CEBU GEZİ REHBERİ: MACTAN ADASI

Filipinler’in güneyindeki Visayas Adası’nın başkenti olan Cebu, başkent Manila’ya uçakla sadece 1 saat mesafede. Manila’dan sonra ülkenin en kalabalık ve büyük kenti olan Cebu’nu lakabı; “Güneyin Kraliçesi”.

Çevre yerleşimleri ile nüfusu yaklaşık 5 milyonu bulan Cebu doğal güzelliklerinden ziyade tarihi önemi ile dikkat çekiyor. Çünkü burası Macellan’ın 1521 senesinde Filipinler’de ilk geldiği yer. Daha da önemlisi Cebu, Asya’da Hristiyanlığın doğduğu yer. Bu nedenle büyük öneme sahip. Cebu’da günlük tur alırsanız Twin City Tur dedikleri hem Mactan Adası’nı hem de Cebu City’yi kapsayanı almanızı tavsiye ederim.

Ben de Cebu merkezini 2 bölümde anlatacağım; ilk bölüm Mactan Adası...

Mactan Adası aynı zamanda uluslararası havaalanına da ev sahipliği yapan ada. Cebu Havaalanı Manila’dan sonra ülkenin en işlek havaalanı.

Biz ilk olarak Cebu City’nin merkezindeki otelimize gidiyoruz. Burada havaalanında indikten sonra taksi tabelalarını izlemeniz yeterli. Ancak her zaman taksi kuyruğunun çok kalabalık olduğunu söylemeliyim. Cebu’da taksiler beyaz renkli. Bindiğiniz gibi de hemen tarife açıyorla. Havaalanından Cebu City merkezi yaklaşık 350 Pezo, yani 7 Euro tutuyor.

Otelimiz Cebu’nun en büyük ve popüler alışveriş merkezi olan Ayala Center’ın yanı başında. İlk akşam bu alışveriş merkezine gidip Filipin usulü yengeç yiyoruz. Seafood Island restoranı kesinlikle tavsiye ederim. Alışveriş merkezinin açık alanında toplu olarak gece sporu yapan bir gruba denk geliyoruz. Tüm Asya genelinde yaygın olan toplu spor oldukça renkli bir görüntü.

Cebu Adası

Cebu Adası şehrinde bir çok konaklama seçeneği var. Bunlardan en iyileri St. Mark Hotel, Radisson Blu Hotel Cebu, Apple Tree Suites. Şehir merkezine yakın konaklamayı tercih etmek isterseniz Pacific Pensionne, Express Inn Cebu gibi otelleri tercih edebilir ya da daha ekonomik alternatifler isterseniz Diamond Suites and Residences, Cebuview Tourist Inn, Paragon Suites tesislerini deneyebilirsiniz. Bir de booking.com'un Cebu Adası aramalarında ara sıra güzel indirimli fırsat otelleri oluyor. Onları da bu linkten takip edebilirsiniz.

Yemek sonrası alışveriş merkezinin alt katındaki Gelattisimo dondurmacısını mutlaka deneyin. İtalyan asıllı dondurmacı Cebu’da çok iyi iş çıkartmış.

Ertesi sabah erkenden taksi ile Mactan Adası’na geçiyoruz. İlk durağımız; Macellan İşareti, Macellan Türbesi ve Lapu-Lapu Heykeli.

Bu bölge Mactan Adası’nın en önemli yeri. Çünkü 27 Nisan 1521 tarihinde İspanya adına denizcilik yapan Portekizli Ferdinand Macellan buraya ayak basar. Ancak yerliler Macellan’ı burada istemezler. Macellan yerlilerle politik çatışmaya girer. Bu çatışma esnasında yerlilerin lideri Lapu-Lapu tarafından öldürülür. Macellan öldüğünde 41 yaşındadır. Burada önce Macellan’ın türbesini görüyoruz.

Cebu Adası-1

Macellan son yolculuğunda dünyayı dolaşmak üzere yola çıkmıştır. Ancak Mactan Savaşı’nda Lapu Lapu tarafından öldürülünce yönetimi Juan Sebastian Elcano almıştır. Dünyayı dolaşmak için yola çıkan 270 denizciden sadece 18’i tekrar İspanya’ya ulaşabilmiştir.

Macellan, Büyük Okyanus’a Pasifik adını veren kişi aynı zamanda. Çünkü bu okyanusu çok sakin olarak nitelendirmiş, sakin anlamına gelen pasifik demiş. Güney Amerika’da keşfettiği boğaza da kendi adını vererek tarihe geçmiş.

Ardından Mactan Savaşı’nın resmedildiği Macellan İşareti’ni görüyoruz.

Cebu Adası-2

Buradan Lapu-Lapu anıtına doğru yürüyoruz. Lapu-Lapu’nun sırtı Macellan’ın türbesine yüzü denize dönük olarak konumlandırılmış.

Cebu Adası-3

Cebu Adası-4

Anıtın tam yanında daha önce Panama’da Bocas del Toro’da da gördüğüm Seyyah Palmiyesi’nden görüyoruz. Asıl adı Ravenala ağacı. Bu ağaç gövdesinde çok fazla su biriktirdiği için acil durumlarda su ihtiyacını karşılıyor. Yaprakları yelpaze gibi açık ve kuzey - güney doğrultusunda uzanıyor. Bu ağacı da bulmuşken hemen bir fotoğraf çektiriyoruz.

Cebu Adası-5

Anıttan çıkmadan önce bu bölgedeki hediyelik eşya dükkanlarına da bir göz atalım istedik.

Cebu Adası-6

Burası bir ada olunca ve su altı dünyası renkli olunca, pek çok hediyelik eşya da doğal olarak deniz kabuklarından yapılıyor. Bu bölgede en fazla sevdiğim şeylerden biri satıcıların hiç ısrarcı olmaması oldu. Mesela bir şeye baktınız, ilk fiyat 200 pezo dedi. Hemen arkasından 150 pezoya olur diyor. İki adım uzaklaşınca “Abla gel yaparız birşeyler, sana 60’a da bırakırım” gibi bir mantık yok. Daha netler ve de çok güleryüzlüler...

Burada gördüğüm en ilginç hediyeliklerden biri de gerçek kurbağa derisinde kurbağa şeklindeki çanta idi. Ama maalesef fotoğrafını çekmemişim : (

Bir diğer önemli nokta da gitar yapımı. Cebu’da oldukça iyi kalite gitar üretiliyor. Burada hediyelik dükkanında küçük gitarları gördükten sonra yine Mactan Adası’nda yer alan gitar fabrikasına gitmeye karar verdik.

Cebu Adası-7

İspanyollar buradan giderken bıraktıkları sadece gösterişli binalar olmamış, yemek alışkanlıklarını ve müzik kültürlerini de miras bırakmışlar. Zaten Filipinliler müzik konusunda Uzakdoğu’nun en başarılı toplumu diyebiliriz : )

Gitar üretimini yerinde görmek için Alegre Guitars’a geldik. Buradaki  tüm gitarlar el yapımı. Farklı farklı ağaçlardan yapılıyor.

Cebu Adası-8

Haftada 15 ile 20 arasında gitar üretiliyormuş. Çalışan kişiler tek başlarına bir gitar yapmıyorlar herkes uzman olduğu parçayı yapıyor ve sonra birleştiriliyormuş.

Cebu Adası-9

Bu gitarları ihraç etmiyorlar sadece Filipinler’de yapılıyor ve Filipinler'de satılıyor.

Yine aynı fabrikanın içinde mandolin ve yöresel müzik aletleri de var. Bunlardan en ilgin olanlardan biri 3 tane hindistancevizi kabuğu kullanılarak yapılmış olan bir çeşit mandolindi.

Cebu Adası-10

Bir diğeri de Kubing adını verdikleri bir çeşit çene arpı. Bu müzik aleti daha çok aile içi birbirleri ile iletişim kurarken kullanılıyormuş. Kullanımı erkekler arasında daha yaygın ama kadınlar da kullanıyor.

Cebu Adası-11

Hatıra için bir tane Kubing de biz alarak, turumuza Cebu City’de devam etmek üzere Cebu merkeze geri döndük.

TUĞÇE YILMAZ

Yaklaşık 15 sene Medya satın alma ve Planlama sektöründe çok uluslu şirketler ile çalıştıktan sonra kendi tutkusu olan gezi ve seyahate yönelerek Gezimanya.com’u kurmuştur. 1997 - 1999 İstanbul Üniversitesi Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, 1999 - 2000 İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakultesi Antropoloji ve 2000 – 2004 Marmara...