Makedonya'yı Karış Karış Gezdik

Yazı tarihi (07.03.2015)

Bu kez rotamızda vizesiz gidilebilen ve kesinlikle görülmesi, gezilmesi gereken bir ülke Makedonya'dayız. Tüm Makedonya'yı karış karış gezdik fakat ben bu yazımda sizlere en fazla dikkatimi çeken şehirlerden(Üsküp-Ohrid-Bitola-Struga) ve buradaki konaklama, ulaşım, yeme-içme, gece hayatı, alışveriş gibi detaylardan bahsedeceğim.

Makedonya'da kendinizi hiç yabancı hissetmezsiniz!

Makedonya genelinde dil sorunu yaşamazsınız. Birçok yerde Türkçe konuşanlar karşınıza çıkacaktır. Yardımsever, güvenilir insanları ve ucuz olması sebebi ile gidilmesi gereken bir yer Makedonya...

Rotamın asıl amacı: Babama ait evi bulmak

Bu rotamın asıl amacı; bundan 78 yıl önce Üsküp'e bağlı Kırçova kasabasında (şimdi şehir) doğup, 19 yaşına kadar burada yaşayan babama ait evi bulmak, eğer sağ ise babamın birkaç gençlik arkadaşı ile görüşebilmek.

Babam 1957 yıllarında Türkiye'ye geldikten sonra bir daha Makedonya'ya hiç gitmemiş. Birlikte gitmeyi çok istedim. Fakat yaşlılık sebebi ile uçağa binemeyeceği, otobüsle de zor olacağı için gelmedi. Kafaya taktım babamdan almış olduğum birkaç eski arkadaş isimlerinide not alıp, arkadaşım Ali Abi ile çıktık yollara.

Uçak biletimizi aldık ve düştük yollara. Uçuş yaklaşık 1,5 saat sürüyor. Üsküp Büyük İskenderHavalimanı'na vardıktan sonra şehir merkezinde bulunan otelimize gitmek için 2 alternatifimiz vardı. 1) taksi ile 10 € 'ya, 2) Vardar express minibüs ile 1 €'ya. Biz 2. alternatifi seçtik ve 1 € karşılığı merkeze gittik. Üsküp Havalimanı ile şehir merkezi arası 20 km'dir.

Üsküp'te Konaklama

Konaklayacağımız yeri önceden Booking.com'dan bulup, rezervasyonu yaptık. Luxury Skopje Apart'a yerleşiyoruz. Burası 75 metrekare ve gecelik 40 € (4 kişi rahat kalabilir) olup çok temiz bir apart. Şehir merkezine 500 metre. Sahibi Bojan adında bir Makedon ve sağ olsun çok yardımcı oluyor. Üsküp'te kendisine ait bir çok apart bulunmakta... Kısa bir dinlenmenin ardından başlıyoruz Üsküp'ü keşfe...

Makedonya'nın Başkenti: Üsküp

Üsküp, Makedonya'nın başkenti ve en büyük kentidir. Ülkenin politik, kültürel, ekonomik ve akademik merkezi olan kent, ortasından geçen Vardar Nehri tarafından ikiye ayrılır. Vardar Nehri'nin ayırdığı kentin bir bölümünde Müslümanlar, diğer bölümünde de Hristiyanlar sorunsuz bir şekilde birlikte yaşamaktadır. İçten içe bir üstünlük savaşı var şehirde. Yükselen cami minarelerine inat buranın hakimi biziz dercesine dağın tepesine dikilen koca haç her şeyi anlatmakta.

Üsküp'te Gezilecek-Görülecek Yerler

Makedonya Meydanı

Makedonya Meydanı, Üsküp’teki en büyük meydandır. Vardar Nehri’nin yanındadır. Şehir merkezinde taş köprünün hemen dibinde. Festivaller, kültürel ve politik olaylar burada düzenlenir.

Taş Köprü

Üsküp gezilecek yerler listemizdeki simge yapılardan biridir. Vardar Nehri üzerinde yer alan yapı Fatih Sultan Mehmet tarafından 1451-1469 yılları arasında yaptırılmıştır.

Büyük İskender Heykeli

15 metre uzunluğundaki heykel Büyük İskender’i tasvir ettiği düşünülmekte. Makedonya Meydanı’nda yer alan yapıt geceleri değişik renk ışıklandırması ve su show'u ile görsel şölene dönüşmektedir.

İshak Bey Cami

Cami, bitpazarının sonundadır ve 15. yüzyılda Türk komutan İshak Bey tarafından yapılmıştır. Türbeler bağış yapanlar için inşa edilmiştir. İshak Bey’in türbesi de buradadır. Caminin diğer adı Alayda Camii'dir.

Eski Tren İstasyonu (Şehir Müzesi)

Tren İstasyonu 1963 depreminde zarar görmüş olarak durmaktadır. 1938 yılında modern bir stilde Velimir Gavrilovik tarafından yapılmıştır.Günümüzde ise küçük bir sanat galerisi ve Üsküp Şehir Müzesi'ni burada görebilirsiniz.

Makedonya Mücadele Müzesi

2008’de yapılmaya başlanan ve 2011 yılında Üsküp’ün bağımsızlığının 20. yılı anısına açılan ulusal müzedir. Müze,Vardar Nehri,Arkeoloji Müzesi,Taş Köprü ve Makedonya Soykırım Müzesi arasında çok merkezi bir yerdedir.

Makedonya Ulusal Müzesi

Üsküp'te gezilecek yerler listemizdeki bir diğer önemli müzedir. Müze arkeolojik-tarihi ve etnolojik olmak üzere üç kısımdan oluşur.

Üsküp Kalesi

M.S. 6. yüzyılda ilk olarak inşa edildiği düşünülen yapı tarih boyunca bir çok kez hasar görmüş ve tekrar inşa edilmiştir.

Mustafa Paşa Cami

1492 yılında Yavuz Sultan Selim’in veziri Mustafa Paşa tarafından yapılmıştır.

Davut Paşa Hamamı

15. yüzyılın ikinci yarısında Doğu Rumeli veziri Davut Paşa tarafından yaptırılmıştır. Günümüzde sanat sanat galerisi olarak hizmet vermektedir.

Kapan Han

Üsküp'te gezilecek yerler listemizdeki bir diğer önemli Osmanlı eseri olan kapan 15. yüzyılın ortalarında yapılmıştır. Üsküp’ün tarihi Türk Çarşısı içerisinde yer almaktadır.

Sulu Han

15. yüzyılda İsa Bey tarafından yapılan bir Osmanlı hanıdır.Günümüzde Üsküp Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'ni bünyesinde barındırmaktadır.

Kurşunlu Han

Osmanlı hanlarından ayakta kalan en büyük ve en güzel üç handan biridir. 16. yüzyılda yaptırılmıştır.

Çifte Hamam

15. yüzyılda İsa Bey denetiminde yapılmıştır. 1915 yılına kadar hamam olarak kullanılan hamam günümüzde Modern Sanat Galerisi olarak kullanılmakta ve önünde birçok sanatkarın hekelleri bulunmaktadır.

Murat Paşa Cami

Üsküp'te gezilecek yerler listemizdeki en güzel camilerden biridir. 1436’da inşa edilmiştir. 1689 büyük yangınının ardından tamir giderini Sultan III. Ahmet ödemiştir.

İsa Bey Cami

1475’te İsa Bey tarafından inşa edilmiştir. Selçuklulara ait Avrupa’daki tek camidir. İki kubbeli olması İsa Bey Cami’ni farklı kılıyor.Caminin 5 tane avlusu vardır. Bitpazarı ile Cair Hastanesi arasında yer akmaktadır. Bu yapı İsa Bey’in ölümü ardından anı olarak yapılmıştır.

Makedonya Takı

2011-2012 yılları arasında yapılan Üsküp’te Pella Meydanı’nda bulunan zafer anıtıdır.

Bey Kulesi

Üsküp'te gezilecek yerler listemizdeki en eski yapıdır. 17. yüzyıldan kalma kule 14 metredir. Savunma amaçlı inşa edilmiştir. Duvarları 1,5 metre kalınlığındadır. Kule içerisinde Rahibe Terasa anıları ve Ulusal Müze dükkanı vardır.

Saat Kulesi

Makedonya’daki her çarşıda bulunan bir şeydir. Çünkü Müslümanlar namaz vakitlerini takip ederek dükkanlarını kapatırlar. Saat kulesinin bir kullanım amacı da budur. Bu saat kulesi 16. yüzyılda yapılmıştır.

Şehir Parkı

Üsküp merkezindeki büyük yeşillik alandır. Bir kısmında müze bulunurken içinde çeşitli anıtlar da vardır. Küçük gölleri, tenis kortları, lunaparkı, kafe ve restoranları, hayvanat bahçesi, özellikle yaz aylarında açılan gece kulüpleri ve stadyum ile oldukça renkli bir parktır.

Arkeoloji Müzesi

Üsküp'te gezilecek yerler listemizdeki önemli yerlerden biridir. İnşatı 2009 yılında başlamıştır ve hala devam etmektedir.Müze olarak hizmet vermesinin yanı sıra Ulusal Makedonya Cumhuriyeti arşivi ve anayasa mahkemesine de ev sahipliği yapacağı bilinmekte...

Üsküp'te Yeme İçme

Üsküp'te sabah kahvaltınızı mükemmel bir börek + Türk çayı ile yapabilirsiniz. Müslümanların yaşadığı bitpazarı ve civarındaki birçok börekçide çeşitli börekleri (kıymalı-peynirli-patatesli-ıspanaklı-pırasalı) ile Türk çayını 1 € karşılığında alabilirsiniz. Simit poğaçayı da ayrıca tavsiye ederim : )

Akşam yemekleri için ise çeşitli köfteci dükkanları ve Türk lokantaları mevcut. Makedonya geneli köfte ve kuzu çevirmesi ile ünlü. Burada gönül rahatlığı ile köfte yiyebilirsiniz. Yine bitpazarı ve Üsküp Meydanı'nda bulunan Destan köftecisi'nde köfte+yoğurt'u (ayran yok) 3 €'ya tıka basa yiyebilirsiniz.

Üsküp Gece Hayatı

Vardar Nehri kıyısında  birçok Cafe-Bar ve Discoteka bulunmaktadır. Genel olarak fiyatlar cafelerde nescafe 1 €, bar ve gece kulüplerinde alkolsüz içecek 1 € alkollü içecek de 2 €'ya servis edilmektedir. Alkollü içecek derken bira yani. Skopsko'yu tavsiye ederim.

Halk eğlenmesini seven, güzel ve modern giyimli çok relax kişiler. Tüm cafe ve gece kulüpleri tıklım tıklım. Mekanlara eşofman şort vb. kıyafetle giremiyorsun. Kapıda tipini beğenmediler mi içeri almıyorlar. Üsküp'te popüler bir kaç gece kulübü tavsiyelerim şunlardır: Havana Club-Menada-Club Colosseum-Speakeasy İrish Pub-Clup 69-Cabrio Club-Kafanas Club.

Belirtmiş olduğum yerlere gönül rahatlığı ile gidebilirsiniz. Makedonya'da kazıklama, kandırma yok. Halkı çok yardımsever ve dürüst. Bu şehirde Galatasaraylı çok : ) Tesadüfen Ultraslan Üsküp grubuna denk geliyoruz ve sağ olsunlar muhabbet, sohbet, tezahürat derken yedik içtik ve hesap ödetmediler : ) Türkleri çok seviyorlar.

Sıra babamın doğduğu evi bulmakta...

Üsküp'te birkaç gün geçirdikten sonra rotamız babamın doğduğu evin bulunduğu Kirçova; oradan da Ohrid. Buraya gitmek için otobüsler 11 €, taksiler ise 50 €'ya gitmekte... Biz taksi alternatifini seçtik. Çünkü Üsküp-Ohrid arasında, babamın doğduğu evin bulunduğu Kırçova'ya gitmemiz gerekiyor.

Üsküp-Ohrid arası yaklaşık 180 km ve 4 saatlik bir süre yol gidiyorsun. Neyse atladık taksiye ve Kırçova'dayız (Kichevo). Babamın bana vermiş olduğu arkadaş isminden UTE'yi sağa sola sorduk, banka-cami-cafe vs. Aha sonunda babamı tanıyan birini buldum ve adama ilk sorum babamın doğduğu ve 19 yaşına kadar yaşadığı evi bilip bilmediği. Ute evi biliyor ve birlikte babamın doğduğu eve gidiyoruz.

Evin ziline bastığımızda bir amca karşılıyor. Amcaya, babamın burada doğduğunu hatta 19-20 yaşına kadar burada yaşadığını söyleyince gözleri doluyor, ağlamaklı bir ifade ile bizi içeri alıyor. Ev 2 katlı önünde ve arkasında 2 bahçesi olan bir yer. Bahçesinde çeşitli ağaçları, su kuyusu, doğal ve sessiz ortamı ile tam yaşanılası yer. Tuhaf bir duygu ile video kaydı ve fotoğraf çekimlerimden sonra evden ayrılıp aynı taksi ile Ohrid'e devam ediyoruz. Türkiye'ye döndüğümde fotoğrafları babama gösterdim şok oldu : )

Ohrid (Ohri) ve Ohrid Gölü

Makedonya'nın en büyük 8. kentidir. İçinde bulunduğu eş isimli belediyenin idari koltuğudur ve ülkenin güneybatısında, Ohri Gölü'nün kenarında, Arnavutluk sınırına gayet yakın bir konumda bulunmaktadır. Ohri, yaklaşık 220.000 kişilik nüfustan oluşan güneybatı bölgesinin iktisadi, kültürel ve dinî merkezi ve Ohri Gölü'ndeki en büyük yerleşimdir. Kent yakınlarında Makedonya'nın iki uluslararası havalimanlarından biri olan Ohri Havalimanı bulunmaktadır.

Çok şirin ve turistik bir yer Ohrid. Burası Makedonların tatil kentidir. Hafta sonları, tatil günleri çoluk çocuk bu cennetten köşede tatil yapmaktadır. Modern bir şehir burası. Makedonya'nın diğer şehirlerinden farklı, turistlerin daha yoğun olduğu bir yer. Tarih açısından çok önemli bir yere sahip olan şehir için kimin söylediği bilinmiyor ama "Tanrı cenneti yaratırken bir damlasını Ohrid'e düşürmüş" diye bir söz de var.

Denizden 700 metre yükseklikte bulunan Ohrid Gölü'nün derinliği 286 metredir. Dünyanın en berrak suyuna sahip ilk 4 gölünden biridir. 30 kilometre genişliğe ve 14,5 km uzunluğa sahip Ohrid Gölü kenarındaki Ohrid kenti yaklaşık 60.000 kişilik bir nüfusa sahiptir.

Ohrid'de Konaklama

Ohri'de konaklama ile ilgili sıkıntınız olmaz. Çeşitli apart-hostel-otel mevcut burada. Fiyatlar uygun. Biz apartta kaldık. Göl kenarında ve fiyat 25 € 2 kişi gecelik. Dediğim gibi fiyatlar uygun. 3 yıldız oteller 40 € civarı. Tavsiyelerim; Villa Dislievski, Kosmos Apartmens, Villa Dea. Buralar merkezi ve uygun fiyatlı kaliteli yerler...

Ohri'de Yeme - İçme

Burada sabah kahvaltısında sıkıntı yok. Sabahları börek meyve suyu 1,5 €'ya veya herhangi bir otelde 3€'ya kahvaltı yapabilirsiniz. Tavsiyem göl kenarında bulunan herhangi bir otelde göle nazır 3 € karşılığı kahvaltı yapmanız. Kahvaltıda zeytin, peynir, reçel, bal, salata, omlet, kaymak ne ararsan var.

Akşam yemekleri için biraz sıkıntı Ohrid. Burası turistik bir yer olduğu için bizim damak tadımıza pek hitap etmiyor. Gölün meşhur alabalığı yada vejetaryen pizza önerebilirim. Akşam yemeği fiyatları 10 € civarı...

Ohrid'de Gezilecek Yerler

• St.Nicholas Church
  • Ulusal Müze
  • Gorna Porta

Ohrid'te tekne turuna çıkmanızı şiddetle tavsiye ediyorum. Tekne turu 15-20€. Bu fiyat tek kişi değil, tekne kirası. Grup olarak binerseniz adam başı 2-3 €'ya gelir. Tüm göl kenarını gezip muhteşem manzaraları fotoğraflama imkanı bulursunuz.

Ohrid'in muhteşem panoramik görüntüsü için mutlaka kaleye çıkmalısınız. Kaleden göl kıyısına hilal biçimde yerleşmiş şehrin ve arka fonda Şar dağların görüntüsü sizi mutlu edecektir.

Kaleye çıkış yolunda yerel halkın, Ohrid Gölü'nden çıkardığını iddia ettiği incilerden yapılmış birçok takı çeşidinden hediyelik alabilirsiniz. Fiyatlar çok ucuz.

Ohrid Gece Hayatı

Ohrid gece hayatı oldukça hareketli, özellikle yaz aylarında, Avrupa'dan gelen turist ve gezginlerle birlikte daha da hareketlenmektedir. Mevsim harici Makedonya'nın diğer şehirlerinden gelen gençler eğlenmek için Ohrid'i seçmektedir. Özellikle göl kenarında bulunan yarı açık disko ve barlar-cafeler harika. Fiyatlar çok uygun. Alkolsüz içecek 1€, alkollü içecekler 2 €.

Ohrid'te eğlence mekanı olarak birçok yer var fakat benim tavsiyem, karaoke yapılan ve Türkçe pop şarkılarının çalındığı Liquid cafe-bar. Üzerimde eşofman var diye içeri alınmadığım fakat Türk olduğumu öğrendiklerinde kendimi birdenbire Tarkan'ın oynama şıkıdım şarkısını söylerken bulduğum yer. Evet Ohrid'te harika geçen 3 gecenin ardından rotamızı 1-2 saatliğine Struga'ya çeviriyoruz.

STRUGA

Ohrid ile Struga arası 15 km ve taksiler 5 €'ya gitmekte... Struga, Ohrid Gölü kıyısında turistik bir şehir. Burası 14. yüzyıl sonlarında Osmanlı İmparatorluğu'nun himayesi altına girmiş ve 1912 yılına kadar Osmanlılarda kalıp, 1912 yılı itibari ile bağımsızlığını ilan etmiştir.

Struga'da yeme içme

Tavsiyem kesinlikle alabalık. Özellikle gölden çıkardıkları balıkların ızgarası harika... Struga'da gezilecek birkaç yer tavsiyesi olarak daKara Drim Nehri-Halveti Hasan Baba Tekkesi-Şairler Köprüsü-Şairler Parkı-göl kıyısı plajları sayılabilir.

Struga merkezde; Ohrid Gölü'nden gelip, Adriyatik Denizi'ne dökülen Kara Drin Nehri kenarına konuşlandırılmış kafelerin birinde 1€'ya, kahvemizi içip rotamızı Bitola'ya (Manastır) çeviriyoruz.

Bitola'ya gitmek için taksi ile 10 €'ya anlaşıyoruz.

Bitola (Manastır)

Struga-Bitola arası 85 km ve 1saatte gidiyorsun taksi ile... Bitola'da fazla takılmayacağız. Amaç, Mustafa Kemal ATATÜRK'ün de askeri eğitimini aldığıManastır Askeri İdadisi'ni ziyaret etmek ve yemek yiyip, geri dönmek. Bu sebepten dolayı taksici de bizi 2-3 saat bekleyip tekrar 10 € karşılığında geri Ohrid'e götürebileceğini söyledi. Fiyat uygundu ve anlaştık. Saat 11.00 civarı ve taksiciye saat 15.00'te okulun önünde buluşuruz dedik. Toplam 4 saatimiz vardı ve başladık keşfe...

Manastır Askeri İdadisi'nde ATATÜRK için özel bir yer müze haline getirilip,ziyaretçilere açılmış. Giriş çok cuzzi bir rakam karşılığı. Hani hep küçükken derslerde duyardık ya Atatürk lise eğitimini “Manastır Askeri İdadisi'nde” tamamlamıştır diye. İşte o lise bu şehirden adını alıyor. Belki bu yüzden Manastır şehrini görür görmez başka duygulara kapılıyoruz. Şehir küçük fakat sevimli, düzenli ve temiz.

Bitola Gezilecek Yerler

En başta güzel bir eski çarşısı olduğunu belirteyim, 530 yıl Osmanlı himayesi altında bulunan şehirde, camileri ve Osmanlı mimari dükkanları göze çarpmakta.Manastır Askeri İdadisi-Saat Kulesi-İshak Bey Camii-Yeni Camii-Bitola Müzesive Elveda Rumeli dizisinin çekimlerinin yapıldığı Makovo Köyü'nü gezmenizi tavsiye ederim. Ayrıca ATATÜRK'ün büyük aşk yaşadığı Eleni'nin evini de görebilirsiniz.

Konaklama yapacak arkadaşlar, güvenle çok uygun fiyatlara merkezde konaklama yapabilir. Bunun için booking'den destek alabilirsiniz. Fiyatlar 20 € civarı.

Bitola'da Yeme-İçme

Bitola'da Şirok Caddesi, bizim İstiklal Caddesine benzer bir cadde ve tarihi binaların altında sağlı sollu yerleşmiş cafeler mevcut. Bu cafeler aperitif yiyecekler yada içeceğinizi rahatlıkla ucuza yudumlayabileceğiniz nezih yerlerdir. Genelde Şirok sokak derler buraya ama cadde aslında. Cadde, Bitola'nın en meşhur caddesi. Fiyatlar Ohrid'e göre bir tık daha pahalı ama bize göre yine de çok ucuz. Cafeler hep full.

Bitola'da (Manastır) gezerken birkaç kişiye oranın meşhur yemeğini ya da yemek yiyeceğimiz güzel bir mekan sorduk. Aldığımız cevap Köfteci AJCO (Ayço) oldu.

Merak ettik ve mekanı bulduk. Burası 1967'den beri işletilen nezih bir mekan. Namını da kaymaklı köfteden almış. Vallahi ne yalan söyleyeyim köfte kaymaklı olur mu? Kaşarlıdır o dedim inanmadım fakat gerçekten kaymaklıymış. İlk defa duydum ve tattım. Gerçekten harika! Fiyat olarak da köfte+içecek+salata 6 Euro idi.

Bitola yazımın başında belirtmiştim. Bizi Ohrid'ten Bitola'ya getiren taksici 4 saat buralarda takılıp bizi Ohrid'e geriye götürecekti. Bitola'daki 4 saatimizin ardından taksici ile buluşma noktamıza gidiyoruz ve başlıyoruz beklemeye. Saat 15:05 taksici yok, o da ne önümüzde Passat marka bir otomobil durdu ve şoför bize Bitola'ya bizi getiren taksi şöförünün işinin çıktığını ve söz verdiği içinde kendisinin geldiğini söyledi. Sizi Ohrid'e geri ben götüreceğim dedi. Taksiciye bak, helal olsun. Adam işi çıkınca bizi alması için arkadaşını özel oto ile göndermiş. Yuppiii diyip çıktık yola. Şoför 40 dakikadır elinde bir kağıt (adresler yazıyor), bizi Bitola'da gezdiriyor, bir adrese gidip bir şey alıyor ve bagaja koyuyor, başka bir adresten çanta alıyor, başka adrese gidip birini arabaya bindiriyor, telefon açıp 5 dakika sonra orodayım aşağıya in diyor falan derken biz yol arkadaşım Ali Abi ile birbirimize bakıyoruz ne iş diye. Sonunda dayanamayıp şoföre bizi "Ohrid'e götürmeyecek misin ne iş" diye soruyorum ve bana son adres ve sonra götüreceğim diyor ve özür diliyor. Hayda ne son adresi kardeşim diyorum ve şoför bana abi ben kargo yapıyorum diyor. Adam Passat ile Ohrid-Bitola arasında malzeme ve yolcu taşıyormuş, aynı zamanda bizi de Ohrid'e götürüyor. Ahahaha kopuk vallahi! Neyse gırgır-şamata ile Ohrid'e varıyoruz : )

Ohrid'te geçirdiğimiz birkaç harika günden sonra Makedonya gezimizi tamamlayıp rotamızı Kosova'ya çeviriyoruz.

Rotamın tamamı için: www.yenirotalar.blogspot.com

Tüm gezginlerin yolu açık olsun.