Gürcistan'ın Başkenti: Tiflis

Gürcistan'ın başkenti Tiflis hoş bir yer. Bakü'nün 38 derecelik caddelerinden Tiflis'in hafif yağmurlu serinliğine geçmenin bu yorumda katkısı olduğu bir gerçek tabii ama şehir daha yeşil,  gezilesi yerleri daha çok ve daha ucuz.

Şehirde turistlere hitap eden bölgelerin çoğu Kura Nehri kıyılarına yakın. Kura'nın kaynağı Ardahan ili sınırları içinde oradan Tiflis'e sonra da Azerbaycan’a geçip Hazar'a dökülüyor. Şehri keşfetmenin en iyi yolu her zaman olduğu gibi yürümek, şehrin yerleşimi de sanki bunu desteklemek için yapılmış. Görülmesi gereken Vera Mahallesi, Rustaveli Bulvarı ve Eski Şehir düz bir hat üzerinde yer alıyor. Birinden ötekine geçip bir günde şehrin çoğunu görebilirsiniz.

Vera, Tiflis'in zenginlerinin oturduğu semt. Parklar, bahçeler, hesaplı bir dinginlik ve büyük evler dikkati çekiyor.

Oradan geleceğiniz Rustaveli Caddesi kentin ana arterlerinden biri ve pahalı markaların gösteri alanı. Aynı zamanda işportacıların ve dilencilerin boy göstermeye başladığı bölge.

Gürcistan bağımsızlığını kazandıktan sonra Sovyetler Birliği'ne mal üreten hemen hemen bütün fabrikalar kapanmış. Üstüne bir de Rusya ile takışıp kısa da olsa bir savaş yaşayınca (Abhazya ve Güney Osetya sorunu) ekonomi çökmüş. Hükümet ülkeye yatırım çekmek için bürokrasiyi azaltmış ve yapılması çok zor bir şey başarmış; yolsuzluğu ortadan kaldırmış. Tiflis'te karşılaştığım bir Türk işadamı: “Azerbaycan, Ermenistan ve Gürcistan'da iş yaptım. Azerbaycan’da kazandığımdan daha fazlasını rüşvet istediler, çıktım. Ermenistan, malum pek sevmezler bizi, ticaret şöyle böyle. En iyisi Gürcistan, çok memnunum; vergi düşük, polis iyi çalışıyor, tek kuruş rüşvet yok.” diyordu.

Rustaveli Bulvarı’nın bittiği  Özgürlük Meydanı’nda şehir haritasını bulabileceğiniz bir turizm bürosu var. Metro durağı da meydanın yakınlarında yer alıyor. Şehirde küçük bir metro var ama kullanmadan da geniş bir alanı dolaşabilirsiniz. Taksi kullanacaksanız önceden pazarlık etmeyi unutmayın. Genelde 10 dakikalık mesafeye 5 GEL (Gürcistan Lari'si)’e gidebilirsiniz.

Şehrin eski kısmında yüzlerce caddede ilginç görüntüler sizi bekliyor. Arada bir kaybolarak yarım gününüzü rahatlıkla burada harcayabilirsiniz. Yorulunca bölgedeki kafelerden birine oturuverin, Tiflisliler bu bölgeye hava kararınca gelmeyi seviyor.

Gürcistan içinde veya 7-8 saat mesafedeki yerlere (Erivan, Rize vb.) Tiflis'in dört ayrı yerinden minibüs seferleri var. Genelde Ortachala durağından her yere (İstanbul dâhil) vasıta var, oradan yoksa Didube istasyonuna gitmeniz gerekebilir. En iyisi kaldığınız yere danışmanız…

*** Başar Kurtbayram'ın diğer yazılarına www.simdigezelim.com'dan da ulaşabilirsiniz.

Başar Kurtbayram

Gezmeyi çok seviyorum. Bugüne kadar 130'dan fazla ülkede bulunma şansım oldu.Bana çok sorulan "nasıl oluyordu bu kadar çok geziyorsun?" sorusuna hemen cevap vereyim.