Artvin ve Kafkasör Yaylası

Türkiye’nin kuzeydoğu köşesinde yer alan Artvin, Gürcistan’a sınır olan ve Karadeniz’e kıyısı bulunan yemyeşil bir şehirdir. Artvin topraklarının yaklaşık %55’ini ormandır. Artvin bölgesi ormanlarla kaplı olduğu için ağaç işçiliğine dayalı el sanatları gelişmiştir. Ağaç işçiliğinin yanı sıra ayrıca el tezgahlarında yapılan yöreye has dokumacılık ve çömlekçilik de yaygın.

Artvin adının kökeninin İskit beylerinden biri olan Artvani’den geldiği düşünülmektedir. Daha sonra şehir Osmanlı zamanında Artvini ve Livaneli adını almıştır. Sonra bir dönem kentin en önemli akarsuyu olan Çoruh’un adını taşımıştır. 15 Şubat 1956’da Çoruh olan isim Artvin olarak değiştirilmiştir.

Kars’tan yola çıkarak Ardahan üzerinden Artvin’e doğru gidiyoruz. Yolda nefis yemyeşil doğa içerisindeki ahşaptan yapılmış küçük yayla evlerini görüyoruz. Karadeniz’in nefis doğası hiç bir yerde yok, her daim yeşil...

Doğu Karadeniz’de yer alan Artvin’in yüzey şekilleri oldukça engebeli. Bu durum iklim çeşitliliğine de neden oluyor. Haziran başı olmasına rağmen halen dağlarda yer yer kar var. Kar, yemyeşil çimen ve sarı çiçekler… Yolda yer yer büyük kanyon içlerinden geçiyoruz. Buradaki kayalar da çok ilginç ve muhteşem.

Artvin topraklarındaki akarsular geçtikleri yerlerde dar ve derin vadiler açmışlar, bunların en önemlisi Çoruh vadisi. Bu vadinin toplam uzunluğu 150 kilometre. Gürcistan sınırına kadar uzanan bu derin vadi çok güzel manzaralarla sizlere eşlik ediyor.

Çoruh vadisinde yoğun bir şekilde baraj çalışmaları sürüyor. Buradaki Deriner Barajı’nın yapımı bittiğinde dünyanın en büyük barajları arasında yer alacağı söyleniyor.

Bu bölgedeki diğer bir vadi ise Halita Vadisi. Vadi yamaçlarının eğimi %80 ve hatta bazı yerlerde %100. Bu vadi zengin bir fauna ve floraya sahip olup il merkezine sadece 10 kilometre mesafede yer alıyor.

Artvin’e girmeden önce merkeze 8 kilometre kala Kafkasör Yaylası ilk durağımız oluyor. Buradaki bir kır kahvesinde sucuk ekmek yiyip, yanında da bol köpüklü ayran içiyoruz. Artvin il nüfusunu Gürcüler, Kıpçak Türkleri ve Lazlar oluştursa da, bu yaylada daha çok Gürcüler yaşıyormuş. Artvin'de Karadeniz ve Kafkas kültürü hakimdir. Kafkas kültürü Kıpçak Türklerinde ve kısmen Gürcülerde vardır, Karadeniz kültürü ise Laz, Hemşinli ve Gürcülerde vardır. Yani bu yayla Gürcüler’in yaşadığı ve hem Kafkas hem de Karadeniz kültürünün yaşandığı bir yerdir.

Burada her yıl Temmuz’un ilk haftası matadorsuz geleneksel boğa güreşleri festivali yapılıyor. Kafkasör festivali ise bunların içinde en ünlü olanı. Bu festival 3 gün sürüyor. Güreşlere ilgi çok fazla, o dönemde her yere çadırlar kurulup şenlikler düzenleniyor. Ülkemizdeki tek boğa güreşi yapılan arena da burada yer alıyor. Artvin boğalarıyla meşhur bir il olup simgesi boğadır.

Kafkasör şenliklerinde karakucak güreşleri, Artvin yöresi halkoyunları ve halk şairlerinin atışmalarına tanık olunuyor. Artvin halk oyunları Karadeniz, Kafkas ve Doğu Anadolu oyun karakterlerinin bir karması. Artvin yöresinde Bar oyunları ve adı Artvin Barı olan halk oyunları da oynanmaktadır. Artvin Barı’nın adı Atatürk'e ithafen 1936’da “Atabarı” olarak değiştirilmiş olan bir halk oyunudur.

“Bahçesi var, Balı var Ayvası var, Narı var
Atamızdan yadigar Biz de Atabarı var”

Artvin doğa meraklıları ve alternatif tatil arayanlar için çok güzel bir rota.

Artvin'de Kafkasör mevkinde manzaralı bir konaklama için Artvin otellerinden Koliva Otel ve ulaşımı kolay rahat konaklama imkanı sunan Artvin Apart hotel tercih edilebilir.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.