Bir Ottawa Klasiği: Rideau Kanalı'nda Buz Pateni Yapmak

Ottawa denince aklıma ilk gelen, soğuk kış günlerinden oldukça fazla etkilenen kentte insanın içini ve ruhunu ısıtan bir aktivitedir: Rideau Kanalı'nda buz pateni yapmak! İşyerlerine paten kayarak gidenler, aşkını buzun üstünde ilan edenler, belki de daha yürümeyi öğrenmeden buzun üstünde kaymaya başlayan minikler derken, her Ottawalı mutlaka kanalın üzerindeki bu deneyimi yaşar.

Ben 12 yıl Kanada'da yaşamış olmama rağmen Kanadalı olmayı beceremediğimden ne buz pateni yapmayı tam anlamıyla öğrenebildim ne de kış sporlarını sevebildim. Ne yazık ki bundan keyif alan Ottawalılar'ı uzaktan izlemekle yetindim.

Ottawa, Kanada'nın başkenti ve 4'üncü büyük kenti. Şehir, Ottawa Nehri'nin Gatineau, Quebec tarafında değil, Ontario tarafında kurulmuş. Burada ilk dil olarak İngilizce, ikinci dil olarak Fransızca konuşuluyor. İngilizce ve Fransızca dilleri hukuken eşit ve bütün resmi belgelerde, kamusal alanlarda (sokak ve yer adları gibi) birlikte kullanılmaları zorunlu. Kanada'da bir "federal başkent bölgesi" yok ve Ottawa eyalet içindeki bir belediye bölgesi.

Annem beni Toronto'da ziyarete geldiğinde organize turlara katılıp birkaç saat içinde Ottawa'yı keşfetmeye çalıştık. Geçirdiğimiz süre kısıtlı da olsa aldığımız keyif süreyle ters orantılı olacak şekilde yüksekti :-) .

Yalnız tur araçlarına Parlamento Binası önünde sadece 20 dakika park izni verildiği için bu güzel bölgeyi yeterince göremedik. O nedenle Ottawa'ya turla gitmektense bireysel gitmenin daha keyifli olacağını da belirtmeliyim. Parlamento Binası'nın ardından gittiğimiz Uygarlık Müzesi yanında, nehir kenarındaki yolda, Ontario-Quebec sınırını izleyerek yaptığımız yürüyüş ve Parlamento Binası'nı görerek çektiğimiz fotoğraflar ise Ottawa gezimizi keyiflendirdi.

Her Ottawa gezimde, az zamanda çok yer görmeye çalışmışımdır. Ziyaret edilmesi gereken yerleri listelemek gerekirse:

Parlamento Binası (Parliament Hill): Kanada'nın politika merkezinin yapımı 1865'te tamamlanmış, 1916 yılında büyük yangından sonra restore edilmiş.

Neo-Gotik tarzda, etkileyici bir yapı olan Parlamento Binası'nın içinde pek çok farklı yapı var. Merkez bloğun içindeki ana binanın en yüksek yapısı Barış Kulesi (Peace Tower). Bu kule, I. Dünya Savaşı'nın anısına yapılmış. Merkez bloğun kuzeyinde cam kaplamalı Parlamento Kütüphanesi yer alıyor. Bina 1916 yılındaki yangından mucize eseri kurtulmuş. Muazzam Gotik kubbesinin altında Kraliçe Victoria’nın mermer bir heykeli var. Tanrıçaları andıran bu heykelin çevresinde de Kanada’nın eski başbakanlarının heykelleri sıralanıyor.

Kanada Savaş Müzesi (War Museum): Kızılderelilerin savaş baltalarından günümüzdeki uzun menzilli güdümlü füzelere kadar silahların sergilendiği bir müze. Mareşal Göring’in zırhlı Mercedes Benz aracı sergilenen savaş ganimetleri arasında.

Uygarlık Müzesi (Canadian Museum of History): Kanada'nın bu en çok ziyaret edilen müzesinde tarih, arkeoloji, etnoloji ve kültürel araştırmalarla ilgili çalışmalar var.

Bilim ve Teknoloji Müzesi (Canada Science and Technology Museum): Bilimi oyun ve eğlence ile ele alan bir müze. Kanada’nın bu en büyük müzesinde gökyüzüne bakılabilecek kocaman bir teleskop var. Müzede ayrıca antika arabalara ve en önemlisi büyük buhar çağından kalma eski trenlerin büyük motorlarına da yer verilmiş.

Kanada Doğa Müzesi (Canadian Museum of Nature): Müzenin binası, Kanada'nın ilk ulusal müzesine ev sahipliği yapmakla övünüyor. Müzenin doğayı daha iyi anlamamızı sağlamak amacıyla sergilediği koleksiyonlar arasında hayvanlar, fosiller, mineraller, bitkiler sayılabilir.

Kanada Ulusal Galerisi (National Gallery of Canada): Kanada sanatçılarının en seçme yapıtlarının yanı sıra en iyi klasik ve modern Avrupa sanatı koleksiyonlarının sergilendiği bir müze.

Kanada Havacılık Müzesi (Canada Aviation and Space Museum): İlk uçan makinelerden başlayarak havacılık tarihinin izlerinin sergilendiği bir müze. 2 ve 3 motorlu uçaklar, dünya savaşlarında kullanılan büyük savaş uçakları ve Britanya İmparatorluğu'nun 1909 yılında havalanan ilk uçağı “Silver Dart” da burada bulunuyor. II. Dünya Savaşı'ndan kalma 3 hangarda yaklaşık 100 tane uçak sergileniyor.

Kanada Bankası Para Müzesi (The Bank of Canada Museum): 12 katlı ve aynalı bu zarif yapı, Arthur Erickson imzasını taşıyor. Binanın bakır iskeletinin yüzeyindeki yeşil bakır bölüm, parlamento binalarının bakır çatılarına bir saygı duruşunu temsil ediyor. Binanın müzesinde Pasifik Caroline Adaları'ndan gelme, 3 tonluk bir taş “sikke” bulunuyor. Müze, yerlilerin boncuktan ve deniz kabuklarından yaptıkları paralar, kunduz postları ve battaniyelerin yanı sıra koloni devrinde ve modern zamanlarda kullanılan madeni ve kağıt paralarla dolu.

Kanada Tarım Müzesi (Canada Agriculture and Food Museum): Müzede buluşların etkileyici tarihçesi ve bilim ve teknolojinin bu buluşlara nasıl katkıda bulunduğu sergileniyor.

Bytown Müzesi (Museum Bytown): Ottawa'nın koloni geçmişine ait eşyalarının bulunduğu müze.

Rideau Malikanesi (Rideau Hall): Genel valinin yerleşkesi olarak 20. yüzyıl başlarında kurulan malikane.

Kanada Soğuk Savaş Müzesi (Diefenbunker Canada's Cold War Museum): Başbakan John Diefenbaker'dan adını alan müze, 1959-1961 yılları arasında inşa edilmiş. Buranın kuruluş amacı, Kanada'nın askeri gücünü yetiştirmek ve soğuk savaş durumunda kullanmakmış.

Ottawa'da yürüyüş turlarına katılınabilir, Ottawa Nehri'nin karşısındaki Gatineu bölgesinde ise Gatineau parklarına gidilebilir. Ottawa ve Gatineau yazları bisikletseverler için de ideal. Sadece Ottawa bölgesinde 170 kilometrelik bisiklet yolu bulunuyor.

Ayrıca Ottawa'ya gelmişken eski Hull bölgesinde hareketli gece hayatı yaşanabilir ve Wakefield kasabası görülebilir.

Kanada'nın başkentine gitmek, baharını, yazını, kışını kısa da olsa yaşamak güzeldi :-) . Hem belki bir gün ben de dünyanın en uzun buz pateni pisti olan, UNESCO'nun Dünya Mirasları Listesi'ndeki Rideau Kanalı'nda buzların üzerinde süzülürüm, belli mi olur :-) .

Yaprak Gurdal

Sürekli gezip keşfetmekten keyif alan, değişik coğrafyalarda değişik kültürleri ve insanları tanımaktan mutlu olan bir gezginim.