Ljubljana Gezi Notları

Sanırım yaşadığın şehri sevilen yapan biriktirdiğin anıların, yaşanmışlıkların. Bunlarla birlikte gerçekten gezilecek, görülecek mekanları o kadar çok ki. Belli başlılarını anlatacağım burada. Hadi buyurun:

Ljubljana - Biraz Gezelim

Preseren Meydanı – Mestni Trg

Öncelik, şehrin merkezinde bulunan her daim kalabalık, cıvıl cıvıl bu meydanın tabi ki.  Adını Slovenya’nın ulusal marşının da yazarı olan şair France Preseren’den alıyormuş.

Birçok Avrupa şehrinde olduğu gibi ortasından nehri,  Ljubljanika geçiyor.

Meydan  meşhur Tromostovje yani ‘Üçlü Köprü’yü de bulunduruyor. Ayrıca meydanın diğer meşhur yapısı Red Church. İlk gittiğimde pazar ayini vardı ve oldukça kalabalıktı. Akşam kiliseye bir arkadaşımla girerek ayini biz deizledik. Denemenizi öneririm.

Sağ ve sollu nehir boyunca çeşit çeşit cafeler var. Bu yolun sonunda bulunan meydan ise Mestni Trg. Mestni meydanında belediye binası ve tarihi Robba Çeşmesi, yol boyunca ortaçağ binaları, sokak ortasına kurulmuş hoş cafeler ve butikler bulunmaktadır.

Bu iki meydan da turistlerin, müzik yapanların canlılık kattığı, çeşitli eserlerin sergilendiği devamlı hareketli iki merkez noktası şehrin.

Aziz Nikolas Katedrali

Mestni Trg’den sol tarafa ilerlerseniz bu Barok katedralini göreceksiniz. Şehrin ünlü pazarı bulunuyor hemen yanında. İçinde, nefesinizi kesecek birçok mermer sunaklar, oyulmuş heykeller, altından dekorasyon örnekleri de bulunuyor.

Yine sol tarafa devam ederek yolu bitirdiğinizde karşınıza Ejdarha Köprüsü çıkacak.

Ejdarha Köprüsü

Ljubljana’nın simgelerinden en önemlisi bu tarihi köprü ve ejderhalar. Biz ismini ilk duyduğumuzda baya büyük bir ejdarha heykeli bekliyorduk ama maalesef öyle değil. :/ Çok büyük beklenti ile gitmeyin. Birkaç dakikanızı alacak bir yer.

Kilit Köprü

Eğer Preseren’den sola değil de sağ tarafa ilerlerseniz bu köprü karşınıza çıkacak. Her Avrupa şehrinde bulunan kilit köprülerin benzeri.

Kongresni Trg

Bu yolun sonundan sağa döndüğünüz tarafta bu meydan bulunuyor. Meydanda Ljubljana Üniversitesi ile Ljubljana Filarmoni orkestrasının binaları var. Birçok konserin ve etkinliğin de düzenlendiği bir mekân.

Tivoli Park

Tivoli Parkı şehrin merkezinde bulunan dev bir yeşil alan. Piknik yapmak, spor yapmak ve şehrin stresinden kurtulmak için çok uygun bir yer. İçinde çeşmeler, heykeller, koşu parkurları, küçük göller, restoranlar ve amatör sanatçılar için resim yolu gibi birçok eğlence alternatifleri var.

Ljubljana Kalesi

Ljubljana kalesi şehrin görülmesi gereken en güzel yerlerinden birisi kesinlikle. Her şehre bir kuş bakışı bakmak gerek ya Ljubljana için de mekan bu kale. Kaleye ulaşmak için 3 yol var. Preseren meydanından ücretsiz küçük turist trenleri, Krekov meydanından kalkan füniküler ve tarihi kale yokuşunu yürümek. Ayrıca arabalar içinde ayrı bir yol var. Ben kaleye erasmus süresi boyunca defalarca çıktım ve hepsinde yürüyüş yolunu tercih ettim. Kalenin içerisinde bir sinemada şehrin tarihini anlatan belgeseller oynatılmaktadır. Buraya giriş ücretsiz. Ayrıca kalenin içinde bir şapel, hapishane olarak kullanıldığı dönemlerden kalan zindanlar, hediyelik eşya mağazaları, cafe ve restoranlar da bulunmaktadır. Kalenin en tepesi olan gözlem kulesine çıkıp şehrin müthiş manzarasını görmekse kesinlikle yapılması gereken bir şey.

Metelkova
Ljubljana’da en ilginç yer neresi diye sorarsanız hiç düşünmeden Metelkova derim. Avrupa’da gezdiğim hiçbir şehirde böyle değişik bir mekana rastlamadım. Öğrencilerin olduğu kadar turistlerin de bolca uğradığı bir mekan. Grafitiler, duvar resimleri, içindeki bir ton heykeli ile ücretsiz bir sanat bölgesi diyebiliriz geceleri ise eğlence mekanı. Tamamen orijinal ve kesinlikle görülmeye değer bir yer burası. Bünyesinde birçok bar, galeri, stüdyo bulunur ve geceleri her çeşit insanla karşılayabileceğiniz, her tür müzik dinleyebileceğiniz bir yerdir.

Ljubljana Hayvanat Bahçesi

Ljubljana Hayvanat Bahçesi, mayıs, haziran, temmuz ve ağustos aylarında sabah 9’dan akşam 7’ye kadar açık ve giriş ücreti yaklaşık 10€. Bu küçük şehre göre oldukça büyük ve çeşitli hayvanları barındıran bir hayvanat bahçesi burası.

Bonus: Smarna Gora

Erasmusda yurt odamın penceresinden karşıda bulunan yüksek dağa baktığımda hep tepede ışıklar görüyordum. Sonra bir arkadaşımdan Ljubljana’yı tepeden gören diğer bir mekan olduğunu ve bir cafede bulunduğunu öğrendim burada. E görelim o zaman diye bir gün düştük yollara. Bezigrad’dan direk bir otobüs dağın eteklerine götürdü bizi. Yalnız yukarı tırmanmak bize kalmıştı. Ben yine düz patika bir yol bekliyordum. Maalesef, bildiğiniz dik bir dağa ağaca, taşa tutuna tutuna tırmandık. Yukarıdan manzara kesinlikle harika ama Ljubljana’nın soğuk havası yüzünden çokta tadını çıkaramadık. Burada bulunan küçük, sessiz cafeye sığınarak bir bardak kahvemizi içtik. Dağda ışıklandırma olmadığı için erkenden dönüş yoluna koyulmalıydık ama yine geç saatlere kaldık. Karanlıkta bilmediğimiz hayvanların sesleri eşliğinde ve telefonlarımızın ışıklarıyla yavaş yavaş kazasız belasız inebildik. Tavsiyem güneşli bir havada, gündüz erken saatlerde, rahat kıyafetlerinize yola çıkın.

Ljubljana – Biraz da Eğlenelim

Compeniaros Club

Erasmus'luların ve benim ve arkadaşlarımın da vazgeçilmez mekanı olan Compeniaros Club, Slovenska Cesta üzerinde yer almakta . Özellikle Perşembe geceleri değişik konseptlerle erasmus partiler düzenleniyor.

TOP Club

Yine Slovenska Cesta'da bulunan TOP Club ise, şehrin en gözde ve lüks mekanıdır. İçeriye girişler saat 11.00'dan önce ücretsizdir. Bu yüzden önünde büyük kuyruklar oluşmaktadır. Mekana bir asansör yardımıyla çıkılıyor ve ilk girişte sizi harika bir Ljubljana manzarası karşılıyor. İçeride içki fiyatları da oldukça pahalı. Ayrıca mekana girişte kıyafetlere ve kimliklere bakılıyor.

Parlament Pub

Her erasmuslunun ilk öğrendiği mekan burası herhalde. Pazartesi günleri erasmus geceleri düzenleniyor. Fazlasıyla küçük bir yer. İçeriye sığmayan insanlar dışarıya taşıyor. Bu yüzden pek rahat olduğu söylenemez.

Club Cirkus
Diğer Ljubljana clublarına göre oldukça güzel bir dizayna sahiptir. Müzikleri ve DJ'i harikadır. İçeride ise içecekler biraz pahalı. Diğer mekanlara göre de daha büyük ve ferah bir yer. Top club gibi içeriye girerken kıyafete dikkat ediyorlar.

KMS

Genellikle öğrencilerin takıldığı bir mekandır. Cumartesi günleri Ladies Night vardır. Yani bayanlara ücretsiz giriş, ücretsiz gardırop hizmeti verirler. Bunlar dışında Ljubljana'da, paintball, karaoke, bowling, buz pateni gibi aktivitelerde bulabilirsiniz. Ayrıca Ljubljana'da Christmas'ı mutlaka görmelisiniz. Şehir rengarenk, eğlence dolu ve yıl içinde hiç göremeyeceğiniz kadar kalabalık oluyor.

Biraz da Yemeklerini Tadalım: Ljubjlana Mutfağı

Size heyecanla açıklamayı beklediğim bölüme geldik. Bir Avrupa başkent şehrinin yemek seçenekleri ve damak zevki. Neden heyecanla derseniz Ljubljana’da yaşadığım 10 ay boyunca farklı yerleri görmekten sonra benim için en zevkli şey farklı restoranlarda farklı lezzetleri tatmak oldu.

Ljubljana’nın geleneksel bir yemeği olduğunu söyleyemem. En çok yedikleri şey bizim börek dediğimiz burekleri. Genelde şehrin her köşesinde rastlayabilirsiniz burekçilerine.

İlk olarak size Preseren Square'de yer alan Cantina Mexicana’yı önereceğim. Ljubljana’da yemeklerini ve ortamını en çok beğendiğim Meksika restoranı burası.

Her gittiğim de hiç şaşmadan Chili Con Carne çorbasını tercih ettim. Ana menü olarak da Chimi Changa De Pollo'yu önerebilirim. Lavaş arasına sarılmış tavuk sote ve yanında biraz da yeşillik veriyorlar.

Ayrıca tavuklu fajita favorilerimden. Meksika tortillaları ve sosları yemeklerinde yanında getirdikleri müthiş lezzette aperatifler.

Diğer bir Meksika restoranı yine şehir merkezinde bulunan Joe Pena's. Güzel Meksika yemeklerini burada da tadabilirsiniz. Önerim Burrito Traditional De Pollo. Patates, Meksika krema sosu ile servis ediliyor.

Diğer önerim ise Platano Frito tatlısı. Kızartılmış muz üzeri vanilya dondurma ve karamel ile servis ediliyor.

Bence İtalya değil de Slovenya pizzaları ile anılmalı. İtalya’da yediğim pizzalara göre kesinlikle Ljubljana pizzaları daha lezzetli. Üstelik çok daha doyurucu. Pizza denilince akla ilk Foculus Pizza gelir. Mekan çok hoş ve pizzalar çok lezzetli ancak pizzaların fiyatları biraz pahalı açıkçası.

Restoran olarak önerilerimden birisi de Bavarski Dvor'un orada yer alan Fresco restoranıdır. Sahipleri Makedon. Türk olduğumuz söylediğimizde bizi daha sıcak karşılamaya başladılar. Burada etli, sebzeli lazanya yemenizi tavsiye ederim.

Yine Slovenska Cesta üzerinde yer alan La Storia restroanı diğer bir seçenek. Sırf buranın krem soslu tavuğunu yemek için gidiyorduk. Çalışanlar ve sahipleri Arnavut'tu ve sıcakkanlı insanlardı.

Eğer Asya yemeği yemek istiyorsanız Parlement Pub’a yakın Da Bu Da restoranına gidebilirsiniz. Tüm yemeklerinde soya fasulyesi kullandıkları ve Çin yemeklerinden hoşlanmadığım için sadece bir kez gitmiştim. Siz seviyorsanız restoranın servisi ve dekorasyonu çok güzel diyebilirim.

Ayrıca bir de Moğol yemeklerini tadalım diyorsanız Bezigrad’a yakın Mongolia restoranına gidebilirsiniz. Denemek için bir kez gitmiştim ama çok beğendiğimi söyleyemeyeceğim. Asya yemeklerini seviyorsanız yine deneyebilirsiniz.

"Yedik bir de içelim ama ne içelim" derseniz Ljubljana deyince akla ilk şarap gelir. Yüksek kalitede ve nefis tatlarda şaraplar üretiyorlar. En bilinen Sloven şarabı Cvicek. Benim tavsiyem anlamı da ismiyle aynı olan Borovnicevec yani böğürtlen likörü. Birçok markette bulabilirsiniz. Ben dönmeden önce Spar’dan almıştım. Fiyatı da uygun üstelik. Ülkede uzayıp giden keyifli şarap yolları ve mahzenler turistlerin tadım ziyaretlerine her zaman açık. Slovenler genelde kendi evlerinde yapıyorlar şarapları.

Slovenya’ya özgü Union ve Lasko biralarını da tadabilirsiniz, diğer Balkan ülkelerine de ihraç ediliyor.

Kahve ise daha ziyade İtalyan usulü içiliyor. Siyah çay, bitki çayları ve çikolata ise diğer sıcak içecekler. Ljubljanika nehrinin kenarında bulunan Cacao çok güzel meyveli sıcak içeceklere sahip, bir de Divine bizim sürekli uğradığımız yine sahipleri Makedon, hoş dekorasyona ve içeceklere sahip bir mekan.

Kısacası Ljubljana hem gözünüzü hem de karnınızı doyuracak müthiş bir Avrupa şehri. Şehirden alışveriş yapmadan ayrılmayalım derseniz buyurun:

Ljubljana’da Alışveriş

Ljubljana'da market alışverişi için birçok seçenek bulunmakta. Spar, Mercator ve Hofer merkezde bulabileceğiniz ve kolayca ulaşabileceğiniz marketlerdir.  Bu marketler arasında en hesaplısı Hofer diyebilirim. Ayrıca önce ki yazımda bahsettiğim şehir pazarı başka bir seçenek. Ancak burayı bizim pazarlarımız gibi düşünmeyin. Fiyatlar çok pahalı.

Büyük, gıdadan giyime her ihtiyacınızı bulabileceğiniz bir alışveriş yeri arıyorsanız en iyi seçenek BTC City. İçerisinde spor mağazaları, giyim mağazaları, outlet mağazalar, mobilya, evcil hayvanlar gibi aradığınız her şeyi bulabilirsiniz. Burada Mango, New Yorker, Hummel, H&M gibi büyük alışveriş mağazaları da yer almakta. Spor ürünleri için Sports Direct mağazasına kesinlikle uğramalısınız diyorum. Çok fazla seçenek var ve çok uygun fiyatlara satın alabilirsiniz.

Hediyelik eşya için şehir merkezinde ara sokaklarda çok fazla ve çok hoş dükkanlar var. Mestni Trg’de belediye binasından yukarı doğru çıktığınız ara sokakta değişik, orijinal eşyalar bulabileceğiniz dükkanlar görebilirsiniz.

Ljubljana’da bütün alışveriş merkezleri Cumartesi ve Pazar günleri belirli bir saate kadar hizmet veriyor.