele üzerinden balıklara ekmek atabilir, göl üzerinde gezinmek için kayık kiralayabilir veya göl kenarında oturarak bir şeyler yiyebilirsiniz. Bu küçük gölde zaman geçirmek hoşunuza gidecek.

Karagöl sonrası sıra Murgul Deliklikaya Şelalesi’nde. Borçka merkeze 23 kilometre mesafedeki şelaleye giderken Murgul’un merkezinden geçiyorsunuz. Murgul’dan sonra son birkaç kilometre yol çok bozuk diye not alıyordum ki, karayollarının yol çalışması nedeniyle yolun kapatıldığını gördük. Bundan sonra yolun daha iyi olacağını varsaymak iyi haber olsa da, yolun kapalı olması nedeniyle şelaleye gidemememiz bizim için kötü oldu.

Dileyenler ve henüz gün bitmediği için vakti olanlar için gezilecek yerlere devam ediyorum. Şahsen ben gezinin bundan sonrasını Artvin’den ayrıldığım 3. güne bıraktım çünkü bundan sonrası Rize yolu üzerinde olduğu için dönüş yoluna bırakılabilir.

Artvin’den sahile Hopa’ya, oradan da Rize istikametinde Arhavi’ye geliyoruz. Arhavi’den tekrar içeri doğru yönelerek denizi ardımızda bırakıyoruz. Arhavi’ye 12 kilometre mesafedeki Çifte Kemer Köprüsü bir sonraki gezi noktamız. Yaklaşık 200 - 300 yaşında olduğu tahmin edilen iki taş köprü birbirine dik olarak inşa edilmiş.

Çifte Kemer Köprüsü’nden yaklaşık 4 kilometre daha yol alarak Mençuna Şelalesi’ne geliyoruz. Tabi şelaleyi görmek istiyorsanız esas mesele yürüyerek aşmanız gereken yolun son kısım. Sonrasında manzara etkileyici.

Dönüşte Arhavi’de yemek yiyebilirsiniz. Gördüğüm kadarıyla Arhavi Doğu Karadeniz sahil şeridinin güzel kasabalarından bir tanesi.

Borçka yolu üzerinde dere kenarında birkaç salaş lokanta ve pansiyon var. Dilerseniz ikinci gece konaklamayı buralarda yapabilirsiniz.

Artvin’de daha uzun süre kalacaklar için Şavşat ve Yusufeli tarafından gezilecek yerleri araştırmalarını öneririm.