Paro ve Rınpung Dzong

Paro Dzong, aynı zamanda Rinpung Dzong olarak da biliniyor. Burada yapılan ilk tapınak 15. Yy’da inşa edilmiş ve daha küçükmüş. Ancak halkın da isteği neticesinde 1644 – 1646 senelerinde Shabdrung Ngawang Namgyal tarafından burası genişletilmiş.

Dzong'un giriş kısmından kentin görüntüsü oldukça etkileyiciydi.

Burası da aynı Thimpu’daki Dzong gibi yönetimsel ve dinsel kısım olmak üzere 2 bölümden oluşuyor. Ancak Thimpu’daki ile karşılaştırıldığında, bu Dzong kare olarak dizayn edilmiş. Dzong’un içerisinde kendisini çevreleyen duvarlardan daha yüksek olan ve tam ortada konumlandırılmış bir bina var. Bu bina yönetimin üst kademesine ait.

Yönetimsel bölüme giriş yapılamıyor. Dinsel kısım ise gezilebiliyor, ancak yine içerisinde fotoğraf çekmek yasak.

İçerisinde özellikle Budist ikonografisiyle ilgilenen kişilerin dikkatini çekecek eserler var. Doğu tarafında yer alan duvarda kırmızı renkte, alevden bir halkayla çevrili dev bir mandala freski var. Bu evreni oluşturan “İlk Hareketi” simgeliyormuş. Tapınağın diğer duvarlarında ise evrenin biçimlenirken geçirdiği evreleri anlatan farklı mandalalar yer alıyor.

Normal halk, Dzong’ların içine girerken mutlaka “KAPNE” denilen beyaz renkli uzun bir şalı kıyafetlerinin üzerine çapraz bir şekilde sarıyorlar.

Kapneler farklı renklerde olabiliyor. Ancak halk her zaman beyaz renk giyiyor. Eğer Kapne’nin üzerinde mavi renk varsa, kişinin parlamento üyesi olduğunu, sarı renk varsa kral olduğunu, turuncu varsa bakanlıktan olduğunu ifade ediyor. Kırmızı renk kapneyi sadece din adamları giyiyor. Yeşil renk kapneyi adalet ile ilgili birimlerde çalışanlar, kırmızı ve beyaz çizgi olan kapneleri ise idari işlerde çalışanlar giyebiliyor. Sadece Kral ve ülkenin dini lideri sarı renkli kapne giyebiliyor.

Bu dzong’ta da lotus çiçeğine çoklukla rastlıyoruz resimlerde. Budistler için 7 rakamı çok önemliymiş. Çünkü Budha lotus çiçeği üzerinde doğduktan sonra, 7 adım atmış. Tek sayılı rakamlar önemli. Örneğin dua ederken 1 defa, 3 defa veya 5 defa dua ediyorlar, bir yere çiçek götüreceklerse mutlaka bukette tek sayılı çiçek olmasına dikkat ediyorlar.

Paro Dzong’un bir önemli özelliği de 1993 senesinde çekilen “Little Buddha” filminin bazı sahnelerine ev sahipliği yapmasıymış.

Paro’dan sonraki durağımız Kathmandu - Nepal. Bu nedenle otele dönüp hazırlıklarımızı tamamlıyoruz. Ertesi sabah erkenden kalkıp, kahvaltı sonrası saat 9:30’da Paro’daki otelimizden ayrılıyoruz.

Paro havaalanı oldukça küçük bir havaalanı. Havaalanı binası da tipik Tibet mimarisine göre yapılmış.

Paro havalanı girişinde ve iç kısmında bugüne kadar olan 5 kralın büyük boy resimleri asılıydı.

Paro'dan Kathmandu'ya gitmek için tek seçenek olan Druk Air'i kullanıyoruz. Paro’dan Kathmandu uçuşu yaklaşık 1 saat 25 dakika sürüyor. Uçuş boyunca uçağın sağ tarafından Himayalar’daki yüksek karlı tepeleri seyrederek keyifli bir şekilde uçuşumuzu tamamladık.

HÜSEYİN YILMAZ

1942 Sinop Ayancık doğumluyum. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi mezunuyum. Mecburi hizmet nedeni ile Hakkari, Yüksekova, Siirt’te görev yaptım.