Matale ve Sri Muththumari Amman

Matale kasabası Kandy’ye 26 kilometre mesafede yer alıyor. Kandy ile Jaffna kentlerini birbirine bağlayan yol üzerinde bulunuyor. Eğer araba ya da otobüs değil de tren ile gitmek istenirse, sadece buraya Kandy ve Colombo’dan tren kalkıyor.

Matale bir kasaba olarak görülecek çok şey sunmasa da, en önemli özelliği Sri Lanka’nın en yüksek Hindu Tapınağı olan “Aluvihara Hindu Temple”a ev sahipliği yapıyor olması. Tapınağın diğer adı ise Sri Muththumari Amman Tapınağı.

37 metre yüksekliğe sahip olan bu tapınağı özellikle çatı bölümünde Hinduizm’de önem arzeden tanrılarının renkli renkli heykelleri yer alıyor. Bu tapınağı Sri Lanka halkı dışında, en çok Güney Hindistan’dan gelenler ziyaret ediyor olsa da tapınak hem Hindular’a hem de Budistler’e açık.

Biz gittiğimiz sırada tapınağın iç kısmında tadilat vardı. Bu nedenle birçok heykeli bir odaya toplayıp kapatmışlardı.Tapınağın içi çok geniş ve etkileyici. Burada diğer tapınaklardan farklı olarak kadın ve erkek girişleri ayrı. İçeride yine aynı yerde ibadet ediliyor ama girişler ayrı yapılıyor. Tapınağın içinde de bir ağaç var. İnsanlar buraya gelip bizdeki dilek ağacı misali rengarenk bez parçaları bağlıyorlar.

Her tanrının kullandığı farklı bir aracı var ve bu şekilde resmedilmişler. Örneğin Vishnu’nun aracı kobra, o nedenle bir kobranın üstünde oturuyorken yapılmış heykelleri var. Bir başka tanrınınki tavus kuşu, ya da inek olabiliyor.

Heykellerin kapatıldığı odayı ufak bir bağış yaptığımızda gezmemiz için açıyorlar. Yüzlerce heykel var burada. Bir bölümde de Tanrıları ile astroloji arasında kurdukları bir bağlantı heykelleştirilmiş. Yine başka bir bölümde festivallerde tören alayına çıkardıkları araçları görüyoruz. İnsan gücü ile çekilen bu araçların üzerinde Tanrılarının devasa heykelleri yer alıyor. Bu festivale Chariot festivali deniliyor.

Tapınak ziyareti sonrası bir botanik bahçesi ziyareti gerçekleştiriyoruz. Burada bize sandal ağacından tarçına, kakaodan aloe vera’ya kadar pek çok bitkiyi ve neye iyi geldiğini anlatıyorlar. Ne de olsa Sri Lanka Ayurveda konusunda en önde gelen ülkelerden.

Sandal ağacı yağı, aloe vera ve jojoba kremi özellikle cilde çok iyi geliyormuş. Biz de bolca aldık bunlardan. Fasulye şeklindeki vanilya bitkisinden ve çeşitli aromalardan da alarak yolumuza devam ediyoruz.

GÖKÇE YILMAZ

1982 yılında İstanbul’da doğdum. İlk ve orta öğretimini Sinop’ta gördükten sonra, lise eğitimi için İstanbul’a yerleştim.